Uppfostran fri från könsroller?

Status
Stängd för vidare inlägg.

havreflinga

Trådstartare
Finns det någon här som anstränger sig för att inte fostra sitt barn in i de traditionella könsrollerna? Hur gör ni i så fall? Meddelar ni även släkt och vänner, så att de inte riktar in leksakerna på kön?

Vad leker era flickor/pojkar helst med?

Min man berättade att han var fascinerad av dockskåp när han var liten. Han hade en tjejkompis som hade ett.

Hans mamma har berättat att han även hade en docka och dockvagn, fast det har han själv glömt bort, eller förträngt...;) :angel:

Vi försöker redan nu (innan barnet är fött) fundera på vilka leksaker vi tycker är bra. Då slipper vi påverkas av vilket kön barnet har. Givetvis är vi ju själva redan "miljöskadade", så det kanske blir svårare sen när man har fått antingen en pojke eller flicka.

Jag vill förstås helst ha svar från er som tänker i liknande banor - inte från er som tycker att det är självklart att flickor har rosa kläder och leker med dockor, och killar blå kepsar och leksaksgevär.
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Jag vet inte om jag anstränger mig, men elin har alltid fått olika saker... Vilket kanske märks i sättet hon leker och vad hon leker med... Duplo är och förblir den stora favorit leksaken, Briojärnvägen som jag gillar uppskattar hon tyvärr inte än... Däremot är hennes högsta önskan en bilbana och det blir nog en flexitrax när hon fyller fyra... Dockor leker hon med lite sporadiskt, lite mer nu när hon har fått en lillebror... Bilar är roligt att köra fort med men inte så långa stunder...
Laga mat kan hon hålla på med ofta, och bjuda oss...
Hon älskar att vara med pappa och meka med maskinen, bilen och snickra, hon längtar oxå till när hon ska få följa med ut och jaga...
Vi har ansträngt oss att ge leksaker som det är lite kvalitet i... Träklossar har hängt med länge tex och är roliga fortfarande....

Ang kläder så får jag lite utbrott ibland, kapitulerar emellanåt och köper rosa glittrigt... Hon gillar att ha klänningar på sig men det har hon bara till "fint"... Jag har dock aldrig sagt att hon ska vara rädd om några kläder...
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Jag ska inte säga att jag anstränger mig direkt, sonen fixar det åt mig.
Han gillar inte att leka med bilar tex, visst har han nån brandbil och nån dumper som han leker med, visst gör han det, men han leker gärna med sitt stora kök som han fick i julklapp (till morfars stora förtret :smirk: ), spelar på sitt "piano" men mest av allt gillar han sina djur och dinosauriesar.
Han har en docka också, men den gillar han inte (gillade heller inte dockor som liten och lekte hellre med brorsans bilbana).

Men jag blev faktiskt nästan lite irriterad när vi var inne på sjukhuset med sonen i förrgår (förkyld med igentäppta luftvägar) och sköterskan bara pratade om bilar med honom, och när han skulle få en present så var det bilklistermärken bara hon visade honom, men så råkade hon tappa en med en elefant på och sonen sken upp som en sol och tog elefanten.
Gillar inte att det som förväntas av små pojkar att älska bilar!
Eller att det förväntas att små flickor bara gillar gulliga ulliga djur...

Men helt fri från könsroller är det ju självklart svårt att ge... vissa saker tänker man ju garanterant inte på själv, MEN en sak vet jag, och det är att de leksakerna som sonen vill leka med, oavsett om det är dockor, kök, bilar eller drakar så får han leka med det och vi uppmuntrar hans lek oavsett vad det handlar om (i de fallen alltså :D , inget dumt såklart!)
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Jag kämpar tappert i stark motvind...

Jag har ett svart- och blåttälskande barn.

Men han lärde sig gå i rosafodrade sandaler och allt jag kan styra i kläd och leksaksväg är könsneutralt, alla ärvda kläder är osorterade förutom att de rosa volangerna (som jag inte skulle satt på en tjej heller :p ) är borta.

Försöker att hitta BARNkläder och inte specifika pojkkläder. Som tur är har vi fått ärva mkt gammalt och det var lättare då.

Fast jag tror inte han uppfattar det svarta som särskilt "killigt" - mamma har nästan bara svarta kläder :o

Jag tror inte lösningen är att klä killar i rosa och spets och tjejer i blått med tuffa tryck.

Det bästa vore om alla barn fick vara bara BARN utan så starka Barbie- resp Krigar-förebilder. Och med neutrala kläder som kunde ärvas till syskon oavsett kön.

Om vi efterfrågar sådant istället för de där larviga rosa-lila för korta glittertopparna småtjejerna på dagis har så kanske marknaden vänder igen :idea: Det finns ju tydliga trendiga exempel på det, synd att det är så dyra plagg bara.
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Tokmaja skrev:
Men jag blev faktiskt nästan lite irriterad när vi var inne på sjukhuset med sonen i förrgår (förkyld med igentäppta luftvägar) och sköterskan bara pratade om bilar med honom, och när han skulle få en present så var det bilklistermärken bara hon visade honom, men så råkade hon tappa en med en elefant på och sonen sken upp som en sol och tog elefanten.
Gillar inte att det som förväntas av små pojkar att älska bilar!
Eller att det förväntas att små flickor bara gillar gulliga ulliga djur...

Precis! Och det otäcka är ju att det är så många andra som har makt och inflytande över ens barn. Tänk om man råkar få en sådan dagisfröken!:eek: Då kvittar det ju nästan att man kämpar på hemma, om dagisfröken trycker en traktor i näven på pojken, och en hårborste i näven på flickan. Barn vill ju gärna leva upp till förväntningarna.
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Könsroller är inte bara vilka leksaker barnet får, det är mycket mer hur man bemöter det.
Killar förväntas vara tuffa från början, tjejer mjuka. Titta bara på kläderna hos de stora kedjorna. Va DET kan man utläsa att flickor sitter inomhus på välstädade golv och leker stillsamma lekar, medan pojkar har tuffare saker för sig. Dvs tunna bomullsbyxor och tunna långärmade tröjor till flickorna och rejälare doningar till grabbarna.
Jag FÖRSÖKER bemöta barnen likadant - har ingen aning om ifall jag lyckas.
I leksaksväg har de allt från dockor till en verktygsbänk. Selma är inte mycket för dockor, men Signe är en riktigt liten dockälskare. Allan har ju inte hunnit så långt än, men är definitivt den av barnen som varit mest intresserad av bollar...
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

jag läste nånstans att föräldrar oftare blir oroliga när tjejerna leker med tjejleksaker men man hör sällan samma oro kring att killar leker med killeksaker. Iofs har killeksaker oftast en aktiverande komponent medan tjejers har en vårdande/smyckande passiviserande komponent.

Det finns ju jättemånga könsneutrala leksaker för småbarn, träklotsar, färgglada gossedjur etc. Det verkar dock värre för typ 2 år och uppåt. Men man kan ju inte tvinga barnen att leka med en viss typ av leksaker bara för att det ska vara rättvist. Och det känns ju egentligen löjligt att en tjej absolut inte ska få ha på sig en viss färg. Däremot kanske man kan kompensera för det passiva i tjejers lekar och det aktiva i killars. Uppmuntra tjejer till att klättra högt och ta för sig och killar att visa omsorg och vårda? Jag tror man kan göra mycket genom att man som vuxna ger goda exempel, tex att man som kvinna är aktiv och självständig och som man pysslar och vårdar. Pappa gör pannkakor och mamma åker snowracer... ;)
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Min son tog en dockvagn så fort han såg den inne på babyproffsens o körde glatt runt med:love:
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

vi har inte haft några ideer alls under uppfostran.
inte heller har vi haft några könsrolls saker.
tjejerna har varit förtjusta i dockor och hästar, knappt brytt sig om bilar och traktorer.
så kom sonen, han fick samma runda som tjejerna och bland det första han sa var bil. han står i stallet och beundrar traktorerna, han jagar snickarna, och klappar hästarna plikttroget.
okej, han rider lite lätt och han leker med vagn och dockor.
leksaksspisen har han lekt sönder, så lillebror får se sig om efter en annan.
äldsta dottern går nästan alltid klädd i blått, den andra i rött.
äldsta dottern älskar att snickra, och den andra att pyssla om lillebror.
klart kul att se hur olika de är.
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Våra döttrar har haft fri tillgång till Barbie och Britney Spears, glitter och glamour. Prinsessigare hem än vårt har emellanåt varit svårt att finna.

Jag är inte särskilt orolig då könsroller inte skapas av leksaker utan av värderingar.

Så, om du vill ha ett svar, så har vi satsat på tid med barnen. Tid att diskutera och resonera kring hur vi beter oss mot varandra socialt och varför...

Rent praktiskt så har vi också ett relativt jämställt förhållande. Barnen förväntar sig lika mycket ansvar från oss båda när det gäller middag, kläder för morgondagen, matsäck etc.

Vill du hjälpa ditt barn att bli mindre bunden vid könsroller så är ett hett tips att satsa på det egna förhållandet.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Ojoj... När jag fick barn var jag övertygad om att jag skulle uppfostra ett BARN och inte en rosa glittrande docktjej. Det gick bra till en början (när hon inte riktigt kunde uttrycka sig *s*). När jag var liten så tyckte jag aldrig om att leka med dockor. Nej det var hästar, djur och bilar som gällde. Pappan har bilar som hobby så vi kände oss övertygade att vår barn skulle uppforstras som barn och inte som tjej.

Nu när hon snart fyller sex har vi gett upp. Allt skall vara rosa och glittrigt. Bra leksaker har något med dockor att göra ALLT annan ratas totalt. Bäst är rosa och glittiga dockor. Dottern har sedan hon varit tre älskat att shoppa kläder... Ett tag gick det ganska bra att ändå köpa de där bra kläderna. Får hon välja skulle allt vara i olika rosa nyanser, med glitter. Lite har jag gett upp ser jag två jämförbara plagg och den ena har något glitter på sig får det bli det. Då används inte enbart under tvång.

Av alla hennes leksaker så används nästan bara dockorna och docktillbehören. Alla mina rejäla (och dyra) och pedagogiska leksaker tar bara plats i bokhyllan.
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Jag tycker inte att man ska uppfostra ett barn efter vad det är för kön.
Min son fick en docka innan han fick en bil.
Han gillade att köra runt dockan i vagnen. Till en början.
Sen började han lägga bilar i vagnen och körde runt med dem istället.
Varken jag eller pappan är intresserade av bilar och har aldrig haft nån, ändå är det det bästa sonen vet.
Hur vi än har försökt så är det svårt. Han går på dagis och tar efter de andra barnen.
Blev ledsen en dag när han satt och bläddrade i en leksakskatalog och hoppade över de rosa sidorna för det var "tjejgrejer" som han sa.
Försökte förklara att det inte var det, utan vanliga leksaker bara.
Han är 4 år nu.
Hoppas han kommer lyssna mer på mig än andra barn som inte förstår bättre.
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Tyvärr så anstränger jag mig inte alls när det gäller leksaker och sånt. Däremot skulle jag naturligtvis uppmuntra min son oavsett vad det var han ville leka med (i sunda termer naturligtvis).

Jag lägger störst vikt vid att han ska få bra värderingar. På IKEA såg han ett rosa bord med en rosa dator, varvid han direkt sa "Titta en tjej-dator" (Han är 5 år). Då pratar jag alltid med honom om det, om varför rosa är en tjejfärg, att killar också kan ha det, osv osv.

Jag vill att han ska ha ett öppet sinne och inte vara så "grabbig" utan att han ska få ett jämlikt tänkande. Dock delar jag inte den inställningen med hans far och eftersom vi inte längre bor ihop så känns det ibland som att jag stångar huvudet i väggen till ingen nytta. Men jag hoppas verkligen att något av allt det jag jobbar för och de värderingar jag har också fastnar hos min son. Jag vill tro att det är så.
Svårt att förklara hur jag menar, men jag hoppas du förstår
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

prinsessfeminist skrev:
Våra döttrar har haft fri tillgång till Barbie och Britney Spears, glitter och glamour. Prinsessigare hem än vårt har emellanåt varit svårt att finna.

Jag är inte särskilt orolig då könsroller inte skapas av leksaker utan av värderingar.

Så, om du vill ha ett svar, så har vi satsat på tid med barnen. Tid att diskutera och resonera kring hur vi beter oss mot varandra socialt och varför...

Rent praktiskt så har vi också ett relativt jämställt förhållande. Barnen förväntar sig lika mycket ansvar från oss båda när det gäller middag, kläder för morgondagen, matsäck etc.

Vill du hjälpa ditt barn att bli mindre bunden vid könsroller så är ett hett tips att satsa på det egna förhållandet.

DET HÄR var vad jag ville säga med mitt inlägg ser jag nu! :angel:
Och trots att min sons pappa inte delar mina tankar runt manligt och kvinnligt och allt sånt, så hade vi ett fullt jämlikt förhållande vad beträffar sysslor i hemmet och ansvar för barnet när vi bodde ihop och han är förstås fortfarande en MYCKET bra förebild för sonen på det viset. DET kan jag aldrig ta ifrån mitt ex, och där vet jag att sonen får mycket från oss båda.
Det är när det kommer till värderingar och att se personer som individer, inte som kön, som våra tankar börjar skilja sig åt. Hur man pratar om varandra och med varandra osv osv.
Nu spårar jag ur igen... :crazy: :D
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Mustasukka skrev:
Blev ledsen en dag när han satt och bläddrade i en leksakskatalog och hoppade över de rosa sidorna för det var "tjejgrejer" som han sa.
---
Hoppas han kommer lyssna mer på mig än andra barn som inte förstår bättre.

Grupptrycket (eller samhällstrycket?) är stort. Och din son har ju på sätt och vis rätt: De rosa, glittriga sidorna är tänkta för tjejer. Men man vill ju liksom förklara att världen inte behöver se ut sån, men det är ju inte så lätt att föra sådana filosofiska resonemang med små barn.:crazy: :smirk:

Eftersom jag är pedagog har jag sett och hört mycket om dagis som medvetet och konsekvent försöker frigöra sig från könsroller. Det verkar kanonbra! Men de flesta dagis kör ju trots allt på som vanligt, så som det alltid har varit.
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

mino skrev:
jag läste nånstans att föräldrar oftare blir oroliga när tjejerna leker med tjejleksaker men man hör sällan samma oro kring att killar leker med killeksaker. Iofs har killeksaker oftast en aktiverande komponent medan tjejers har en vårdande/smyckande passiviserande komponent.

Jasså, ja det ska bli spännande och se hur vi reagerar. Men det känns som om det enda jag skulle bli riktigt orolig för är krigs- och våldsleksaker. De anses väl vara killleksaker, antar jag.

Vårt barn kommer inte få leka med leksakspistoler och sånt, oavsett kön. Det kommer nog att bli hårt, särskilt om det blir en kille, eftersom många av kompisarna antagligen får det.

Även barnprogrammet kommer att censureras friskt! Vi har redan fått en videofilm: My little pony!:D Lagom mjukt och gulligt!;) Maken var inte lika förtjust...:p
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Rockriddaren skrev:
vi har inte haft några ideer alls under uppfostran.
inte heller har vi haft några könsrolls saker.

Det låter som om ni inte har någon tanke alls med vad ni gör. Fast du menade kanske inte så, eller?

Vi har MASSOR med idéer och tankar kring hur vi vill uppfostra vårt barn. Det finns massor som vi vill skicka med barnet ut i livet. Det finns mycket i samhället som vi vill att h*n ska ifrågasätta. Allt från könsroller, överkonsumtion av socker och fett, miljömedvetenhet, materialism o s v.
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Teletubbies är också en helt könsneutral film som små barn kan se utan att man behöver oroa sig för våld eller stereotypa könsroller.

Så småningom kan man lista ut att två är pojkar och två är flickor. Men pojkarnas favoritleksaker är en hatt resp en röd handväska, och tjejernas en boll resp en sparkcykel.

Filmerna är långsamma och utan så mkt handling, och de upprepar allt många gånger. Mördande för vuxna men tydligen bra för små barn som annars får "hjärnstress" av att se på TV.

Man kan t.o.m. sätta en ett-åring framför Teletubbies och *hrmm* göra något annat en liten stund :angel:
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Silverkedjan skrev:
Man kan t.o.m. sätta en ett-åring framför Teletubbies och *hrmm* göra något annat en liten stund :angel:

Bra tips! Vi har roat oss med att kika på tecknat, och det är en enorm skillnad på SVT´s utbud och TV4.

Det är några som heter Poke... nånting, tror jag. De fungerar som vapen, typ. Jag tycker inte alls att det är lämpligt att växa upp med.
 
Sv: Uppfostran fri från könsroller?

Jag tycker att det verkar ohyggligt svårt att uppfostra barn öht, och speciellt när man har egna åsikter som inte alltid bekräftas av omvärlden.

Men jag förstår också att en rosa period när man är liten inte behöver vara något världsomstörtade. Som några av er andra säger hänger det nog mest på förebilder och värderingar. Men att småflickor förväntas leka med dockor för att redan då lära sig "moderligheten" känns för mig ganska absurdt.

Länktips: http://www.foff.se och http://www.seminarium.se/Ingemar.html
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 444
Senast: Badger
·
Småbarn Hej! Jag är iväg som au pair. Jag var i en familj tre månader, men bytte familj på grund av "spanking". Lämnade familjen så fort jag...
Svar
9
· Visningar
2 657
Senast: mino
·
R
Övr. Barn Gör här ett försök för att se om någon här på föräldrar kännerigen den typ av barn och problem jag kommer att beskriva. För jag behöver...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 965
Senast: Raderad medlem 94602
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 962
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp