Upphittad undulat.

N

Nightchild

Min lillebror stack från skolan för han såg en undulat. Nu är den hemma hos oss i en bur gjord av en kartong och ungsgallret.
Ja, problemet?
Vad gör man? Om man ringer polisen om upphittat djur, vad kan de göra? Vad gör de faktiskt?
Om man kör på lappmetoden men inte får effekt? Vi kan inte behålla den stackars undulaten som nu i alla fall piggnat till, kvittrar och har gjort en snygg flyguppvisning i vardagsrummet.

Tips och råd. Den kan tyvärr inte stanna här någon längre tid. :(

Sv: Upphittad undulat.

Börja med att sätta upp lappar nära där han hittade den. Förhoppningsvis är den förrymd och saknad, och inte utsläppt. Skriv också på fågelforum tex papegojprat att ni hittat en fågel.
Kolla med vänner, grannar, klasskompisar om ni kan låna en bur ett tag. Det är inte ovanligt att det står en gammal bur på vinden hos folk. Köp fågelfrö, ge färskt vatten och testa grönsaker om den är van. (ej lök och avokado)

Bur letas för fullt, en av hans klasskamrater har redan undulater och jag tror de kan hjälpa oss med foder och dylikt. Färskt vatten har den fått, grönsaker ska jag traska iväg och ge den nu. Det är vad vi har hemma för tillfället.

Tack för alla råd!

Jag tittade till den nyss, den är ju ringmärkt!
Det måste väl underlätta sökandet efter uppfödare/ägare? Vart vänder man sig?

Tack på förhand.

jaa, det borde ju vara lättare att hitta ägaren då.
frågan är om det inte finns någon typ.. förening för fåglar? alltså, typ som det finns för katter och hundar. och där igenom så kan man kanske få reda på uppfödarnummer och sånt? =)
jag vet inte riktigt hur man gör på fåglar, men på katter och sånt så har man ju ett speciellt nummer...

har du ringt polisen? dom kanske vet.

Testa googla på Sveriges Tamfågelförening och se om de kan hjälpa dig.

Mamma skulle göra det på jobb eftersom vi inte har hemtelefon. Jag har slängt iväg ett mail till henne, dock kan jag inte läsa av ringmärkningen själv. Den verkar inte handtam, ta det i kombination med icke fågelvana människor. Inte bra. :crazy:

Nått register skall det väl finnas, står överallt på nätet att det ska gå att hitta uppfödaren iaf genom ringmärkningen.

Uppfödaren kanske ni hittar. Problemet är ju om denne sålde fågeln till
en zooaffär tex. Å andra sidan har ni ju då fått kontakt med en förhoppningsvis fågelkunnig person.

Den lilla krabaten flyttade hem till ett av mina ex. Han och hans flicka är riktiga djurmänniskor och har ett antal fåglar. Nu bor den i en voljär med andra små undulater och får vara precis så folkskygg som den vill.
De har lagt ut annonser och dylikt som fortfarande finns ute men det verkar inte som om någon saknar henne. Å andra sidan har hon ett fågelvant hem nu där folk faktiskt bryr sig om henne. :)

Liknande trådar

J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
968
Senast: jooosan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama