Uppfostran!

N

Nalle Puh

Har nyss blivit med en ny häst, ett 6 årigt sto som helt saknar uppfostran... Min gamla häst är ju mer som en hund och följer mig hur som helst och flyttar sig lätt för mig, och så vill jag att min nya också ska bli, så hur gör jag? Hon kan gå över mig och dra iväg från mig och är besvärlig att hålla upp hovarna på. Hon verkar vara en genomsnäll häst, så jag tror att hon helt enkelt är väldigt ouppfostrad... Hur ska jag göra för att få henne mer respektfull? Har försökt börja med att flytta henne omkring i boxen, oftast får jag trycka henne med händer och kropp åt det håll jag vill hon ska flytta sig... Med min gamla häst så är det bara att sträcka upp sig lite och gå mot honom så flyttar han sig, men min nya reagerar inte alls...
Jag skulle bli jätteglad om någon kunde ge mig tips på bra övningar och hur jag ska vara mot henne! Tidigare har hon gått som fölsto och bara varit sutten på, så innan vi går vidare till inkörning och inridning så vill jag gärna att vi har rett ut det här med ledarskapet och respekten mellan oss. Jag tar tacksamt emot alla svar!!!:bump:

Sv: Uppfostran!

Jag tycker att du ska börja jobba med henne på precis samma sätt som du en gång började jobba med din andra häst. Eftersom du har fått din andra häst att fungera så pass bra, så har du ju en gång i tiden använt rätt metoder med bra resultat. :)

Men med din nya häst så måste du nu i början vara övertydlig och använda "stora" rörelser så att hon verkligen blir uppmärksam på dig och ditt kroppsspråk. Vill du att hon ska stanna så visa det på ett jättetydligt sätt med ditt kroppsspråk (undras om jag är tillräckligt tydlig nu i min förklaring?:smirk: ) Och så ska du inte förvänta dig resultat över en natt, utan var glad för de små förändringarna! Beröm henne mycket så fort du märker att hon börjar "se" dig och börjar göra det du ber henne om.

Tack för ditt svar!
Problemet är att det var 12 år sedan som jag fick min gamla häst som då var 1/2 år, så han hade liksom inte hunnit få några olater...
När jag vill få henne att flytta sig, ska jag då till en början knuffa henne åt det håll jag vill flytta henne, vet inte hur jag annars ska få henne att röra på sig?:confused:
Jag känner att jag är lite rädd för att hon ska tycka att jag är otäck när jag måste vara så väldigt övertydlig, men samtidigt så måste jag ju få henne att lyssna på mig!
Imorse när vi tog ut hästarna från stallet så fick hon för första gången gå sist ut, och hon praktiskt taget släpade mig... Hur gör jag i ett sådant läge? Hon är ju verkligen starkare än mig...Det här måste jag få ordning på, för annars är hon helt underbar!!!:love:

Jag känner igen ditt problem lite - i oktober i fjor fick jag hem ett 14 år gammalt sto som tidigare hade fått göra lite som hon ville. Otroligt snäll och go´och kelig - men lite ouppfostrad. Första gången jag skulle ut och gå med henne så gjorde jag som jag brukar med mitt andra sto, gick i rask takt upp til stora vägen, stannade eftersom det kom en bil - men hästen stannade inte utan fortsatte hej vilt rakt ut i körbanan - kul ....:mad: Då förstod jag att, oj, här var nog lite att jobba med!

I stället för att gå en promenad med henne som jag hade tänkt, så ägnade jag ca 30-40 minuter åt att lära henne att stanna när jag stannar och att aldrig springa förbi mig. För att först få hennes uppmärksamhet så ryggade jag henne några gånger. Först handgripligen genom att ta tag i grimman under huvudet med ena handen och knuffa henne på bogen med andra samtidigt som jag sa "back". Ryggade henne några steg och berömde mycket. Efter att ha gjort så några gånger började hon fatta vad jag ville, så sedan räckte det med att jag gick mot och viftade lite med armarna för att hon skulle börja backa.
Alltså - jag började "stort" men efter några gånger räckte det med att jag bara tog något steg mot henne och sa "back".

