Uppfostra andras jyckar?

Blandrastik

Trådstartare
Ett par scenarion:

Du hälsar på hos en bekants bekant, i hallen blir du överfallen av hennes "glada" riesenhanne. Matte kvittar glatt i bakgrunden att "han är så förtjust i folk". Vad gör du? Om vi utgår från att du är måttligt förtjust i att få en 36 kilos hund i ansiktet.

Du sitter nu i hennes soffa och försöker berätta något, två meter därifrån står hennes golvmopp av okänd ras och hoppar upp och ner oavbrutet samtidigt som den skäller. Matte gör även här typ ingenting. Törs du säga till?
Eller tar du rentutav saken i egna händer?

Nu har du rest dig från soffan, då hoppar golvmoppen upp mot dig och rider mot ditt ben. Matte beränsar sig till till "Inte hoppa Malte, inte hoppa, fyyy!"
Vad gör du?

Sv: Uppfostra andras jyckar?

Inte mina hundar och alltså inte min sak att fostra dem på något vis.

Däremot kan man ju säga till ägaren att säga till sin hund!

Du hälsar på hos en bekants bekant, i hallen blir du överfallen av hennes "glada" riesenhanne. Matte kvittar glatt i bakgrunden att "han är så förtjust i folk". Vad gör du? Om vi utgår från att du är måttligt förtjust i att få en 36 kilos hund i ansiktet.
Knuffar bort hunden vänligt men bestämt.
Du sitter nu i hennes soffa och försöker berätta något, två meter därifrån står hennes golvmopp av okänd ras och hoppar upp och ner oavbrutet samtidigt som den skäller. Matte gör även här typ ingenting. Törs du säga till?
Törs gör jag och ifrågasätter säkert, går dock inte dit och petar.

Nu har du rest dig från soffan, då hoppar golvmoppen upp mot dig och rider mot ditt ben. Matte beränsar sig till till "Inte hoppa Malte, inte hoppa, fyyy!"
Vad gör du?
Ger den en resa på två meter.

Ett par scenarion:

Jag håller den ifån mig och ignorerar.

I en här situationen anser jag inte att det är min sak att uppfostra hunden. Om den inte kommer i närheten av mig så gör jag inget annat än ignorerar. Jag säger nog inte till ägaren heller (beroende lite på hur väl jag känner hen) eftersom jag troligen varken orkar ha lektion i hundkommunikation eller ses som en besserwisser.

Vad gör du?
Säger åt hunden på skarpen att det är oacceptabelt beteende. På vilket sätt beror såklart på hunden, behövs det så säger jag till handgripligen.

Generellt så låter jag bli att uppfostra andras hundar, om inte ägaren har bett om hjälp förstås. Men om hunden kommer inom min personliga sfär så anser jag ha mig rätt att behandla den hur jag vill (inom vettiga gränser såklart), dvs säga ifrån om den beter sig på ett vis som jag inte uppskattar.

Riesenen skulle jag nog bara vänt mig ifrån och ignorerat. Varje gång den hoppade på mig skulle jag låtsas som den inte fanns och vända mig åt ett annat håll. Om den var alltför jobbig skulle jag be ägaren att säga till hunden att gå bort från mig.

Jag skulle inte lägga mig i andras hunduppfostran, jag skulle nog säga till ägaren att ta bort hunden från mej.
Om en hund började jucka på mej skulle jag däremot bli så fly förbannad så jag skulle sparka bort den av ren instinkt. Sen skulle jag väl få ta det med ägaren om denne tyckte att jag var elak.

När en hunds beteende påverkar mig direkt agerar jag, om nu inte ägaren som ser det hela gör något. Visst, folk får uppfostra sina hundar som de vill men om de låter hunden "leva rövare" och det direkt påverkar mig (hunden hoppar på mig, hunden juckar på mig osv.) gör jag något. Säger nej, räcker inte det håller jag hunden fysiskt ifrån mig.

Ett par scenarion:

Totalignorerar. Om hunden blir för påträngande kan jag även vända ryggen till tills den lugnat ner sig. Säger inget och tar ingen ögonkontakt.

Ingorerat.

Vad gör du?

Ser till att hunden slutar.

Tyvärr är det inte mina hundar så jag hade heller inte gjort något men om hunden hoppade upp på mig så hade jag ju tagit ner den och även fått bort den mindre hunden.Kanske sagt någon liten pik beroende på hur nära man står ägaren i fråga.

Jag har inga problem att säg aifrån till andras djur, inte andras barn heller för den delen.

Kan de inte hantera det får de se till att uppfostra dem ordentligt. :devil:

Vad gör du?

Riesen - knuffar ner hunden, säger ifrån och ignorerar sen.

Golvmoppen - först ignorerar jag men jag vet att jag inte pallar länge.
Märker jag att hunden är osäker och ignorerandet inte fungerar sätter jag mig gärna på golvet och tittar åt ett annat håll så den får komma fram. Eller så lockar jag med lek. Har den fått nosa brukar det lugna sig.
Är det en obstinat och dryg hund så ber jag ägaren få tyst på hunden, "jag får huvudvärk".

Juckvovven - Reser på mig, skjutsar iväg hunden och markerar jäkligt tydligt att det inte är tillåtet....

Jag hjälper gärna till när jag ser att jag kan, men jag uppfostrar inte andras hundar om de inte bett om det. Klänger hunden på mig anser jag mig ha full rätt att hävda mig, gillar inte ägaren det får de ta sitt ansvar och ta undan hunden.

Ett par scenarion:

Jag ber ägaren ta bort hunden

Jag tystnar, ingen ide att försöka prata när hunden överöstar vanlig samtalston.

Vad gör du?

Jag tar bestämt bort hunden.

jag hade blivit vansinnig om någon försökt fostra mina hundar. accepterar de inte hundarnas beteende så får de säga till mig, och sedan är det upp till mig att bryta. så jag gör det samma med andras hundar. säger till att beteendet inte är okej, och att jag eventuellt kommer att skicka iväg en juckande hund om de inte tar bort den omedelbums. om jag inte är HEMMA hos den juckande hunden då. då går jag istället därifrån.

kl

Riesen: OM jag nu hade tyckt att hunden var för på mig så hade jag tagit ner den och kanske hållt den i halsbandet tills den lugnat ner sig lite. (Jag har sällan eller aldrig problem med att hundar hoppar - jag tycker om att kramas tillbaka :D)

Lille djuret: Jag hade nog inte gjort någonting direkt, kanske försökt avleda den lite snyggt eller så om jag började tycka att det var ett jävla liv.

Juckande: Jag hade sett till att få bort hunden ifrån mitt ben omedelbart. Däremot hade jag inte sparkat den. Eventuellt hade jag dessutom gjort ägaren uppmärksam på att hunden inte hoppar utan faktiskt försöker att sätta på dennes gäst. Juckande är odrägligt och jag vill absolut inte ha en sådan klängande på mitt ben, vems hund det än är.

Det är kul att se, naturligtvis ska man inte uppfostra andras hundar, samtidigt som jag får spader på hundar som hoppar att jag kan börja gnissla tänder.

Sen har jag upplevt många situationer där husse/matte liksom har lagt över ansvaret på mig. "Det är bara att sparka till.." "Säg till honom bara..."

Sen har jag upplevt många situationer där husse/matte liksom har lagt över ansvaret på mig. "Det är bara att sparka till.." "Säg till honom bara..."

Det där tycker jag är jättejobbigt. Jag kan gärna ta ner en hoppande hund om ägaren vill men jag vill absolut inte knäa, skrika eller använda annat våld för att få ner den.

Ett par scenarion:

Håller hunden på avstånd.

Ignorerar.

Vad gör du?
Knuffar bort den, vill absolut inte att den ska jucka mot mitt ben. :crazy:

jag skulle ha sagt åt ägaren att ta bort hunden.
Förutom den juckande, den hade jag tagit bort men på ett mjukt sätt så att ägaren inte tagit "illa upp".
Fast jag har en vän som sagt att jag mer än gärna får säga åt hennes hund och det gör jag.

Senast ändrad:

Tycker att det där är så himla svårt. Jag hatar verkligen hundar som inte kan uppföra sig och ägare som inte kan se till att de uppför sig.

Jag brukar försöka ignorera hunden eller putta bort den. Skäller hunden brukar jag köra med ett tyst schyyy.., funkar bra på många hundar.

Men samtidigt som jag inte kan behärska mig till att inte säga till andras hundar hatar jag när folk försöker uppfostra min hund, händer iofs inte så ofta men nån gång har det hänt. Dessutom är det lönlöst då han inte lyssnar ett jota på folk som inte bevisat att de är värda att lyssna på.

Är lite kluven i den här frågan faktiskt.

Ett par scenarion:

Jag hälsar på hunden i normal ton sen säger jag att det räcker. Vaknar inte ägaren här säger jag nej åt hunden. Lyssnar den inte då säger jag åt ägaren att ta bort den

Hälsar på hunen i normal ton, antar att den vill kolla läget. Säger "Tyst nu" efter ett tag. Kommer ägaren inte till undsättning säger jag till. Alternativt ger en pik "Det var inte lätt att göra sig hör här inte"

Nu har du rest dig från soffan, då hoppar golvmoppen upp mot dig och rider mot ditt ben. Redan här har jag sagt nej och viftat bort den från mitt ben. Det är nått jag som människa inte tolererar. Om nu ägaren vet att den gör så är det dens ansvar att se till att den ger fan i det. Självförsvar skulle jag kalla det Matte beränsar sig till till "Inte hoppa Malte, inte hoppa, fyyy!"
Vad gör du?

Jag träffar inte så ofta hundar vars ägare jag inte känner så bra. Men om man hälsar på hunden utan att stimma upp den och sedan säger att det räcker och att den skall gå bort så tar ägaren i 99% av fallen bort sin hund...jag kanske bara haft tur...

Jag hjälper gärna till när jag ser att jag kan, men jag uppfostrar inte andras hundar om de inte bett om det. Klänger hunden på mig anser jag mig ha full rätt att hävda mig, gillar inte ägaren det får de ta sitt ansvar och ta undan hunden.

Här håller jag med, man ska väl inte tåla vad som helst för att ägaren inte bryr sig/kan ta bort sin hund.

Å andra sidan blir jag bara glad om andra säger åt min hund. Om hon på något sätt skulle göra nått de inte gillar hoppa, gnälla mot personen, försöka äta deras smörgås -ja vad som heslt! Så skulle jag inte ens lyfta på ögonbrynen åt att de sa nej. Jag hade nog dessutom redan kommit till undsättning....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka