upphakning benet påverkan hopphäst?

T

tashinajess

Hej, undrar hur mycket det påverkar en häst som har upphakning på benet, som jag förstått det är det som att hästen fryser i rörelsen med det benet och kan loxom fastna :confused: .
Denna häst är färdigvuxen och riden.

vad tror ni om hållbarheten och möjligheterna till tävling och träning?

Sv: upphakning benet påverkan hopphäst?

Hej, undrar hur mycket det påverkar en häst som har upphakning på benet, som jag förstått det är det som att hästen fryser i rörelsen med det benet och kan loxom fastna :confused: .
Denna häst är färdigvuxen och riden.

vad tror ni om hållbarheten och möjligheterna till tävling och träning?
Om det är patellaupphakning du menar så låser sig benet i sträckt läge bakåt och fastnar där. Kan hjälpa att backa hästen för att det ska släppa. Relativt vanligt på unghästar när de växer och då brukar det försvinna när ledband odyl har "stabiliserat" sig. Är det en vuxen häst så går det inte över men går att operera med ett relativt simpelt ingrepp så att hästen kan användas som vanligt. Du bör däremot inte avla på den.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 320
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 547
Senast: lilsan
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka