Upphovsrätten på tecknat/målningar

SoffiProppi

Trådstartare
Hur hårt gäller upphovsrätten när det kommer till "avbildningar" av ett foto? Kan jag teckna av en annan fotografs foto och skapat ett eget konststycke jag äger upphovsrätten över eller strider det mot uhr?

Fick kontakt med en kille inom klädindustrin idag som möjligen var sugen på att använda mina teckningar som tryck på kläder och sälja, men...de är ju alla från foton jag snappat upp på nätet. Känns inte helt lagligt...

Vad gäller??

(kan tillägga att alla teckningar har min prägel på sig och inte är direkta kopior av foton, men visst, på många ser man tydligt vilket foto bilden kommer från)
 
Sv: Upphovsrätten på tecknat/målningar

Nej det är inte ok, men det är klart att det beror på hur självständig och orginell din teckning är förstås.
 
Sv: Upphovsrätten på tecknat/målningar

Ajdå...

Det här är bilden/bilderna i fråga

staurnad2.jpg


redp1040267_115206784.jpg
 
Sv: Upphovsrätten på tecknat/målningar

Jag tror det är för likt för att kunna användas kommersiellt. Men jag är inte någon expert utan kollade nu upp vad som gäller för jag har också använt andras verk, men då bara i studiesyfte och inte för att sälja.

Finns ett par fall som hamnat i rätten där konstnären använt andras fotografier som förlaga, ett fall gällde en målning föreställande Evert Taube som togs ända upp till HD där dock konstnären, som fällts i hovrätten, friades, men lagen har ändrats sedan dess (och blivit strängare tror jag) .
 
Sv: Upphovsrätten på tecknat/målningar

Ja, jag har hört lite om att konstnärer hamnat i trubbel pga "plagiat".

Om det är som du säger får jag nog försöka slopa de bilderna jag har nu och skaffa egna motiv. Det är så satans svårt bara att få fota av alla kändisar som är så kul att teckna :D
 
Sv: Upphovsrätten på tecknat/målningar

I USA är de ganska kinkida med sådant.
Vet att en medlem på våran BC mailinglist som frågade om dottra i huset fick använda en av konstnärens´http://www.bcstyleyes.com/
Dotra had fått stickaskin o ville anmäla en av Ravens bilder, täckningar etc, allt på grund av copyrighten gick det inte att låta flickan sticka för eget bruk.

mvh
 
Sv: Upphovsrätten på tecknat/målningar

Nej men oj, det var illa!! Inte ens för privatbruk alltså? :eek:

Ouuups... Eh, jag har redan tryckt upp en t-shirt till mig... :angel:
 
Sv: Upphovsrätten på tecknat/målningar

Attans vad jag stavar dåligt när jag är trött!
Borde ha lagt mig o sovit istället för att hänga på buke.
;)
OT, nu är snart tredje natten till ända o jag kan ta mig hem o buka hur mycket som helst eftersom jag är ledig i flera dar/nätter.
:idea:
 
Sv: Upphovsrätten på tecknat/målningar

Jag tror det finns prejudikat på detta.
Ett fotografi har samma konstnärliga och äganderättsliga värde som ex en målning.
Det betyder att du inte får fotografera av en målning av en nu levande konstnär och bearbeta detta för komersielt bruk
Inte heller tvärtom.
För eget bruk kan dock ingen hindra dig.
Gråzoner finns det gott om.
ex en tatuerare som fixar en bild på musse pigg.
Tar han betalt för bilden eller för jobbet att aplisera den?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp