Upphakningar-partella???

W

Warmia

Nu har jag sett att hon verkligen får upphakningar i bakbenen. Hon behöver inte backas men släpar benet ett steg innan det släpper. Vad gör jag nu?
Hon är 3år och ska på inridning om 1vecka. Ska man undersöka? Kan hon ha ont? Ska man vänta med inridningen? Vad ska jag göra.......:cry:

Ska väl berätta att jag har undrat om hon kan ha ont då hon inte har någon framåt bjudning när jag håller på med henne, longering, skrittning i paddocken, löshoppning allt måste drivas på hela tiden men nu vet jag ju inte om det kan ha med upphakningarna att göra???

Sv: Upphakningar-partella???

Ring veterinären och be om råd!

Min ponny (2 år)hade kraftiga upphakningar på morgonen när han togs ur boxen och när det var som värst så fick han Finylbutason för det gör ju ont/känns väldigt obehagligt.
Fick också B-vitamin injektioner i några dagar och får nu rejält med b-vitamin i kraftfodret och så får han VSL (selen,e-vitamin lysin?)
Ju mer han rör sig och blir starkare ju bättre blir han (har inte hakat på länge nu)
Fick också ett tips om att han ska stå på spån eller torv istället för halm för benet "fastnar" på ett annat sätt i halmen och kan trigga hakningarna.

Mitt tips är att ge extra b-vitamin och påbörja inridningen för att få mer muskler.
Oftast växer dom ifrån det.
Men ring veterinären och fråga först!

Hej, min häst fyller fem i juni och har haft en del patellaupphakningar. Jag skulle vänta ett par veckor med inridning efter en upphakning och då gå ut och gå med henne mycket, andra veckan kanske i uppförs och nedförsbackar. Min häst hade kraftig upphakning nyss och det påverkade traven som blev stel och konstig. Antingen så spände det eller så gjorde det ont. Jag har alltid fått rådet att ta det lugnt en tio dagar efteråt iaf. Men det är bra om hon rör sig mycket. Stor hage, kompisar osv. Sedan kan hända om du har tur så försvinner upphakningarna då hon börjar få muskler, kanske redan efter inridning. Sedan är det bra med mycket klätta, lyfta på benen, att inte låta henne stå i box, inte stå avställd så mkt öht. Sök här på forumet på Patellaupphakning så kan du få många fler råd!. Men jag tror alltså att det är bara bra att hon börjar ridas in, men att du bör vänta lite i fall att hon fått ngn känning efter upphakningen. Jag tror dock inte att framåtbjudningen behöver bero på detta. Min häst påverkas bara strax efter, 10-15 dagar,(längre vid kraftig upphakning=timmar) däremellan är han glad och framåt, när knät är på plats alltså.

Lycka till!

Ett ps, om du har möjlighet, se till att hon kan gå i lösdrift. Box är inte bra för patellahästar. En del vet kan rekommendera boxvila efter upphakning, men det tror jag inte är särskilt bra. Andra och särskilt ET tycker att de ska ut och iväg så fort som möjligt... helst i kuperad hage utan gyttja :laugh: (önskedrömmar) men min häst har hakat upp sig alla gånger utom en just när det är sån där sugande gyttja...

Jag skulle nog ta det lugnt :) jag har en fyraårig valack som hade patella-upphakning för ett tag sedan. Det funkade inte att backa honom men dagen efter var det borta. Det vi skulle göra om det inte hade gett med sig var att släppa honom på bete ytterligare några månader, annars kan man ju ge b-vitamin injektioner och som sista alternativ är ju operation, dock vill man helst inte göra det.

Jag skulle kolla upp hästen först både med vet. och fysioterapeut. Fler hästar som jag fått hem med upphakningar har blivit bra från detta genom att framförallt stärka hästen med mkt skritt, mkt böjningar/svängar så de får bära upp sig, samt stretch. Både det klassiska, bakbenet framåt så rakt det går (men hästar som hakar fastnar gärna så försiktigt i början, och bakbenet bakåt men även bakbenet rakt och så försiktigt utåt i den ställningen. Alltså lyft bakbenet och stretcha försiktigt så att du tar det ut från kroppen. Svårt att förklara. Dock har vi alltid inlett en behandling med att kolla upp både med vet. och fysio.

Jag masserar alla mina en gång i veckan med och kombinationen rörelse, massage och stretching har gjort att upphakningarna har försvunnit på dem som haft det när de kommit (alla travare i rätt uselt skick många gånger).

patella hästar ska inte vila utan aktiveras mycke, man måste få musklerna att hålla kvar patellan i dess rätta läge.
jag har då aldrig vilat min herre p.g.a patellaupphakningen och han har det varje dag i princip, det vi har gjort är att träna honom med vikter under tömm och detta har hjälp en hel del.
på de flesta hästar "växer" det bort men på vissa inte (som min)
jag vet inte med ditt sto men för mig låter det som att en inridning kanske är det bästa för din häst just nu.
lycka till

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 192
Senast: Takire
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 646
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 302
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka