Uppklassning... hur räknar man och vad gäller?

J

jester

Har en liten fråga om uppklassningssystemet. Tror jag har förstått, eller ja kanske inte.. ;)

1: Får man samma antal uppklassningspoäng som deltagare i klassen vid vinst? Typ 9 startande 9p i uppklassning? Även om en eller fler i klassen är DQ? Räknas poängen ner sen med ett per placering typ 2:an 8p osv?

2: Är alla klasser uppklassnings klasser jag tänker på typ Freestyle Reining och dyl klasser? Om inte hur vet man det?

3: Om man som jag, om jag förstått allt rätt nu ligger jag på 27p i uppklassning D-nivå, vad händer om jag får 3 poäng eller mer vid nästa tävling som säg går i Januari? Får jag fortfarande tävla på D- nivå det året eller uppklassas jag direkt till C-nivå? Kan ju vara avgörande om man vill tävla en sista tävling i år eller inte...

4: Hur funkar det med nivåer och tävlingar, kan jag om jag är på C-nivå anmäla mig till D-tävlingar? Får jag vara med utom tävlan eller anpassar sig klassen efter mig? Alltså får jag en egen nivå i klassen?

Oj vad många frågor det blev....lite luddiga är nog uppklassningsreglerna i alla fall :angel:

Sv: Uppklassning... hur räknar man och vad gäller?

Jaha här var det tyst... :)
Ingen som vet???
Under tiden har jag ju fått ännu fler frågor...

Detta uppklassningssystem med E,D,C,B,A nivåer är det bara WRAS som kör med det? Vad finns det för andra system? Är det non-pro, open och youth eller finns det fler kategorier och vilka föreningar praktiserar vilka system???

Måste säga att jag som är från hoppningen är bara liiiite förvirrad över alla dessa olika föreningar och klubbar som man måste vara medlem i för att tävla på olika tävlingar, eller har jag fel. En bra sak med Svenska Ridsportsförbundet är att de lyckats förena de flesta grenarna och genom ett medlemskap har man rätt att tävla i stort sett överallt...(hopp,dressyr,terräng mm)

Snälla finns det ingen som kan hjälpa mig reda ut denna djungel???:bump:

Jag tror att det är många som är lika undrande som du ang detta med uppklassnings systemet,och ingen riktigt vet hur det ska fungera! Jag tycker att du ska ta kontakt med någon i din WRAS klubb eller varför inte tävlings ansvarig i din distrikts styrelsen så att du får rätt svar på dina frågor

Jag bryr mig... Om man vill tävla är det ju ganska bra att veta hur systemen funkar:idea:

Ja det ska jag göra, tack för förslaget :)

Har undvikit att svara men svarar med reservation för ev fel...

Jag har ju varit med i arbetet med att ta fram uppklassningssystemet och det sades då att poängberäkningen under detta första år skulle ses som preliminär, dvs vid årets slut ska systemet utvärderas och granskas så att det inte slår orättvist.

Därför är det ännu för tidigt att säga (TROR JAG!) hur det kommer att funger kommande år, men ska försöka skynda på att infon kommer ut till ryttare och klubbar, det jobbas febrilt med att försöka få fram ett bra system som framförallt ska gynna de som precis börjat tävla och som ska tycka att det är roligt att fortsätta.

Återkommer med mer så snart jag någonting vet!

Vad det gäller tävlingsnivåerna så är det WRAS som har dem, rasföreningarna har sina egna regler och följer oftast de amerikanska reglerna. Dessa tävlingar kan jämföras med t ex rasföreningar för arab, welsh osv, det är tävlingar för just de raserna, ett sätt att mäta dessa mot varandra, främst för att få fram bra avelsmaterial.
Jag skulle också önska att det fanns ett enklare och mer enhetligt system, dock arbetar alla westernorganisationer i landet tillsammans unde begreppet Westernsverige, där saker försöker göras för att stärka western som sport, istället för att konkurrera om ryttarna så kan vi samarbeta för en bredare sport!

Tack!!:D

Då hoppas jag att du återkommer när det är utvärderat och klart :)

Håller verkligen med om att Westernsverige borde enas mer, är dock för ny inom sporten för att förstå alla turer och varför det råder oenigheter.

Jag får helt enkelt kolla SQHA och SPHA och övriga rasklubbar och läsa reglerna som gäller för dem:idea:

Påverkar det dig i ditt tävlande att du inte riktigt vet vad som gäller?
Finns det tävlingar som du väljer bort pga detta?
Skulle du åkt på fler tävlingar om du var mer säker på förutsättningarna?

Q:Påverkar det dig i ditt tävlande att du inte riktigt vet vad som gäller?

Ja det påverkar mig då jag vill veta vilka förutsättningar jag tävlar på, om jag ens är berättigad till de klasserna om det är rätt nivå för mig osv.

Q:Finns det tävlingar som du väljer bort pga detta?

Nu är jag ju helt nybörjare och har inte hunnit tävla mer än två tävlingar än... men givetvis väljer jag ju bort tävlingar där jag känner att jag inte hör hemma, eller att det kan vara långt borta och jag bara får starta en klass p g a olika regler och licenser t ex. Eller t ex så kan jag inte tävla WRAS D-tävlingar om jag klassar upp mig till C så de tävlingarna går ju oxå bort naturligt. Eller jag tycker nog inte att jag riktigt hör hemma i samma klasser som alla proffsen heller :p

Q:Skulle du åkt på fler tävlingar om du var mer säker på förutsättningarna?

Ja, då kan man ju planera en tävlingssäsong och känna att man får valuta för den tid och de pengar som det kostar att tävla.

Min plan är att komma ut och tävla till våren och det hade varit super att veta vart jag ska åka och vilka förutsättningar varje tävling har. Det låter kanske för inriktat och styrt men jag har fått förmånen att låna en häst under våren, därför vill jag hinna ut och se vad jag vill hålla på med sen när jag ska köpa en egen.

Kanske är jag fortfarande lite inne i min hoppbubbla där det kom ut en tävlingskalender med typ varenda tävling ner till klubbnivå i dec året innan. Därför var det lätt att grovt planera en tävlingssäsong med både mer erfarna hästar och unghästar eller oerfarna ryttare som jag är nu...

Oj, när jag läser mina svar ser det ut som att det enda jag vill är att tävla... Fast det är sååååå himla kul tycker jag ;) Att åka iväg träffa folk, pirret i magen när man går in för att ge järnet. Känna den speciella samhörigheten med hästen i tävlingsmomenten. Jo jag är en tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna :laugh:

Det du skriver gäller förmodligen för det flesta ekipage som tävlar/vill tävla inom WRAS.
Min uppfattning är att alla oklarheter kring uppklassningssystemet är den största orsaken till att så många ryttare drar sig för att åka till tävlingarna och så många WRAS-tävlingar måste ställas in pga för få anmälda. Man vet helt enkelt inte om man är berättigad att ställa upp och svaren man får är undvikande, eller i bästa fall: vänta och se… Men jag tror inte att folk väntar, utan väljer istället alternativ där förutsättningarna är klara (träningstävlingar / allbreads-klasser mm). Och det är sorgligt att se att själva grunden i WRAS, de lokala tävlingarna, tynar bort.

Ja, det gäller även mig, som varit med och tävlat i WRAS under att antal år. Dock har det av olika skäl blivit mindre tävlingar de senaste två åren. Faktum är att jag till och med "kapitulerat" såpass att jag skaffat mig en quarter för att öka på mina möjligheter att kunna få tävla. Att enbart tävla på all-breed klasser känns inte som ett alternativ, som det har varit hittills. Jag vill kunna rida flera klasser samma dag. Hittills har det inte funnits tillräckligt med klasser i de grenar jag skulle kunna tävla för att det ska vara rimligt att åka på en SQHA tävling och tävla all-breed. Eftersom jag inte är helt ung längre så tänker jag att jag inte riktigt har tid att vänta på att WRAS reder ut regler m.m. Med en quarter i bagaget har jag ju möjlighet att åka på rasshower också!

Jag tycker också att det är himla synd att så mycket är oklart inom WRAS. Det ska vara lätt och roligt att tävla, inte krångligt och svårt.

Liknande trådar

Dressyr hej! Är en tjej på 14 år som tävlar på lätt c-lätt b nivå i dressyr på min d-ponny. Tränar även vissa delar ur lätt A1, så har vi tur...
Svar
5
· Visningar
2 225
Senast: Emma2000
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 329
Senast: shia
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar