uppjagad i sjukhagen

Spirit

Trådstartare
Min 18 månaders nyblivna valack står nu i 5*5 sjukhage efter sin klinikkastrering i tisdags.
Trots han ser dom andra hästarna, vandrar han fram och tillbaka, sätter sig på bakdelen och lyfter fram för att sen gå nästan skänkelvikning till sidan för att vända igen.

Han slutar när dom andra kommer upp närmare, dom kommer max 100m från honom. Och kan nästan mula över staketet.
Jag stod hos honom en stund så han inte kunde vandra, då blev han frustrerad men lugnade sig.

Hur bromsar jag beteendet, är orolig för någon led el kotledsinflammation. Han ska stå där i en vecka.

Överväger att istället släppa ihop honom i min minsta hage med valacken som han gick med innan kastreringen.

Snittet i lukten ser fint ut, men då han var klapp är kanalen något vidgade och det finns risk för tarmframfall. Han går på butta några dagar till

Sv: uppjagad i sjukhagen

Varför skulle han få kotledsinflamation av att dansa i hagen? Det du kan göra är att minska ner hagen eller ha honom i box inne i stallet.

Skulle inte släppa ihop om inte veterinär godkände det. Oftast är det bara bra att dom rör på sig efter kastrering men eftersom din häst hade risk för tarmframfall så skulle jag om jag var du ringa och rådfråga veterinär för säkerhetsskull.

När min förra ponny kastrerades släppte jag ut honom med hans hagkompis dagen efter men det var ju utan några komplikationer alls och det gick bra.

Stängsla av en liten hage bredvid honom och låt valacken gå där så att han hela tiden har kompisen nära, behöver ju inte vara lika liten som sjukhagen men inte för stor så att han upplever att kompisen försvinner, brukar vara det som har allra bäst effekt att lugna.

Jag har minskat hagen till dom andra, avaktar att se om han lugnar sig. Annars . Annars minskar jag hagen metr åt valacken som du tipsade om.

Liknande trådar

Hästvård Min valack har haft ont i kotorna en längre tid. Behandlad mot kotledsinflammation 2 gånger med ett preparat som inte gjorde någon...
2
Svar
26
· Visningar
2 674
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31