Upphittad hund

Migo

Trådstartare
Vid 23-tiden ikväll åkte jag hem från en middag hos "grannen" 4 km bort. Mitt på 70-vägen bromsar jag in för något som jag trodde var en grävling, men visade sig vara en groteskt fet am. cockerspaniel som var ute på en nattpromenad på egen hand.

Självklart lämnar jag inte en hund lös på trafikerad väg mitt i natten, så efter att ha konstaterat att inga ägare fanns i närheten packade jag in hunden i knät på min medpassagerare och ringde polisen.

Inga hundar anmälda saknade...

Efter att ha läst skräckhistorier här om hur usel samordning det är på efterlysningar på försvunna hundar hos polisen så har jag lite dåligt samvete - men vilka andra kanaler kan man använda sig av? Jag känner inte igen hunden och det lös inte i några av de närliggande husen. Den har inte halsband på sig, ingen tatuering eller annan identifikation.

Som tur är kunde min medpassagerare ha hunden över natten(vilket de nog ångrar nu, den har pissat ner hela deras hus och ylar som en tok så fort de stänger undan den...).

Men vad sjutton gör man?:confused: Det är på tok för sent för att starta telefonkedja, men nånstans måste det ju sitta en orolig ägare?

/Migo

Sv: Upphittad hund

Dåligt att polisen inte tar emot den, de tar ju med hundar de hittar övergivna t.ex. Tur att din medpassagerare kunde ta den. Tycker polisen borde ordna någon som kan läsa av ev. chip imorgon i alla fall.

Är den inte hämtad imorgon fm så kör jag in den till polisen så får de lösa identifiering och logi.

Ännu har ingen hört av sig, så ägarna verkar inte ha kommit på att ringa polisen. Eller så är polisen här lika förvirrad som de varit för andra bukare...

Polisen i närliggande stadsdelar?
Facebook (finns sidor med efterlysningar)
FB-kedja
Låt polis eller veterinär chipkolla imorrn.

Har du ingen uppfödare i närheten? Många uppfödare har ju en chip-läsare. Annars är det väl bara att vänta tills polisen vill ta emot hunden.

Lägg ut en annons på facebook om att du hittat en övergiven hund, så kan vi hjälpa till att sprida!

Nu har det ju gått till morgon sen du skrev,så kanske är hunden hittad av sin ägare?

Om du inte får hjälp av polisen (vilket jag tycker var dåligt av dem),kanske du kan ringa runt till några av grannarna runt den person du var på väg hem från när du hittade hunden.

Om hunden ,som du skrev,var groteskt fet,borde den ju inte gått så långt. Du skrev att det var mörkt och släkt i husen runt omkring,men hunden kan ju ha smitit ut och ägarna inte märkt det när de sov.Kanske de kvällskissat hunden på tomten och helt glömt bort att de släppt ut den en stund?

Annars tycker jag som någon skrev,att en stor möjlighet finns att hunden är chippad. Har du/ ni någon vetrinär i närheten?

Hoppas det löser sig snabbt ,och heder till dig som bryr dig,alla gör inte det:)

Ägarna kanske släppte ut hunden för att slippa kostnader för avlivning. :idea:
Skulle kunna stämma med beskrivningen av hunden, groteskt fet, pissar ner ett helt hus o inte kan vara vara själv.

KL
Jag har aldrig haft problem med polisen när det gäller bortsprungna o/e upphittade hundar, o andra sidan är det bara vakthavande befäl som skall kontaktas.
Problemet är att om man väl tagit hand om en hund kan det bli stört omöjligt att bli av med den, iaf med polisens hjälp.
Lokalradion kan ofta lägga ut efterlysningar på bortsprungna hundar, lika så lokalblaskor o korvblad.
BK kan oxå ha koll på vem som kan vara ägaren, rasklubben är oxå idé

fullständigt OT, men varför har en uppfödare chipläsare? ingen jag känner har det, men det kanske beror på var man bor, vilken ras man har osv. bara nyfiken :)

Polisen ska ta hunden, antingen som hittegods eller omhänderta den enligt lagen om tillsyn av hundar och katter eller djurskyddslagen paragraf 32 punkt 2

Privatpersoner ska inte behöva ta ansvar för detta! Dock vill polisen gärna slippa för att de inte vet vilka skyldigheter de har (dvs orkar inte ta reda på det) eller att de inte vill ta kostnaden för uppstallning av hunden...Det ska finnas chipläsare hos polisen. Ring polisen igen och hänvisa till ovanstående lagar (främst de två senare)

Lycka till :)

Lägg ut på hundpromenaden i örebros fb-sida! För jag antar att du hittade den i närheten av Örebro? På sidan finns många hundpersoner i Örebro och som kan hjälpa till och sprida vidare:)

KL

Hur har det gått för er? Usch jag kan inte sluta tänka på om det var jag som blivit av med min hund... Hur orolig,ledsen och förtvivlad man hade vart sälv om sin älskade hund vart borta..Om hunden är tjock eller inte,man kan ju älska den ändå (min är tex "tjock" av kortisonbehandling och inte övergödd i den bemärkelsen att jag "plågat" henne med övergödning..)

Tänker på den gången min hund hoppade/ramlade ner från balkongen när jag sov middag. Fick panik när jag inte hittade hunden en timme senare och sprang ut. Som tur va, hade en familj tagit fast henne (mitt i stan) och tänkt köra henne till polisen precis när jag fann henne
50 meter hemifrån i bilen. Det kan hända så himla mycket på kort stund och jag var verkligen i panik. Har efter 2 år fortfarande inte glömt att jag i min panik,inte ens tackade familjen för deras insats de gjorde:( utan bara var glad att jag hittade min hund och såg att hon inte var skadad. ...)hade jag idag träffat dem igen hade de fått både blommor,hittelön och en massa berömmande ord för deras handlande:love:. Känner mig skamsen än idag att de inte fick ett skit för det de gjorde:cry:

Nu är det ju sen söndag eftermiddag, men jag nämner ändå att man kanske kan kontakta lokaltidning som i så fall kan lägga ut det på tidningens webbsida.

Hoppas att det löst sig nu!

Några uppfödare med chipläsare har vi inte i trakten, och "annan stadsdel" blir svårt eftersom vi har över en mil till närmsta samhälle;)

Hunden hämtades i morse. Inköpt för en vecka sedan av en familj i trakten som inte borde ha husdjur. De hade släppt ut den för nattrastning. Utan reflexer, utan halsband och utan människosällskap. 100 meter från vägen.:crazy:

/Migo

Hunden hämtades i morse. Inköpt för en vecka sedan av en familj i trakten som inte borde ha husdjur. De hade släppt ut den för nattrastning. Utan reflexer, utan halsband och utan människosällskap. 100 meter från vägen.:crazy:

/Migo

Man kan ju hoppas att de lärde sig en läxa i alla fall :(

Jag hittade själv en hund här i skogen för ett 10 tal år sedan. Hunden var ID-märkt. Ringde polisen som inte hade någon anmälan om försvunnen hund. Hade hunden här i en vecka. När jag berättade om detta för en bekant i vår affär hörde en man detta. Han kände igen beskrivningen av hunden och trodde det kunde röra sig om en jakthund som försvunnit för hans kompis samma dag. Det visade sig stämma och visst hade hundägaren anmält detta till polisen.
Skönt att ägarna hittades.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 273
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 396
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Sitter och funderar på vart hjälpsamheten i samhället har tagit vägen!? För ca 10 år sedan kom en hund springandes över åkrarna hemma...
Svar
11
· Visningar
1 946
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund Behöver skriva av mig och få höra lite fler synpunkter från er hundägare, då jag fick en väldigt oväntad kommentar vad gäller min natt...
2
Svar
26
· Visningar
2 922
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka