uppfostran

Sv: uppfostran

det e grunden jag har mest problem med. när jag har satt på griman ska hon direkt gå ut trots att jag inte har öppnat boxgrinden (men idag väntade hon tills jag aktade mig). till och från hagen drar hon ffa vid öppningen.

jag hade även tänkt så att den inte får morötter eller äpplen från handen, det får då bara ges i höt/krubban. jag puttar undan henne, tar tag i läppen om jag får möjligheten att göra det när hon nafsar.

när kan man då börja träna en åring?

Allt du gör med ung-hästen är träning.
Stå still , bli borstad, lyfta hovar etc.
Har hon redan lärt in dummheterna så får du ha ett stort tålamod och alltid vara konsekvent. Tala om vad som är fel och när hon gör rätt.
MEN, om hon är upprepat "dum" så måste du ta i lite så att det känns. Så hon stannar upp och förtår att det där var ingen trevlig känsla, då först kommer hon ändra sitt beteende och bli uppmärksam på att du faktiskt är en varelse hon ska respektera. Då kommer förtroendet också så småningom. Låt henne inte leka med dig. Hon är tillräckligt stor för att lära sig lite hyfs. Hon är ju inte dum för att hon är elak utan för att hon har lärt in ett fel beteende pga okunniga människor. Och gör som du har tänkt ;inget godis i handen. Det räcker med lugn röst och ett smek på halsen när hon är duktig. Tänk på att smeka henne och även klia på halsen. Klappar har dom inte lärt sig och om dom är lite känsliga faktiskt kan bli rädda av det.

det ska jag nog tränan henne på. kan vara bra när jag ska köra in henne, då hon bara e en ponny. då jag (eller ägaren) inte vet vem som e pappa men mamman e en c-pony. så jag vet inte helle hur stor. en nu ca 1.20 mkh. blir hon stor kan jag tänka mig att rida in henne och ha henne som en skogsmulle/köpony.

vad har du då för bett? ett vanligt tredelat eller något ännu känsligare? jag vill att hon ska vara känslig i munen. eller e det fel?

vad har du då för bett? ett vanligt tredelat eller något ännu känsligare? jag vill att hon ska vara känslig i munen. eller e det fel?

Vill du hon ska vara känslig så är det bättre att vänta med bett tills hon lyssnar fint i grimma. Annars är risken att du får dra henne mycket i munnen för att fostra henne och då kommer hon att bli okänslig. Så att hon lyssnar på dig och följer det du vill är grunden för allt innan du går vidare.

För övrigt, kedja i munnen, djurplågeri på hög nivå, den människan tycker jag inte du ska lyssna på om du inte vill bli anmäld i framtiden.:mad:

jag hade inte tänkt hantera henne i träns än, utan bara vänja henne vid den. först bara sätta in den när jag tex borstan den stora hästen, sen när hon e mer van ut och gå med tränset under grimman. vill börja vänja henne nu så småt vid den utrustingen hon ska ha när hon körs in, så att allt inte kommer på en gång...

den enda gången jag hantera hästar med träns i munen e när jag rider/tömkör/ev vid longering. går jag ut med hästen e det grimma som gäller(ffa repgrima).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 555
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 306
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 767
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17