Nu hade jag fått henne lite mer uppmärksam på mig, så efter det började jag träna "stanna". När jag stannade gjorde jag det med STORA signaler. Jag tvärstannade framför henne, riktigt satte klackarna i marken och slängde upp armarna framför henne. Hon blev så förvånad att hon automatiskt tvärnitade bakom mig - och då fick hon massvis med beröm. Efter att ha tränat så några gånger började hon fatta att hon faktiskt också skulle stanna när jag stannade.

Lite sådär jobbar jag. Det finns säkert andra bra sätt att lösa problemet, men jag tyckte det här funkade bra! :)

Samma sak när du ska flytta undan henne. Börja STORT - veva med armarna , klappa i händerna, schasa undan henne som en skock höns!

Och, jo, visst känner man sig jättetaskig när man håller på så här - men det är ju bara för stunden, och dessutom har man ju möjlighet att "gottgöra" det genom att ge massvis med beröm när hästen gör rätt.

Nu har jag lite mer funderingar...
Tidigare när jag lyft hovarna på henne så har hon ryckt med benet, ungefär som om hon krafsar med hoven i luften. Då har jag hållit i tills hon hållt still benet och sedan när hon hållt stilla berömt och sakta ställt ner benet. Idag provade hon en ny variant, att vägra lyfta över huvudtaget... Då flyttade jag henne runt åt olika håll i boxen på ett ganska bryskt sätt, när jag sedan stannade henne och försökte lyfta benet igen så lyfte hon snällt och stod helt still. Gör hon så här för att testa vart mina gränser går, och gör jag rätt eller har någon förslag på vad jag ska göra istället?
Idag gick vi promenad tillsammans med en tjej som red, och i början hade jag ett himla sjå att få min häst att gå bakom mig trots att hon som red höll sig på ett ordentligt avstånd bakom oss. Efter ett tag fungerade det bra, och då lät jag tjejen skritta förbi oss och efter ett tag med mycket viftande med armar och rep så höll hästen sig bakom mig och stannade när jag stannade, men jag fick nog påminna henne 50 gånger på 300 meter... Är det så här jag ska hålla på? När det var hästar i en hage vi gick förbi så glömde hon bort mig totalt igen, vad ska jag göra i ett sånt läge?
På slutet när vi skulle gå över vägen för att komma till stallet så tvärnitade hon med halva kroppen i vägen och vägrade att gå... Vad ska jag göra när hon förvandlas till en istadig åsna?
Hon vet verkligen hur stark hon är och jag tror att hon har finslipat tekniken att få som hon vill ett bra tag nu... Vill hon åt något håll så viker hon undan huvudet från mig, skjuter fram bogen och bara går...
Om jag stannar henne och står framför henne så vill jag ju att hon ska stå lugnt och stilla och titta på mig. Ibland om hon är ivrig att fortsätta framåt så vevar hon med huvudet, krafsar med hoven och försöker ibland gå förbi mig. Då brukar jag backa henne och vänta tills hon står still och tittar på mig, men ibland känns det nästan omöjligt, har ni något tips på hur jag ska göra när hon beter sig så här?
Hon verkar vara en snäll häst med förtroende för människor, men jag har aldrig träffat en häst som är så respektlös!
Därför behöver jag alla tips jag kan få om hur jag ska göra henne till en "riktig" drömhäst!:d

Oj, det var många frågor - vet inte om jag kan hjälpa dig med alla!

Först - jobba henne inte för mycket i boxen. Boxen är hennes "hem" och där ska hon få lov att känna sig trygg. Ta hellre ut henne på stallgången om det går. Men när hon vägrar lyfta ett ben, så bara luta dig emot henne, alternativt putta på henne, på den sidan hon inte vill lyfta så att hon måste lägga över sin tyngdvikt på det motsatta benet och alltså lätta på vikten på det benet hon inte vill lyfta. E´du me´?

Ja, du gjorde rätt när ni var ute och promenerade! Det tar tid att lära om en häst som inte är van vid att lugnt och snällt gå bakom den som leder. Men hon kommer att lära sig. Räkna med några veckors träning innan det börja funka bra. Räkna också med att hon kommer att glömma bort sig ibland. Men försök att inte tappa tålamodet utan fortsätt jobba på som vanligt.

När hon tvärnitar, som du skrev, så istället för att dra i henne kan du försöka rygga henne eller vända henne åt ett annat håll. Försök hålla henne i rörelse så att hon inte bara blir stående.

Du gör rätt, som du beskriver, när hon blir otålig och inte vill stå still. Du ignorerar hennes otålighet och tar istället över kommandot genom att backa henne några steg och sedan vänta tills hon står still - helt OK!

Jag tror att du har några månaders jobb framför dig innan hon respekterar dig fullt ut. Men försök att ha tålamod och jobba på!

Köp några bra böcker om hästhantering/horsemanship. Där kan du hitta många bra tips om lämpliga övningar.

Tror inte du behöver vara rädd för att vara bestämd. Hästen verkar testa dig, och är du bara tydlig och visar vad du vill så kommer det nog att gå jättebra även om det kan tid och kräva tålamod! Lycka till och hör gärna av dig om hur det går!

Nalle Puh skrev:
Tack för ditt svar!
Problemet är att det var 12 år sedan som jag fick min gamla häst som då var 1/2 år, så han hade liksom inte hunnit få några olater...
När jag vill få henne att flytta sig, ska jag då till en början knuffa henne åt det håll jag vill flytta henne, vet inte hur jag annars ska få henne att röra på sig?:confused:
Jag känner att jag är lite rädd för att hon ska tycka att jag är otäck när jag måste vara så väldigt övertydlig, men samtidigt så måste jag ju få henne att lyssna på mig!
Imorse när vi tog ut hästarna från stallet så fick hon för första gången gå sist ut, och hon praktiskt taget släpade mig... Hur gör jag i ett sådant läge? Hon är ju verkligen starkare än mig...Det här måste jag få ordning på, för annars är hon helt underbar!!!:love:

Hej igen!
När hon krånglade med att inte vilja lyfta benen så gick det inte att rubba henne alls hur mycket jag än lutade mig mot henne och knuffade. Hon la HELA sin tyngd på det ben jag försökte lyfta... Tror nog att hon lyckats med den metoden förut.:devil:
Jag tycker att det har gått framåt jättemycket faktiskt på den här korta tiden. Hon har lättare för att hålla avstånd till mig och stannar (oftast...) när jag stannar, nu vet hon att jag finns iallafall! :) Men en del grejor skulle jag fortfarande behöva råd om. Hon kan ju t.ex. försöka sticka mot stallet i olika lägen eller dra iväg framåt från mig. Även här märks det att hon har lyckats förut, hon vänder huvudet bort från mig så att hon kan mota mig med bogen samtidigt som hon drar... Jag vill inte använda träns då jag inte vill dra henne i munnen, men samtidigt känner jag att det beror mycket på tur att hon inte stuckit ifrån mig i grimman. Har en gammal kapson hängande som jag aldrig använt, med den borde jag väl få större kraft om hon försöker dra ifrån mig? Jag vill inte att hon fortsätter tro att hon är starkare än mig, det räcker så bra att jag inser det själv...:crazy:
I övrigt är hon jättemysig och go!:love:
Ett litet "problem" till har jag. När hon går bakom mig så skulle ju jag vilja att hon går snett till höger bakom mig, som hon gör nu så går hon rakt bakom mig vilket ju gör att jag inte ser henne. Ska jag nöja mig med att hon håller sig bakom mig i början eller ska jag (som jag själv tror) försöka lära henne att gå i rätt position från början? Och hur gör jag det isåfall?
Toppen att det finns ett sådant här forum, blir så glad och inspirerad varje gång jag får ett svar:banana:
Tack!!!

Hej!

Angående lyfta hovar - har du provat att göra det med hjälp av ett längre grimskaft/ledrep? Hoppas du förstår vad jag menar, är lite svårt att förklara, kanske går det att hitta en bild nånstans? På så sätt borde du bli starkare och hon straffar bara sig själv om hon försöker sätta ner hoven innan du ger tillåtelse.

Tror absolut på att du ska försöka få hästen att gå korrekt redan från början, sen när du har hennes respekt kan du låta henne gå bredvid, även om det är lätt att hästen återigen tar över från denna position om inte din dominans är ordentligt etablerad gentemot henne. Finns många böcker som förklarar och visar hur man kan göra detta på ett bra sätt, t ex Hempflings Dansa med hästar (har själv lånat den på biblioteket). Hinner inte förklara i detalj nu men hoppas du får hjälp av någon annan!

Nalle Puh skrev:
Hej igen!
När hon krånglade med att inte vilja lyfta benen så gick det inte att rubba henne alls hur mycket jag än lutade mig mot henne och knuffade. Hon la HELA sin tyngd på det ben jag försökte lyfta... Tror nog att hon lyckats med den metoden förut.:devil:
Jag tycker att det har gått framåt jättemycket faktiskt på den här korta tiden. Hon har lättare för att hålla avstånd till mig och stannar (oftast...) när jag stannar, nu vet hon att jag finns iallafall! :) Men en del grejor skulle jag fortfarande behöva råd om. Hon kan ju t.ex. försöka sticka mot stallet i olika lägen eller dra iväg framåt från mig. Även här märks det att hon har lyckats förut, hon vänder huvudet bort från mig så att hon kan mota mig med bogen samtidigt som hon drar... Jag vill inte använda träns då jag inte vill dra henne i munnen, men samtidigt känner jag att det beror mycket på tur att hon inte stuckit ifrån mig i grimman. Har en gammal kapson hängande som jag aldrig använt, med den borde jag väl få större kraft om hon försöker dra ifrån mig? Jag vill inte att hon fortsätter tro att hon är starkare än mig, det räcker så bra att jag inser det själv...:crazy:
I övrigt är hon jättemysig och go!:love:
Ett litet "problem" till har jag. När hon går bakom mig så skulle ju jag vilja att hon går snett till höger bakom mig, som hon gör nu så går hon rakt bakom mig vilket ju gör att jag inte ser henne. Ska jag nöja mig med att hon håller sig bakom mig i början eller ska jag (som jag själv tror) försöka lära henne att gå i rätt position från början? Och hur gör jag det isåfall?
Toppen att det finns ett sådant här forum, blir så glad och inspirerad varje gång jag får ett svar:banana:
Tack!!!

Hej, och tack för ditt svar!
Förstår inte hur du menar att jag ska göra med långt grimskaft och hovlyftande?:confused: Förklara gärna!

Hmm, det är inte helt enkelt att förklara, ska försöka ta en bild och återkomma så syns det tydligare!

Nalle Puh skrev:
Hej, och tack för ditt svar!
Förstår inte hur du menar att jag ska göra med långt grimskaft och hovlyftande?:confused: Förklara gärna!

Nalle Puh skrev:
Tack för ditt svar!
Många är rädda för att använda kroppsspråket, det bästa är att gå ut och se hur hästarna beter sig mot varandra, det är raka rör och tydligt kroppsspråk. Kommer en häst som är högre i rang och vill att en lägre ska flytta sig, då börjar den med att varna med örat, hjälper inte det lyfter den lite på bakhoven och hjälper inte det så kommer det en spark. Det optimala är naturligtvis ett sådant samspel att det räcker med öran.
För över hästens signaler till ditt eget kroppsspråk, hästen är inte ledsen över att den är lägre i rang än du - tvärt om - den uppskattar ett tydligt ledarskap.

Om du har tillgång till en corall eller en mindre ridbana hade jag börjat med "flyttningarna där" (men hästen behöver inte vara lös i bröjan utan du kan ha den i grimma och grimskaft). En box är väldigt liten och hästen har ingen möjlighet att välja - fly eller stanna kvar?
Det kan innebära att hästen accepterar dig som ledare när den måste, men när den har möjlighet att fly - då gör den det i stället.

Har du ledrep och repgrimma? Istället för att använda hela din kroppstyngd som egentligen inte tjänar något till skulle jag rekommendera att du använder ett ledrep i dina "flyttövningar".
Svinga det först i luften ("varna med örat") lyssnar hon inte så svingar du det först försiktigt och sedan ökar du trycket på den kroppsdel du vill flytta tills hon flyttar sig - då stoppar du meddetsamma, och kom ihåg att det räcker med ett halvt steg, då har hon ändå gjort vad du bett henne om!

Lycka till!

Hej igen!
jag har ingen repgrimma men det kanske skulle vara bra att ha en sådan?
Kan ni rekommendera någon sort som är bra men inte svindyr?

det går bra med din vanliga så länge men en repgrimma ger ju ett annat tryck och en bättre eftergift...

Tex b**rjes har en väldigt billig som är helt ok.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar