Uppklassning från lättklass

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare torpare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 503
T

torpare

Funderar på hur detta fungerar, förstår att tre tävlingar med en poäng över 5,5 gör att man inte får tävla lättklass längre.

Förstår att V5 gör att man går upp till V2, men hur är det i töltklasserna? Räknas alla lätta töltklasser ihop t ex T5, T7, och T8 eller????

Sv: Uppklassning från lättklass

Uppklassninagrna är väl borttagna eller är de införda pånytt från och med i år??
Isåfall är det ju toppen så slipper vi som verkligen ÄR lättklassare tävla mot SM folk som har lättklasserna som uppvärmningstävlingar inför deras tävlingssäsong!

Själv ligger jag på strax under 5,0 med en del missar så hoppas på att kunna klassa upp oss om 2 tävlingssäsonger iallafall=)

Uppklassningen är införd i år.

Du klassar upp dig oavsett i vilken töltklass du ställer upp i, det är alltså uppklassning i själva lättklass tävlingsmomentet man klassar upp sig ifrån och inte grenvis. Detta behöver inte ske i följd, det följer inte hästen vilket innebär att en annan ryttare kan tävla samma häst i lättklass igen och den gamla ryttaren kan tävla en annan häst.

Räknas töltgrenarna och fyr/femgångsgrenarna ihop också? Om det gör det vad händer i så fall på lättklasstävling om man har två uppklassningspoäng innan och tävlar två grenar och man blir uppklassad i en, får man fortsätta tävla den tävlingen ut i lättklass?

Som jag har förstått det så äger du inte rätt att starta i den klass du har klassat upp dig i, så har du klassat upp dig i en gångartsklass så kan du fortfarande tävla i töltklasser och vise versa. Dock kan du ju bara tävla en töltklass åt gången per tävling.

Få se nu om jag har förstått det hela rätt.
Fyr/femgångsgrenarna räknas ihop, samt töltgenarna ihop.

Så man kan starta lättklass i en typ av gren och öppen i en annan på samma tävling. Men den grenen man är uppklassad måste man starta öppen i.

Det är väl bara uttagningarna som räknas, finalerna räknas väl aldrig inte ens om man blivit uppklassad i uttagningen i samma tävling?

Nej eftersom varje gren anges med poäng och inget annat framgår, så torde det bli så att man klassar upp sig i varje gren, Numera finns det ju flera töltgrenar så man kan nog hänga kvar rätt länge, tråkigt för dem som sällan kommer högre men det är dessa regler man verkat skapa nu.

Det är endast uttagningen som räknas som sagt, ej finalpoängen.

Så två st T8, två T7 och två T5 över 5,5 p gör att du fortfarande kan ligga kvar i lätt klass?

Som det ser ut i FIPO nu så ja, i annat fall borde man ha angett att alla töltgrenar räknas in i en uppklassning oavsett vilken av dom man väljer att rida.

Däremot kan ju jag själv tycka att någonstans borde ju även eget sunda förnuft gälla, nu är detta inte riktat till dig. Men jag har både sett och hört ekipage gå in i lätt klass för att vinna ett pristäcke därför att man inte kunde det i öppen klass så tävlade man lätt trots poäng på över 5,50 i öppen klass.:crazy: Men vart är vi på väg.:confused:

Nu har jag inte tävlat på ett bra tag, men jag vet att jag klassade upp mig redan på första tävlingen i tölt och valde därefter att tävla öppen klass även om jag hade kunnat anmäla mig till lätt fyrgång. Men varför, jag hade ju en femgångashäst.

Tycker också att många ekipage ligger kvar för länge i lätt klass. Tycker det är synd att de ändrade gränsen till 5,5 från 5,0 men de hade nog en bra tanke med det också.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
736
Senast: Lillefrun
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 323
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 154
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 402
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Guldfasanerna
  • FÅRtråden