upphakning i ett bakben

A

Anna_H

Har en 2-åring som går på bete och idag såg jag att hon när hon har stått med vänster bak utsträckt ett tag fastnar det i det läget och hon är tvungen att knycka till det för att komma igång igen. Det såg obehagligt ut och jag kommer med största sannolikhet ringa vet om hon är sån i eftermiddag också. Men tänkte slänga ut en tråd här så länge.
Nån som vet vad detta är? och vad man ska göra.

mvh/Anna H

Min ena shettis får så på vintern. Det min har heter Patellaupphakning. Jag har gett min en massa b-vitamin. Men man kan operera bort det. Hästen ska motioneras mkt vad jag vet och har hört :)
Min är ochså 2 år, och det kan växa bort.

Låter som patellaupphakning!
Mycket lätt att operera bort, kan även växa bort efter som den bara är 2 men det är tveksamt..
Prata med vetrinären.
Hästar med patella.. brukar rekomenderas att röra sig mycket hage/ box ej spilta så sommarbete är ju ingen dum plats att vara och sedan göra något åt det i höst når den ändå måste stå på box. :)

Finns en gammal tråd om detta ifrån oktober -03 där står massor om patellaupphakn. vilket det KAN röra sig om i ditt fall, jag vet inte hur man länkar men sök på patella och äldre än 7-8 mån så borde du få träff!! =)

Det är helt klart patellaupphakning. Min fjording får alltid det när hon har börjat att stallas in till hösten. När man ska släppa ut henne på morgonen så gör hon likadant. Men det går över efter några veckor.
Men att det är på en 2 åring som går på bete och redan rör på sig mycket verkar oroväckande tycker jag.
Så sök du veterinär. 2 åringen kanske rör på sig för mycket och får ont av det. Vet mitt 1åriga halvblod blev svullen i hasorna pga att han inte fick vila så mycket när han gick på bete. Var tvungen att ta in honom några nätter så att han fick vila ut. Då gick det över.
Lycka till!

det bör gå över med mer muskler sedan samt motionering, tex skrittpromenader.

Hej och tack för alla svar. Var hos henne nu på eftermiddagen också och då är hon normal igen... skumt. Jag ska hålla koll på henne nu de närmsta dagarna och se om det var en engångsföretelse eller vad det var.

Patellaupphakning har jag hört talas om men ska se till att läsa mer om det och prata runt lite och se om det kan vara det.

Återigen tack.
/Anna H

Helt klart patella upphakning. Har själv en som hade detta som unghäst och som allra mest visade detta när hon gick i hagen och betade precis som du beskriver. Fick förklarat för mig att anledningen kan sitta i olika ligament och därav utlösas i olika situationer. I och med att din är så ung och har visat så lite så behöver du inte oroa dig. Den kan mkt väl vara inne i en tillväxt period och senor och ligament inte riktigt har hunnit med därav får den patella upphakning någon enstaka gång. Om du vill göra något så tillför extra B-vitaminer (ingen fara att "överdosera" då de endast kissar ut överskottet) Ge du din häst tid att växa ifatt sig själv så får vi hoppas att du slipper dras med detta sedan.

B-vitaminer just det.... det rådet har jag också hört av min gamla hästgubbe till hovslagare.
Det är ju dessutom typiskt att dessa symptom uppkommer på betet som ju kan vara lite si och så näringsmässigt.

Det är dock inte speciellt ovanligt.

Kokopelli Mana

Kopierar från en gammal diskussion om patellaupphakning:

Vad jag har förstått så undviker man nuförtiden att operera patellaupphakning. På unga individer kan det ofta växa bort.
Patellaupphakning beror på att patellan inte riktigt glider som den ska över lårbenets rullkammar i knäleden utan hakar upp sig. Just rullkammarna i knäleden utvecklas väldigt långsamt och därför kan patellaupphakningen växa bort när rullkammarna är fullt utvecklade och patellan passar rätt i leden.
På äldre hästar (där upphakningen ej har växt bort) gäller det att hålla de i bra trim och stärka upp muskelaturen kring knäleden så att muskler och ligament kan hålla patellan på plats.

/Lisa

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 521
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka