Uppfyllt en gammal önskan

Jag har i många år försökt få tag på en bänkdiskmaskin och då letar på begagnatmarknaden. Idag har jag, tack vare den retroaktiva Akasseersättningen köpt mig en splitterny'Andersson" och får den hemlevererad på tisdag.

Härligt väder, tur längs Svartån västerut. Flera skrattmåsar och kråkfåglar i par, som spankulerade, simmade och snackade.

Nu en kopp cappuccino, innan jag permonerar hem och snackar med katten.

Jag har i många år försökt få tag på en bänkdiskmaskin och då letar på begagnatmarknaden. Idag har jag, tack vare den retroaktiva Akasseersättningen köpt mig en splitterny'Andersson" och får den hemlevererad på tisdag.

Härligt väder, tur längs Svartån västerut. Flera skrattmåsar och kråkfåglar i par, som spankulerade, simmade och snackade.

Nu en kopp cappuccino, innan jag permonerar hem och snackar med katten.
Så skönt med diskmaskin.....

Särskilt när kroppen är som den är och man sitter som en påse nötter, vid diskhon, med fötterna inne i sopskåpet även om man har höj och sänkbar arbetsstol.
Jag är inte skröpplig men lat... haft diskmaskin senaste 14 åren... allt som går att köra (inte mormors silverbestick och inte farmors bröllopsservis fast det används frekvänt) men plåtar formar även om de tar upp halva platsen då åker de med....

Jag är uppvuxen med diskmaskin hemma, men sedan 17 års ålder när jag flyttade hemifrån har jag diskat själv, ingen diskmaskin. Flyttade i februari till en lägenhet med lite högre standard och här är diskmaskin. 43 år gammal och diskmaskin för första gången i vuxenlivet. Det är en hel vetenskap, men jag svär, man vänjer sig fort!! :D Innan jag flyttade sorterade jag ut en hel del till second hand, däribland en del smörknivar, nu insåg jag att jag har för få... så i torsdags köpte jag tre knivar för 3 kr styck på loppis :D

(Ja, två kokböcker, samlar på det ju, två glas och 4 silverskedar också, en hundring fattigare, men lagom pris ju :D )

Så, grattis till din nya diskmaskin och må du slita den väl!

Ehum... kan man inte diska silverbestick i diskmaskinen?
*frågar åt grannen typ :angel: *

På äldre knivar kan skaftet vara infästa med hartz och det kan smälta i de höga temperaturer som en diskmaskin körs i. Även äldre gafflar kan vara tillverkade i två delar. Dessutom kan det finnas kolstål i äldre bestick som svartnar eller rostar. I övrigt går det bra men se till att silverbestick inte kommer i kontakt med rostfria bestick eller kastruller då kan det uppstå jag fula fläckar. Se till att det inte finns äggrester heller i den disken du ska köra det kan också ge fula fläckar som inte går bort på silver.

På äldre knivar kan skaftet vara infästa med hartz och det kan smälta i de höga temperaturer som en diskmaskin körs i. Även äldre gafflar kan vara tillverkade i två delar. Dessutom kan det finnas kolstål i äldre bestick som svartnar eller rostar. I övrigt går det bra men se till att silverbestick inte kommer i kontakt med rostfria bestick eller kastruller då kan det uppstå jag fula fläckar. Se till att det inte finns äggrester heller i den disken du ska köra det kan också ge fula fläckar som inte går bort på silver.
Oh, tack! Vad bra att veta! Jag hade ingen aning, stoppade in dem i bestickslådan ihop med alla de andra huller om buller :D De hade redan fläckar/slitage så de fick inte fler, men jag ska testa att putsa dem lite, de kanske är körda i diskmaskin...

Första gången jag skulle starta den ringde jag mamma och frågade "hur ställer man saker i diskmaskinen bäst...?" Hon bara skrattade åt mig och sa att man lär sig. Jahapp :D

Underbar hjälp 😍. Sambon och jag har en bänkdiskmaskin, älskar! Såååå skönt att slippa diska. Nackdelen är dock att vi har förbaskat mycket kalk i vattnet så porslinet mm. blir vitdassigt värre i den än vid manuell disk men eg. Borde vi kunna bara spola av med kallare vatten när det svalnat och torka av och in i skåp.

Ehum... kan man inte diska silverbestick i diskmaskinen?
*frågar åt grannen typ :angel: *
Jag diskar inte mina gamla... nyare kan man men de här är vell från typ 30/40 talet kanske så de tar jag för hand men med glädje så de används oftare än mormor använde dem...

Kvällens hemtjänstare, som är områdets datorsupport, TV-support, strumpfixare, sängfixare och kattkelare... blev riktigt upphetsad, när jag sa att det kommer en bängdiskmaskin då.

"Då får vi hoppas att jag jobbar"... var hens kommentar :D

Sov kass i natt... hann inte in på apoteket och nacken värker, så det blir alldeles strax säng.

Underbar hjälp 😍. Sambon och jag har en bänkdiskmaskin, älskar! Såååå skönt att slippa diska. Nackdelen är dock att vi har förbaskat mycket kalk i vattnet så porslinet mm. blir vitdassigt värre i den än vid manuell disk men eg. Borde vi kunna bara spola av med kallare vatten när det svalnat och torka av och in i skåp.
Finns salt för diskmaskin som löser ditt problem.

Har alltid önskat mig en diskmaskin men mitt kök är så knepigt konstruerat att inga mått på bänkdiskmaskiner fungerade. Så jag köpte en Bob. En mindre maskin som inte behöver kopplas till vatten och jag älskar den!! Räcker gott och väl för mig och disken blir så bra.
1681621858342.png

Senast ändrad:
Har alltid önskat mig en diskmaskin men mitt kök är så knepigt konstruerat att inga mått på bänkdiskmaskiner fungerade. En mindre maskin som inte behöver kopplas till vatten och jag älskar den!! Räcker gott och väl för mig och disken blir så bra.
Visa bifogad fil 116834
Mmm... jag har tittat på såna också. Men då ska jag skvimpa med vatten manuellt och måste förmodligen resa mig upp, hålla i mig med ena handen och fylla på vatten.

Mmm... jag har tittat på såna också. Men då ska jag skvimpa med vatten manuellt och måste förmodligen resa mig upp, hålla i mig med ena handen och fylla på vatten.
Min står bredvid diskbänken och så använder jag bara mitt tillkopplade duschmunstycke på slang. Supersmidigt för min del.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka