Uppfostran fri från könsroller?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Men för honom var det ingen skillnad!
Han var lika fascinerad av vanliga pistoler som ett jaktgevär.
Men det var bara en period i livet, det försvann ju efter några år.
Idag är han inte det minsta intresserad av vare sig det ena eller det andra, nu är det bara crossar, fyrhjulingar och moppar för hela slanten.
För många blir det här med vapen en så himla stor grej. Jag tror på att avdramatisera, helt enkelt. Jag försökte även förklara det för hans förskollärare då, men det gick inte in alls, utan det var bara hemskt allting. :crazy:
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Yamaha skrev:
Han var lika fascinerad av vanliga pistoler som ett jaktgevär.
Men det var bara en period i livet, det försvann ju efter några år.
---
Jag tror på att avdramatisera, helt enkelt. Jag försökte även förklara det för hans förskollärare då, men det gick inte in alls, utan det var bara hemskt allting. :crazy:

Kanske är det förskollärarens hårda slit med din pojke som har gjort honom till den trevliga prick han är idag!?:idea: Alltså inte enbart, förstås! Men hon kanske kan få ta åt sig 1% av äran?;)

Jag vet inte vad du menar med avdramatisera. Avdramatisera är ju bra vad gäller det mesta, tycker jag. Men för mig innebär det inte att jag går och handlar leksaksvapen till mitt barn.
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Ärligt talat så tror jag inte att det har någon betydelse, han hade för längesedan slutat på dagis när han slutade intressera sig för dyliga saker.

Jag håller med dig fullständigt, jag har heller aldrig köpt ett vapen till mina barn och skulle aldrig göra det heller! Men däremot så FICK han ett gevär av sin morfar i födelsedagspresent och det var ju inte så att jag tog av honom det heller. Det är nog mest så jag menar med att avdramatisera, jag behöver ju för den skull inte vara aktiv och gå till närmsta affär och köpa vapen om du förstår vad jag menar.

För några år sedan ville sonen ha ett luftgevär för att skjuta prick på tavla men det fick han inte. Nu för tiden är det mest smällare han tjatar om när det är sådana tider, annars är det bara motordrivet för hela slanten. Men smällare kan han glömma och det vet han, jag skulle ALDRIG I LIVET köpa smällare till mina barn.

Däremot så vet ju både dom och jag att när dom är hos pappa så smälls det friskt, både med och utan föräldrar. Men det är ju inte så mycket jag kan göra åt det, förutom att tala om vad jag tycker och att berätta och visa riskerna med det, men det avskräcker ju inte, tyvärr.

Jag kan ju känna så här att vissa saker är, för mig, ok att avdramatisera medan andra saker skulle jag aldrig komma på tanken att avdramatisera. Barn är ju också individer, grabben tex klarar av att titta på skräckfilm från 18 år och då får han göra det om han vill. Medan dottern skulle drömma mardrömmar i en månad och då får hon helt enkelt inte titta.
Man får ju känna av lite hur dom klarar av dom olika sakerna. Så länge JAG känner att dom inte tar någon skada så är det ok.
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Jag kan förresten berätta en rolig episod om just det där geväret som grabben fick när han fyllde fyra, tror jag det var.

Det var ett gevär som man kunde ladda med naturtrogna patroner (modell flera storlekar mindre förstås ) och dessa patroner kunde man applicera någon knallpulverliknande grej på, så att det skulle smälla och vara så naturtroget som möjligt.

Morfar och hans barnbarn gick ut i trädgården bakom huset en dag. Vi bor så till så att det ofta springer rådjur i trädgården och ännu oftare går det stora skaror omkring huset.

Dom hade tur och det stod ett rådjur ute på åkern alldeles bredvid huset. (tilläggas bör att morfar hade sitt gevär med sig också, varför minns jag inte, han kanske kom precis från en jakt)
Casper tog upp vapnet mot axeln, siktade och sköt, men inget hände. Han provade igen. Samma sak. Då vände han sig till morfar: Det är bäst att du skjuter morfar, den ramlar inte.

:D

Off topic, jag hoppas ni förlåter mig... :o
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Jag tror att alla barn har olika perioder. Vet många pojkar som har lekt med dockor och liknande "tjej-leksaker", men inte blivit homosexuella för det!:smirk: ;) Skämt åsido, många flickor har nog en period där de bara vill ha rosa och lila kläder t ex. Jag älskade de tecknade disneyfilmerna när jag var liten om prinsessor och liknande och mamma sa att både jag och min syster gillade de färgerna något år, men sedan ville vi ha helt andra kläder. Ett år fick jag t o m en Blå overall så jag kunde hjälpa pappa ute:smirk: Man ska inte bry sig så mkt utan ge barnet det den vill ha, alltså inte efter kön.. När de är riktigt små så leker flickor och pojkar lika.

Jag har lekt med både dockor, lego, dinosaurier, bilar, Barbie, ponies och allt möjligt.. Tror heller inte att små flickor far illa av att ha kjol ibland (även om man hatar kalasbyxor:eek:) eller att pojkar ska ha tuffa kläder ibland för att föräldrarna tycker det är sååå gulligt.
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

havreflinga skrev:
Vårt barn kommer inte få leka med leksakspistoler och sånt, oavsett kön. Det kommer nog att bli hårt, särskilt om det blir en kille, eftersom många av kompisarna antagligen får det.

Detta kör vi oxå stenhårt på, jag förstår mej inte på folk som köper vapen till sina barn, hur resonerar de?!? När barnen är i en viss ålder så är krigslekar o pang pang väldigt kul, men då kan de lika gärna använda pinnar, så får fantasin o kreativiteten en skjuts oxå :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 444
Senast: Badger
·
Småbarn Hej! Jag är iväg som au pair. Jag var i en familj tre månader, men bytte familj på grund av "spanking". Lämnade familjen så fort jag...
Svar
9
· Visningar
2 657
Senast: mino
·
R
Övr. Barn Gör här ett försök för att se om någon här på föräldrar kännerigen den typ av barn och problem jag kommer att beskriva. För jag behöver...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 965
Senast: Raderad medlem 94602
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 962
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp