Uppfostra andras jyckar?

Sv: Uppfostra andras jyckar?

jag hade blivit vansinnig om någon försökt fostra mina hundar. accepterar de inte hundarnas beteende så får de säga till mig, och sedan är det upp till mig att bryta. så jag gör det samma med andras hundar. säger till att beteendet inte är okej, och att jag eventuellt kommer att skicka iväg en juckande hund om de inte tar bort den omedelbums. om jag inte är HEMMA hos den juckande hunden då. då går jag istället därifrån.

Jag tycker att det beror lite från fall till fall. Skulle tex någon av mina hundar jucka på någon annan bara sådär skulle jag nog uppskatta om dom blev rejält åtsagda av "främlingen".

*KL*

Undrar om man egentligen kan kalla det att uppfostra hunden när man helt enkelt fredar sig. En hund (med lite storlek) som hoppar mot en kan ju orsaka skada.

Om hunden hoppar mot matte bryr jag mig ju inte, men jag anser inte att hunden ska få göra som den vill mot mig bara för att matte tillåter det beteendet mot henne.

Lika lite låter jag andras barn slå mig, men jag ger blanka f*n i om de får slå sina föräldrar.

*KL*

Undrar om man egentligen kan kalla det att uppfostra hunden när man helt enkelt fredar sig. En hund (med lite storlek) som hoppar mot en kan ju orsaka skada.

Om hunden hoppar mot matte bryr jag mig ju inte, men jag anser inte att hunden ska få göra som den vill mot mig bara för att matte tillåter det beteendet mot henne.

Lika lite låter jag andras barn slå mig, men jag ger blanka f*n i om de får slå sina föräldrar.

Håller med! Det är en helt annan sak att börja lägga sig i och diskutera saken och försöka gå in och styra upp saker.

Jag tycker man har rätt att freda sig mot en hoppande/juckande hund, då handlar det inte bara om hunden utan om min egen integritet. Jag låter heller inte andras hästar springa över mig, nafsa efter mig eller klampa in i min zoon eller andras barn att klänga/slå eller göra andra saker med mig när jag inte vill.
Jag hade försökt att sköta det så lugnt och städat som möjligt för att inte göra mig ovän med matten.

Skulle min hund hoppa på en gäst hade jag blivit väldigt glad om denna sagt ifrån även om jag självklart inte kräver att den ska behöva uppfostra min hund.

Min hund får absolut inte hoppa på folk men eftersom så många uppmuntrat det ("han är ju såååå söt, det gör inget", nä inte för dom nej.*suck*) så tror han ibland att han kan bete sig hur som helst mot främlingar. Jag säger till hunden men säger gärna till gästen att den gärna får hjälpa mig om den vill att lära honom att gäster inte bara är kul folk som man inte alls behöver respektera.

Nu för tiden så låter jag folk oftast inte hälsa alls på honom när dom kommer för att underlätta för alla parter.

*kl*

Om jag vill hälsa på hunden och den hoppar upp mot/på mig och vill hälsa men jag hellre vill hälsa lugnare knuffar jag varsamt ner hunden och sätter mig på golvet. Vill jag inte hälsa knuffar jag varsamt ner den och ignorerar. Om den är envis och fortsätter kanske jag säger ett "Nej", men vänder mig nog i första hand mot ägaren (som jag hoppas vid det laget har ingripit och tagit hand om sin hund).

En jobbigt skällande studsande sak struntar jag i. Blir det outhärdligt och jag är mycket nära bekant/vän med ägaren ber jag denne ta hand om saken. (Är vi nära bekanta/vänner så vet jag antagligen redan om hunden alltid gör så, hur ägaren tänker kring hundfostran samt har rett ut frågan om hur vi uppför oss mot varandras hundar). Är det en ytligt bekant står jag bara ut. Kanske säger jag något om "oj, vad h*n skäller".

Juckande hunden knuffar jag bort, säger skarpt ifrån. Kanske kniper till om baken om den fortsätter. Där vill jag VERKLIGEN att ägaren ingriper, hunden försöker ju äga mig?

/Syrsa

Jag föredrar att uppfostra mina hundar själv och har heller ingen lust att uppfostra andras. Jag vill däremot inte heller ha hundar klängandes på mig så en hoppande Riesen hade jag vänt ryggen åt och sagt till ägaren att ta bort. En liten juckande hund hade jag lyft undan och placerat hos ägaren. Vad gäller skällande hundar så hade jag även där talat med ägaren och undrat om det inte är möjligt att få tyst på hunden. Blir det för jobbigt så går jag hem.

I regel tycker jag, som många andra skrivit, att det är skillnad på att fostra andras hundar och att freda sig.

/Syrsa

Du hälsar på hos en bekants bekant, i hallen blir du överfallen av hennes "glada" riesenhanne. Matte kvittar glatt i bakgrunden att "han är så förtjust i folk". Vad gör du? Om vi utgår från att du är måttligt förtjust i att få en 36 kilos hund i ansiktet.

Jag knuffar ned hunden och visar att jag inte är intresserad av att bli hoppad på. Det handlar för mig inte om att uppfostra hennes hun utan om att jag förväntar mig bli visadc respekt av hundar, varesig de är mina eller andras.

Du sitter nu i hennes soffa och försöker berätta något, två meter därifrån står hennes golvmopp av okänd ras och hoppar upp och ner oavbrutet samtidigt som den skäller. Matte gör även här typ ingenting. Törs du säga till?
Eller tar du rentutav saken i egna händer?

Föreslår antagligen att vi skall ge hunden något att sysselsätta sig med. Frågar kanske om han/hon brukar bete sig så...försöker komma på vad matte skall göra för att bli av med beteendet eftersom jag gillar att lägga mig i...lite grann.

Nu har du rest dig från soffan, då hoppar golvmoppen upp mot dig och rider mot ditt ben. Matte beränsar sig till till "Inte hoppa Malte, inte hoppa, fyyy!"
Vad gör du?
Tar bort hunden från mitt ben. Ser till att den inte gör om. det. Skulle dock inte i någon av ovanstående situationer bestraffa eller ta tag osv. Det är inte min uppgift, däremot visar jag klart och tydligt var jag tycker.

Jag tycker att det beror lite från fall till fall. Skulle tex någon av mina hundar jucka på någon annan bara sådär skulle jag nog uppskatta om dom blev rejält åtsagda av "främlingen".

men då vill det till att du och främlingen har samma åsikt om vad som är lagom tillsägelse. min pappa t ex, har noll koll på det där med lagom, och hade säkert tagit i så att hunden riskerade att bli skadad. han knuffar inte, han slår. är det ditt eller främlingens fel om hunden blir skadad?

jag riskerar inte det med mina hundar. undantaget är om det är någon jag känner. vänner kan få säga åt mina hundar.

KL

Väldigt intressant tråd, mest ur perspektivet hur illa många verkar tycka att det är att fostra andras hundar, men när det kommer till andras barn som beter sig illa så verkar de flesta vara snabba att vilja säga ifrån.

För övrigt hade jag i första fallet bett ägaren ta bort hunden.
I andra fallet hade jag bett ägaren säga åt hunden.
I tredje fallet hade handgripligen sett till att den försvann.

Du hälsar på hos en bekants bekant, i hallen blir du överfallen av hennes "glada" riesenhanne. Matte kvittar glatt i bakgrunden att "han är så förtjust i folk". Vad gör du? Om vi utgår från att du är måttligt förtjust i att få en 36 kilos hund i ansiktet.
Jag säger ifrån,bland det värsta jag vet med hundar som hoppar! Blev påhoppad av en glad hundsom kom framrusandes nu för ca 15 min sen när jag gick ut med min vovve..hade jobbarkläder på mig..fan helt lerig!

Du sitter nu i hennes soffa och försöker berätta något, två meter därifrån står hennes golvmopp av okänd ras och hoppar upp och ner oavbrutet samtidigt som den skäller. Matte gör även här typ ingenting. Törs du säga till?
Eller tar du rentutav saken i egna händer?
Hade nog hängt ner min arm över ryggstödet och knipsat lite med fingrarna för och se om den kommer fra istället! Men ej tillrättavisat,hennes hem!

Nu har du rest dig från soffan, då hoppar golvmoppen upp mot dig och rider mot ditt ben. Matte beränsar sig till till "Inte hoppa Malte, inte hoppa, fyyy!"
Vad gör du?
Hade absolut slitit bort hunden från benet!
Kan även tillrättavisa andras barn om situationen är sådan!

Hoppande och juckande hundar knuffar jag undan bestämt. Oavsett vems hund det är. Ingen har tagit illa upp hitills utan tycker att det är bra att jag säger ifrån.

Skällande golvmopp utan agerande ägare har jag inte ens varit med om då alla hundägare jag känner till visar att ett sådant beteende inte är uppskattat.

Jag har väldigt lika värderingar som alla hundägare jag känner, trots att jag inte är hundägare själv. Många litar på att jag kan säga ifrån själv när en hund är för närgången eller visar ett olämpligt beteende gentemot mig. Självklart agerar ägaren också, men en hoppande hund är ju enklare för mig att korrigera än ägaren som kanske är i något annat rum eller ett par meter ifrån.

KL

Väldigt intressant tråd, mest ur perspektivet hur illa många verkar tycka att det är att fostra andras hundar, men när det kommer till andras barn som beter sig illa så verkar de flesta vara snabba att vilja säga ifrån.

Finns föräldrarna i närheten, så är det deras sak att fostra sina barn. Inte min.. Samma sak som för andras hundar, så kan man säga till föräldrarna till barnet om det nu stör en så mycket.

Finns vare sig ägare eller föräldrar i närheten är det ju en annan sak, men som jag fattade ts inlägg så finns ägaren i närheten.

Nu passar jag sonen så jag har inte läst igenom hela tråden. Får väl göra det i natt när han inte härjar ;)

Men jag svarar både ja och nej. Står någons hund borta från mig gör jag inget. Däremot om någon hund hoppar upp på mitt köksbord ropar jag nej och tar handgripligen (men milt) ned hunden. Ingen bestraffning, tjuvnyp eller nått sånt. Bara det nödvändigaste så att säga.

Hoppar någons hund UPP på mig gör jag samma sak. Då kan jag också hålla ned hunden för att den inte ska hoppa upp på mig igen.

Men jag skulle aldrig uppfostra någon annans hund. Men avvärja mig och skydda mina saker. Men inte som om det vore min hund. Är det min hund blir jag arg och skulle kanske ta i nackskinnet eller nått sånt. Det skulle jag aldrig göra på någon annans hund. Såvida den inte försöker skada någon så klart, då har nöden ingen lag. Men jag antar att det inte var det som frågan handlade om ;)

men då vill det till att du och främlingen har samma åsikt om vad som är lagom tillsägelse. min pappa t ex, har noll koll på det där med lagom, och hade säkert tagit i så att hunden riskerade att bli skadad. han knuffar inte, han slår. är det ditt eller främlingens fel om hunden blir skadad?

Nej, jag anser inte alls att man måste vara av samma åsikt på den punkten. Man har alltid rätt att freda sig själv, inom rimliga gränser. Som hundägare har man ansvar för att hunden inte skadar andra (eller gör sådant som kan orsaka skada) och man har ansvar för att hunden inte blir skadad.

Blir hunden skadad när den tex. hoppar på en annan person och denne för att freda sig knuffar hunden så hårt och illa att den skadar sig är felet ägarens. Tills en domstol sagt något annat iaf och dömt den påhoppade för skadegörelse eller djurplågeri.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka