uppklassning stor häst....

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare marika_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 159
M

marika_

jag har en fråga a.n.g uppklassning för stor häst... jag har ridit Lb två gånger på lokala tävlingar och blivit placerad bägge gångerna,är nu fundersam på när vi blir uppklassade till La ....

tacksam för svar....

Sv: uppklassning stor häst....

Så länge du håller dig på lokaltävling så blir du inte uppklassad. Uppklassningspoäng får man bara på regionaltävling och högre.

Ylva skrev:
Så länge du håller dig på lokaltävling så blir du inte uppklassad. Uppklassningspoäng får man bara på regionaltävling och högre.

fel...

på storhäst finns inget uppklassningssystem, du får starta vilken klass du vill på lokal, regional och nationell nivå ( juniorer kvalar dock till 130) Elittävling krävs det också att man "kvalat" till, men förutom det får du rida vilka klasser du vill :)
Du kan alltså rida Lb hur länge du vill, du blir alldrig "upptvingad" i klasserna på storhäst!

ia_ skrev:
Du kan alltså rida Lb hur länge du vill, du blir alldrig "upptvingad" i klasserna på storhäst!

Nej, ur LB kan man bli uppklassad, däremot inte ur 1.10.
I dressyr räknas poäng från och med LB på regional tävling, det är i hoppning som man inte räknar poäng.

oki tack så mycket!! var lite orolig bara med tanke på att det är så många som pratar om uppklassning,jag vill tävla Lb året ut för jag har inte tävlat henne alls innan så nå håller vi på att lära känna varandra på tävlingsbanan..

ia_ skrev:
fel...

på storhäst finns inget uppklassningssystem, du får starta vilken klass du vill på lokal, regional och nationell nivå ( juniorer kvalar dock till 130) Elittävling krävs det också att man "kvalat" till, men förutom det får du rida vilka klasser du vill :)

Rätt. I hoppning blir man inte uppklassad på häst. Men uppklassningspoäng får man ändå för placering på regionaltävling och högre.

En häst som gått tex 1.30 då, får den gå 90 cm igen? Med samma eller annan ryttare?

Den får starta både 130 och 90 cm på samma tävling med samma ryttare om du så vill :)

Det finns som sagt inget uppklassningssystem för stor häst.
Enda tävlingarna du måste kvala(/i) för är elit. Ställ upp i .90 och 1.00 en helg och 1.30 nästa och sedan 0.90 helgen efter om du känner för det.
Eller tävla 1.20 och låt din medryttare hoppa .90, det är ingen som bryr sig! Ha kul & skynda långsamt! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 958
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 266
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 882
Senast: lilsan
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 106
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Alternativ till försäkring
  • Radar utomhus