Uppfostring..

A

Alpin87

Jag hatar när hästar är ute och går med mig istället för tvärtom. När de knappt flyttar på häcken när man ska byta sida vid ryktning och så vidare.

Det konstiga är att det oftast är tävlingshästar på amatörnivå som är på det där viset. Ett praktexempel är dressyrhästar som medelåldersdamer äger som de behandlar som gullegrisar..

Jag förstår inte att folk inte inser att det är riktigt farligt? Pappa som jobbar som veterinär säger oftast att de där hästarna blir dumma när det krävs att de ska stå still och så vidare...

Hur tycker ni?

Sv: Uppfostring..

Jag hatar när hästar är ute och går med mig istället för tvärtom. När de knappt flyttar på häcken när man ska byta sida vid ryktning och så vidare.

Det konstiga är att det oftast är tävlingshästar på amatörnivå som är på det där viset. Ett praktexempel är dressyrhästar som medelåldersdamer äger som de behandlar som gullegrisar..

Jag förstår inte att folk inte inser att det är riktigt farligt? Pappa som jobbar som veterinär säger oftast att de där hästarna blir dumma när det krävs att de ska stå still och så vidare...

Hur tycker ni?

:bow::bow::bow:

Jag håller med. Till saken hör väl också att en tävlingshäst på elitnivå hanteras av många olika människor från marken, den ska helt enkelt kunna uppföra sig i transport, på nya platser, i satllet osv.

Vi kan ju ta en lite äldre dressyrtant som exempel, även om detta gäller många många fler. Hon har sin egen älskling att lägga all uppmärksamhet på, det är hon som fixar med allt kring den och eftersom hon känner hästen och det är hennes gullegris så är den "tillåten" att dra iväg till närmsta grästuva när man leder (stackarn var ju vrålhungrig) och det gör inte så mycket om hästen inte orkar flytta sig i gången (tänk vilket pass han precis fått gå).

Anledning? Elithästen jobbar för sin ryttare medans det är dressyrtanten som jobbar för sin häst.

Jag tycker att det borde finnas vissa krav på hanteringen av sina hästar, det är stora djur och de behöver veta vem som är ledare. En häst som gör som den själv vill är odräglig att ha att göra med och kan bli farlig.

Ouppfostrade hästar gör mig tokig. Har haft ett par stycken hemma som vägrar flytta sig i sidled (hänger sig på en istället), knappt lyfter fötterna (matte du är väl stark), och trampar hit och dit när den inte ska. Ibland undrar jag om jag har för höga krav på mina hästar när jag vill att de står still vid skoning? Blir helt mat på folk som står och bremsar hästen när hovslagaren är ute, alternativt står och matar konstant med hö så den ska ha annat att tänka på. Fullvuxen häst ska tilläggas. Den dag jag är ensam hemma och ska ta in alla hästar för skoning blir den garanterat utan nya dojjer om hon inte står still.
Det många inte förstår är ju att s¨na här beteenden kan bli rent utav farliga!

Jo mors! :smirk:
Inte sett en av våra mest kända ryttare? På marken med häst? På TV?

Jag håller helt med dig i kritiken av hästarnas uppförande, men det är inte begränsat till amatörvärlden. Hanteringskunskaperna är tyvärr inte märkvärdiga i övrigt heller.

LIA

Håller med.
Jag köpte min förra häst av en som red dressyr på ganska avancerad nivå. Hon var urduktig på att rida och hade en häst som hon hade startat i Grand Prix. Men när det gällde att hantera hästarna var hon ej lika kunnig. Hästen jag köpte var en treåring. En jättetrevlig häst. Men i början försökte hon gärna ställa sig på mina fötter och när man skulle leda henne gick hon med mig i stället för tvärtom. En kurs i ledarskap för hennes uppfödare som jag alltså köpte henne av hade inte skadat.

Jag håller med! En häst som inte är uppfostrad och har respekt för ledaren är farlig. Jag hjälpte till med en häst i vintras som var helt oregerlig och hade ingen som helst respekt för mig. Det slutade med att jag sa upp mig eftersom jag såg det som en fara för mig själv att hantera andras hästar som inte var hanterbara.

Min egen häst var urdjävlig i början (9 år sen), men efter mycket och konsekvent arbete så är han jordens raraste häst.

Jag går efter filosofin; En lydig hund, är en lycklig hund. Och byter ut hund mot häst/katt/pojkvän osv...(Okejdå, pojkvännen är lite svår ibland)

Visst är det jobbigt med ouppfostrade hästar, men det är ju alltid människornas, som fostrat dom (eller snarare INTE fostrat dom :crazy:) fel.

För det första är det jobbigt och tidskrävande i vardagen med en häst som hela tiden krånglar och för det andra kan det faktiskt vara farligt med en häst som är olydig att hantera.

Min D-ponny är en självgod madam med starkt psyke-en ledartyp. Det gäller att vara konsekvent när man hanterar henne, då är hon hur trevlig som helst och inte särskilt stoig, men om man däremot skulle låta henne göra lite som hon vill skulle man snart ha en stark och lite sur häst som bestämmer över dej istället för tvärtom.

Jag tycker det är grundläggande och jätteviktigt att hantera sin häst så att den vet vad man menar och beter sig på ett bra sätt i all hantering, markarbete osv.

Jag hade min häst hos en känd ryttare som tävlar på hög nivå. Hästarna på gården var hopplösa att hantera. Det var inget gullande med hästarna, däremot slog man om de inte gjorde som man ville. Både gamla och unga hästar var stressade och svårhanterade tex. till och från hagen, vid fordring osv. Hemskt att se och svårt att förstå. Vi flyttade därifrån ganska snart.

vad hemskt! jag måste bara säga att med de olika behandlingar vissa hästar får (hantering/icke hantering) är det väl ett märkligt djur som ställer upp så otroligt mkt för sina ägare/skötare. vet en travis som har den där blicken som bara säger: ta mig härifrån. han har gjort allt man kan göra med en vagn, skenat, trampat hål, fastnat vurpat o voltat runt, men ändå denna trogna häst springer på banan utan att ägaren förstår. Ett tag gick han ifrån dem på banan o gick inte att hålla, va stel i kroppen o jag tror det var han protest men ingen brydde sig om den. Hemma när han blir pysslad med eller riden har han liksom en drömmande blick, om man betar honom i dikeskanten liksom frågar han om lov...va ska jag få beta?! förvåningen o lyckan bara lyser om honom, över att ngn faktiskt verkar bry sig, att det inte vara är jobb.

Hur tycker ni?
Visst blir de "dumma" så fort man kräver något av dem eftersom de inte har en ledare att lyda så går de sin egen väg. Det går bara bra så länge det är på hästens villkor. Jag skulle aldrig ha häst på de villkoren och till dessa romantiska hästägare som lever kvar i flickböckernas hästvärld kan jag bara säga "Skaffa er en hamster eller dylikt" eller lär er ta hand om era hästar själva så att andra slipper utsätta sig för livsafara.

Ja, det verkar vara fler som håller med om det här.

Men det gäller ju inte bara medelålders damer. Det gäller ju även tjejer i 18-25 årsåldern som totalt försummar hästar. Kanske är de inte ett dugg intresserade av hästar annat än ridning och tävling?

Jag hatar vuxna som godtar att deras barns ponnier är skogstokiga och avkastarkungar. Det VÄRSTA jag vet är en ouppfostrad ponny eftersom det är faktiskt ett barns säkerhet som hänger på att ponnyn lyder och är välhanterad samt genomriden. Men men om lilla Lisa bryter armen så gör det inget, det man inte dör av härdar en. Eller skrämmer livet ur en. Vilket som.

Vi har ett praktexemplar i vårt stall. Damen närmar sig 50 år, äger en halvblodshäst hon själv fött upp och kallar sig "Dressyrryttare"

Hästen är så smällfet att utomstående som kommit på besök trott att hästen är högdräktig, den kan inte tas in från hagen utan kedja & spö - annars drar den bara & rätt in i stallet med henne efter sig, reser sig & kickar med benen. En gång i samband med insläppet sparkade hästen sönder två av mina foderhinkar med mat i - Allt låg i småbitar på golvet - Ingen ursäkt eller erbjuda sig att köpa nya!

När hon väl rider på hästen, kanske sker 2-3 gånger/månaden skrittar hon endast fram & tillbaka på stallplanen och har så långa läder att benen hänger spikraka i stigbyglarna - Gör hästen ett kast åker hon av direkt eftersom hon inte får något grepp alls i stigbyglarna.

Detta är den mest bortskämda & ouppfostrade häst jag träffat på.

Hur tycker ni?
Inte så konstigt.:D
De har som regel hästskötare som inte klarar av att fostra dem, men uppsuttet är det en annan 5a

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 607
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: kryddelydd
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 364
Senast: KSF
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 821
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama