Uppfostran fri från könsroller?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Smart bok:bow:! Är man så medveten att man läser sånt med barnet tror jag aldrig att det är nån fara... Även om man samtidigt läser om Emil och hans bysse;)
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Klart man har en extremt viktig uppgift som förälder! Men samtidigt tror jag inte att man ska se det som ett personligt misslyckande om dottern kräver en illskär Barbieanläggning, trots att man bombarderat henne med fotriktiga och pedagogiska träleksaker sen hon var nyfödd (eller så är det på grund av träleksakerna som hon vill ha Barbie;) )

Precis som mino och priffe tror jag att det är viktigare hur föräldrarna beter sig än vilka leksaker barnet har. Är mamma huvudansvarig i hemmet hjälper det inte att köpa en traktor till flickan. Typ.
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Min bror med fru verkar ha försökt uppfostra sina två döttrar fria från könsroller men det verkar ändå inte funka.

Dels blir ju tjejerna jätteglada när de får nåt som är "typiskt tjejigt" och dels får man som släkting jämt jättestora problem när man måste ut och köpa leksaker som är könsneutrala.

Själva fick vi en himla massa rosa kläder till vår dotter fast vi bestämt oss för att hon inte skulle ha (så mycket iaf) rosa eftersom hon inte passar så bra i det (hon ser däremot jättefin ut i rött). Så det är nog svårt att undvika de traditionella könsrollerna helt.
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Det ÄR svårt detta med vapen.

För många år sen var vi på besök hos goda vänner, det fanns två familjer på gården, dena ena tillhandahöll vapen - den andra hade förbjudit sia pojkar att leka med vapen. Varje morgon kom Axel in till familjen som tllhandahöll vapen och utrustade sig, sen släppte han inte pickadollerna på hela dagen, medan Philip och Vilhelm var i princip helt ointresserade av sina vapen. Så det kan ha motsatt effekt.

För övrigt var det rätt kul att se när iugarna lekte "krig" - det var bara Axel som använde vapen, mina flickor hade sina faaarliga tigrar och de andra grabbarna hade också gosedjur eller hemgjorda låtsaspilbågar de attackerade med ...
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Oj oj, det här är något som är så svårt tycker jag, hur gärna jag än vill att mina barn ska ha sunda värderingar och acceptans och respekt för andra människor, samt även känna sig starka i sin person och inte tvingas in i fack på grund av samhällets uppbyggnad så känns det som man aldrig lyckas helt.

En sak som ligger mig i fatet är rädslan för att mina barn ska bli mobbade och retade. Själv hade jag en rätt besvärlig tillvaro i skolan där jag kände mig starkt utanför och i perioder även blev slagen och mobbad mer öppet. Jag är rent ut sagt livrädd att mina barn ska få behöva utstå samma saker som jag fick och om det nu visar sig att man är extremt ute om man inte samlar Yu-Gi-Oh-kort, tittar på pokemon och leker med Bionicle-gubbar hemma så har jag svårt att neka honom det. Min son är 7 år ( i morgon) och är en känslig vek person som lätt följer med grupptrycket, han saknar pappa, har haft svårt med talet och motoriken, är ganska tunn och klen, ingen sportig typ heller. Han ligger helt enkelt i riskzonen för att bli ett offer känns det som. Hur ska man då göra?

Jag försöker kompensera genom att ha en dialog, ge honom tid och prata om hur saker ska vara. Vattengevär är väl det vapen vi har tillåtit här även om jag har funderat i banor kring indianer och cowboys.

Jag vill egentligen inte alls att mina barn ska hamna i fack men det känns svårt att undvika?
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

pigleton skrev:
om det nu visar sig att man är extremt ute om man inte samlar Yu-Gi-Oh-kort, tittar på pokemon och leker med Bionicle-gubbar hemma så har jag svårt att neka honom det.

Jag förstår problemet.

Men jag vägrar kompromissa. Jag har en skitstark unge och ska försöka vända det till hans fördel, att han vågar stå upp för sig själv och inte bara följer gruppen.

Vi ska och titta på en liten friskola med små grupper på landet, ska läsa av stämningen där och se om det verkar vara föräldrar mer i min linje som har sina barn där. Då kan man ju mota tendenser man inte gillar tillsammans.
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

cirkus skrev:
Det ÄR svårt detta med vapen.

För många år sen var vi på besök hos goda vänner, det fanns två familjer på gården, dena ena tillhandahöll vapen - den andra hade förbjudit sia pojkar att leka med vapen. Varje morgon kom Axel in till familjen som tllhandahöll vapen och utrustade sig, sen släppte han inte pickadollerna på hela dagen, medan Philip och Vilhelm var i princip helt ointresserade av sina vapen. Så det kan ha motsatt effekt.
så var min bror också. mina föräldrar ville inte köpa vapen men han var besatt av kompisars krigsleksaker så de gav upp och lät honom få egna. kan tillägga att min bror inte är minsta våldsbenägen och aldrig var i slagsmål som barn.
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

havreflinga skrev:
Vårt barn kommer inte få leka med leksakspistoler och sånt, oavsett kön. Det kommer nog att bli hårt, särskilt om det blir en kille, eftersom många av kompisarna antagligen får det.

Ja, jag hör ju att barnet inte är fött än........

Min äldsta son gick på ett dagis där det inte var tillåtet att leka med pistoler, gevär mm. Sund inställning så långt, men det blir lätt överdrivet.
Jag minns när han var tre år.. Vårt första utvecklingssamtal var ingen hit.. Förskoleläraren var utom sig av oro för Casper, sonen alltså. För det VAR ju faktiskt inte tillåtet att leka med vapen på dagis, men min son var ju helt hopplös för han fick ju tag i vapen ändå!!
Var dom tex på skogspromenad så kunde man ju ge sig sjutton på att han hittade en pinne som passade perfekt till pistol, lekte dom inomhus så var det lego som gällde. Han BYGGDE sig helt enkelt en pistol!!!
Denna stackars förskolelärare vred nästan händerna i förtvivlan över vår son som var en sådan vapenfanatiker, hur ska detta sluta??! Tilläggas bör att han älskade att jaga med sin morfar och han önskade sig hett ett patronbälte...

Idag är Casper 13 år och inte mer våldsam än någon annan. Snarare tvärtom! Det har hänt flera ggr att han i skolan har försvarat mindre elever mot större. Utan att använda våld, med sin blotta uppenbarelse har han skrämt iväg den som hotat om våld.

Jag vet inte vad jag egentligen vill säga med det här, men... Alltså, ibland blir allting så överdrivet! Och att tro att du kan tvinga ett barn att låta bli vissa leksaker fungerar inte i praktiken. Men det tror jag nog att du kommer märka bara barnet är fött och växt upp lite.

Lycka till i alla fall!!
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Silverkedjan skrev:
Alltså, jag kan direkt min fyraåring kommer hem från pappan säga vad han sett på TV.

Han blir hyperaggressiv, utagerande, våldsam och okommunikativ av de där Beyblade- och Pokemon-liknande programmen på 4:an och 5:an tex.

Varför skulle inte det påverka menar du :confused:

Jag skulle nog gissa på att det är annat han är frustrerad och utagerande av annat än just bara att det är lite för våldsamma program.

Visst skulle man väl önska något mindre våld i TV programmen riktade till barn, men några mördare eller våldsmän/kvinnor tror jag knappast vi skapar. De som blir våldsamma till slut hade nog blivit det med eller utan Beyblade (?)
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Yamaha skrev:
Denna stackars förskolelärare vred nästan händerna i förtvivlan över vår son som var en sådan vapenfanatiker, hur ska detta sluta??! Tilläggas bör att han älskade att jaga med sin morfar och han önskade sig hett ett patronbälte...

Låter som mig som barn, än har jag inte skjutit någon ;)
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Hur kan jag då gissa EXAKT vilka program han sett ;) ?

Barn är jättekänsliga härmapor.
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Jamen såklart härmar de, men det är inget som formar dem till våldsmän när de blir äldre. Det är vad jag menar.
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Olius skrev:
Låter som mig som barn, än har jag inte skjutit någon ;)

Nej just det, det är lite dit jag vill komma. Alla på dagiset trodde ju att Casper skulle bli värsta värstingen när han blev äldre. Så har ju verkligen inte blivit fallet. Han gillar inte ens att jaga längre, han skulle aldrig fixa att skjuta ett djur, han är alldeles för blödig för det. Det kunde man ju inte tro då, när han var med morfar och sköt älgar och tog hem troféer i form av klövar, benbitar mm. Han stack ner hela armarna i älgstruparna bara för att känna och undersöka. Sådant vill han ju inte höra talas om idag.

Min fasta övertygelse är att är man frisk i huvudet från början så tar man inte skada av att leka med vapen eller titta på våldsfilmer. Naturligtvis ska man inte ta för vana att sätta femåringar framför våldsfilmer, men om en frisk minderårig någongång får titta på sådana filmer så är inte det hela världen..
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Olius skrev:
Jamen såklart härmar de, men det är inget som formar dem till våldsmän när de blir äldre. Det är vad jag menar.

Det beror ju på vilka motpoler de får och hur väl de lär sig att uttrycka sina känslor på andra sätt än genom våld.

Jag försöker som förälder vara en förebild och stå för mina ideal. Dessutom måste man förstås ge barnen verktyg att hantera verkligheten.

Men jag kan inte se NÅGON ENDA POÄNG i att sätta små barn framför hjärnstressande våldsamma filmer. Varför, liksom ?
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Silverkedjan skrev:
Hur vet man att de INTE är påverkade? Jag har ett skitstörigt barn i "närheten" som är klart aggressivt och ska härma sina superhjältar (=dödsmaskiner) i det mesta. Men hans föräldrar ser inget konstigt i det och skulle aldrig gå med på att han var "påverkad" av något.

Visst kan man inte låtsas som om våldet inte finns. Man måste lära sina barn att hantera och förstå det.

Och det är ju upp till var och en hur pacifistisk man vill vara som förebild.

Själv blev jag djupt berörd av att överhöra en diskussion mellan en en kollega och hans brådmogna femåring långt innan jag ens övervägde egna barn. Flickan i fråga frågade varför det fanns krig så människor blev dödade. Pappan förklarade så gott han kunde att olika länder kanske ville olika saker och inte kunde komma överens så då blev det slagsmål istället. Ungen funderade med pannan i djupa veck och sa: "Men man ska ju inte slåss, har dom inte lärt sig det? Varför går alla människorna dit? Om alla stannade hemma istället skulle det inte bli några krig."

:crazy:

Hmmm... jag skulle läsa Barnens bibel för min 5-åriga dotter.
Snacka om att gömma boken där bröder dräper bröder för att de inte tycker likadant, där en bror blev såld istället för att dödas osv.

Tyvärr hade jag inga svar att ge henne på sina frågor, för jag var chockad... (förlåt alla religiösa, men jag ångrar mig så att jag inte läste boken först som hon kom hem med från kyrkansbarntimma)

DEN boken ligger nu tillsammans med andra förbjudna böcker ett bra tag till.

Jisses...:eek:
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

mandalaki skrev:
Klart man har en extremt viktig uppgift som förälder! Men samtidigt tror jag inte att man ska se det som ett personligt misslyckande om dottern kräver en illskär Barbieanläggning

Fast jag ser inte rosa som något fel eller misslyckande. Rosa är min favvisfärg!:)

Däremot skulle jag nog se det som ett misslyckande om mitt barn retade andra barn för att de inte leker med rätt leksaker för sitt kön, och om det inte hjälpte att jag pratade med hän.

Jag är inte ute efter att styra in barnen i nån viss riktning som jag har tänkt ut (typ killar laga mat, tjejer köra traktor). Utan det är fördomsfriheten och acceptansen jag vill åt. Jag vill liksom att alla ska få välja helt själva, utan att ha en tanke på om det är passande eller inte. :idea:
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Nu har ju jag träffat dina grabbar och även om det är svårt att säga med din lille, så utstrålar ju iaf din store självsäkerhet och självkänsla på ett underbart sätt. Så där tror jag inte det är nåt problem, men har man en grabb som är lite halvtrasig, just nu har vi oerhörda problem med känslor, utspel, motgångar osv. Då vill inte jag bygga på det ytterligare. Dock innebär inte det att han får se vad han vill, när han vill eller leka med exakt vad han vill. Utan vi diskuterar en hel del kring verklighet, fantasi, medmänsklighet, hur man vill bli bemött och ska bemöta. Rättvisor och orättvisor m.m

Jag sätter inte heller rena krigsleksaker i händerna på honom, jag har en gräns jag med, men om han sen leker krig med pinnar så blir det en annan sak, fantasin skapar om pinnarna till vapen vilket gör att det håller sig mer på rätt sida än om man har en k-pist, lasersvärd eller vad det nu må vara.

Dessutom leker vi hemma med köksgrejer, bakar, dammsuger och såna saker så det ska vara en naturlig del av livet med hushållet och dess sysslor även för honom som pojke. En av hans favoritsaker när han var yngre var en rosa leksaksdammsugare. (Då gick det inte att få tag i en annan färg och mig gjorde det inget heller för den delen)
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Yamaha skrev:
Denna stackars förskolelärare vred nästan händerna i förtvivlan över vår son som var en sådan vapenfanatiker, hur ska detta sluta??! Tilläggas bör att han älskade att jaga med sin morfar och han önskade sig hett ett patronbälte...

Men detta är ju en helt annan sak. Det är samma som Snurrfian skriver om. Det är ju ett jaktintresse!

Jag har elever som är intresserade av jakt och fiske. De kan prata om olika jaktvapen och jaktmetoder i evigheter. Men det är en helt annan kvalitet på det snacket (och på deras ansvarskänsla) än de som pratar om olika fantasivapen eller extrema krigs- och våldsknep som är hämtade ur tv-spelens och filmernas värld.
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Olius skrev:
Visst skulle man väl önska något mindre våld i TV programmen riktade till barn, men några mördare eller våldsmän/kvinnor tror jag knappast vi skapar. De som blir våldsamma till slut hade nog blivit det med eller utan Beyblade (?)

Alltså, jag är INTE ett dugg orolig för att barnen ska bli mördare eller ens våldsamma av tv-våld!:D Jag har aldrig haft en tanke på att vissa tv-program framkallar lust att mörda!

Det är mer språket och attityden i t ex de där poke...(vad de nu heter) som jag helt enkelt inte gillar. Och jag tror att man använder det språk man hör runt sig. Och tittar man på intriger som bygger på ont/gott, att luras o s v - då blir det en del av ens världsbild.

Tittar man på program (och på levande människor framför allt!) som kramas eller säger förlåt när de har gjort något fel/sårat någon - då blir det naturligt att själv göra så.
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

pigleton skrev:
Min son är 7 år ( i morgon) och är en känslig vek person som lätt följer med grupptrycket, han saknar pappa, har haft svårt med talet och motoriken, är ganska tunn och klen, ingen sportig typ heller. Han ligger helt enkelt i riskzonen för att bli ett offer känns det som. Hur ska man då göra?

Jag försöker kompensera genom att ha en dialog, ge honom tid och prata om hur saker ska vara. Vattengevär är väl det vapen vi har tillåtit här även om jag har funderat i banor kring indianer och cowboys.

Jag tycker att du gör rätt. Om din son är i riskzonen, och dessutom lite extra känslig (förhoppningsvis bara tillfälligt) kan det nog vara bra att inte sticka ut för mycket. Men så länge man pratar om det är det nog ingen fara. Jag menar...vi vuxna gör ju oxå saker ibland som egentligen inte stämmer helt med våra värderingar, för att slippa tjafs och pinsamheter. (Ett exempel: Om man t ex bara ska jobba några månader på en arbetsplats börjar man kanske inte opponera sig mot saker man tycker är fel. Men man noterar att man tycker det är fel, pratar med nån annan om det och tar därmed avstånd från det inom sig, utan att försöka förändra omvärlden just då.)

Det farliga är nog när man börjar kopiera beteenden utan att reflektera över det. Så som vi alla gör...:smirk: :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 444
Senast: Badger
·
Småbarn Hej! Jag är iväg som au pair. Jag var i en familj tre månader, men bytte familj på grund av "spanking". Lämnade familjen så fort jag...
Svar
9
· Visningar
2 657
Senast: mino
·
R
Övr. Barn Gör här ett försök för att se om någon här på föräldrar kännerigen den typ av barn och problem jag kommer att beskriva. För jag behöver...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 965
Senast: Raderad medlem 94602
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 962
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp