Uppfostra andras hästar?

Humelibumlan

Trådstartare
Får man det och i vilken utsträckning? :confused:

Delar man på in/ut-släpp och allmän stallskötsel o hantering, får man då uppfostra andras hästar, så de uppför sig som man själv önskar?

Kan man på eget bevåg köra lite "nh-övningar"?
Får man använda t ex kedjegrimskaft/pisk om man anser det nödvändigt?
Får man bli "arg" på andras hästar?
Får man helt o hållet använda sina egna hanterings metoder på andras hästar, även om de skiljer sig i hårdhet från hästens ägares? Eller finns det gränser?

Eller får man helt enkelt finna sig att att bli på/över spungen, longera hästen till hagen, knuffad, att hästen "ska sitta i knät", attackerad när man kommer med mat, sparkad när man ska byta täcke osv?

Sv: Uppfostra andras hästar?

Jag hanterar inte hästar som inte är vettiga att hantera. Om hästen är bufflig och bråkig tar jag upp det med ägaren och så får ägaren välja mellan att tillsammans med de berörda fixa problemet eller så får denne hantera hästen själv. Jag hjälper gladeligen till att lära de berörda plus hästen att ta det lugnt vid den dagliga hanteringen, men jag gör inget på eget bevåg och vägrar ägaren hjälpa till så... Du fattar. ;)

Tassetass skrev:
Jag hanterar inte hästar som inte är vettiga att hantera. Om hästen är bufflig och bråkig tar jag upp det med ägaren och så får ägaren välja mellan att tillsammans med de berörda fixa problemet eller så får denne hantera hästen själv. Jag hjälper gladeligen till att lära de berörda plus hästen att ta det lugnt vid den dagliga hanteringen, men jag gör inget på eget bevåg och vägrar ägaren hjälpa till så... Du fattar. ;)
Jag fattar :idea: ;)
Men om vi spinner vidare lite, så kan det ju bli lite struligt/jobbigt i ett stall där många hjälps åt vid in/ut släpp osv om någon vägrar hantera en viss häst....
Nu är ju du en fullt kapabel person i hästhantering, men säg Lisa 15 år som är rädd för stora halvblodet Ture, som kan vara lite "bufflig" men är normalt snäll.
Måste då Ture´s ägare hantera Ture själv eftersom h*n anser Ture normalt inte är ett problem eller måste Lisa försöka överkomma sin (överdrivna ?) rädsla...

Vem avgör när en häst är ett "problem"?
Fattar du vart jag vill komma? :o

Tycker Lisa att Ture är jobbig så ska Tures ägare gå in och hjälpa Lisa att övervinna sin rädsla, då det ligger väldigt mycket i ägarens intresse att Ture blir hanterad av trygga människor. Jag anser att det är var hästägares ansvar att se till att hästen fungerar i den dagliga hanteringen, och man får som hästägare räkna med att problem kan uppstå då folk är så himla olika.

det beror helt på hästen, är den farlig får ägaren själv ta den.. men en häst som med ägaren får äta i kanterna på vägen så är det nej för mig, när jag tar dom ska dom gå vid mig.. samma sak om dom bufflar på mig, går före mig eller hotar mig, då hotas jag tillbaka och sätter dom på plats som ledare.. hästen ska kunna gå till hagen med vemsomhelst om den ska stå uppställd i ett stall med fullservice.. visst är en del hästar känsliga men då har man blivit informerad om det och det är 1 eller 2 ur stallpersonalen som sköter just den hästen in och utsläpp..

Humelibumlan skrev:
Jag fattar :idea: ;)
Men om vi spinner vidare lite, så kan det ju bli lite struligt/jobbigt i ett stall där många hjälps åt vid in/ut släpp osv om någon vägrar hantera en viss häst....
Nu är ju du en fullt kapabel person i hästhantering, men säg Lisa 15 år som är rädd för stora halvblodet Ture, som kan vara lite "bufflig" men är normalt snäll.
Måste då Ture´s ägare hantera Ture själv eftersom h*n anser Ture normalt inte är ett problem eller måste Lisa försöka överkomma sin (överdrivna ?) rädsla...

Vem avgör när en häst är ett "problem"?
Fattar du vart jag vill komma? :o

enkel lösning, låt någon annan ur stallpersonalen ta Ture istället för att Lisa ska göra det, bara för att Ture litar på sin ägare kommer han ändå att styra och ställa över Lisa. så fungerar det i de stall jag jobbat i.

Tassetass skrev:
Tycker Lisa att Ture är jobbig så ska Tures ägare gå in och hjälpa Lisa att övervinna sin rädsla, då det ligger väldigt mycket i ägarens intresse att Ture blir hanterad av trygga människor. Jag anser att det är var hästägares ansvar att se till att hästen fungerar i den dagliga hanteringen, och man får som hästägare räkna med att problem kan uppstå då folk är så himla olika.
Bra svarat ;)

BeastieBabe skrev:
det beror helt på hästen, är den farlig får ägaren själv ta den.. men en häst som med ägaren får äta i kanterna på vägen så är det nej för mig, när jag tar dom ska dom gå vid mig.. samma sak om dom bufflar på mig, går före mig eller hotar mig, då hotas jag tillbaka och sätter dom på plats som ledare.. hästen ska kunna gå till hagen med vemsomhelst om den ska stå uppställd i ett stall med fullservice.. visst är en del hästar känsliga men då har man blivit informerad om det och det är 1 eller 2 ur stallpersonalen som sköter just den hästen in och utsläpp..
Men vilken häst som anses vara farlig är ju olika från person till person.. Vem bestämmer då?

Med att "gå före" menar du då att hästen drar dig till hagen eller att hästen inte går bakom dig?

BeastieBabe skrev:
enkel lösning, låt någon annan ur stallpersonalen ta Ture istället för att Lisa ska göra det, bara för att Ture litar på sin ägare kommer han ändå att styra och ställa över Lisa. så fungerar det i de stall jag jobbat i.
Men om man inte har någon personal i stallet, utan ett privat stall med 10 olika hästar o 10 olika ägare som alla delar på stallens bestyr som in/ut släpp o fodringar osv?

farlig är en häst som rycker med huvudet, biter en i händerna, försöker sparkas och inte kan ledas till hagen av en hästkarl med kedjegrimskaft/stigbett ens..

gå före är att hästen drar mig framåt, hästen ska gå bredvid mig, med lite slakt grimskaft, jag går då i hästens takt som att det inte fanns något emellan att hästen gör en halvhalt eller tittar nånstans får den göra, men det är fortfarande skritt mot hagen/stallet som gäller.. hästen ska alltså inte dra i grimskaftet för att få komma nånstans fortare eller saktare..

Då behöver Lisa hjälp med utsläppen, kanske Lisa och Agneta kan ta sina utsläppsdagar tillsammans och ta halva arbetet var och Agneta tar Ture båda dagarna?

för övrigt skulle jag ALDRIG överlåta 9 stora hästar till en 15 årig ponnyägare att ha morgonstalltjänst helt ensam. skulle DU göra det? ;)

Jag hyr ett stall och jag sköter in och utsläpp vintertid och hagbyte på alla hästar sommartid.
Krånglar någon häst brukar jag tala om för ägaren hur den uppför sig osv.
Jag släpar inte ut och in på hästar dag ut och dag in som jag inte får säga i från till.
En fjording som stod i stallet innan var otroligt stark och ouppfostrad, honom var jag väldigt bestämd emot, tillslut blev han väldigt lyhörd och riktigt rolig att leda till och från hagen!

Några NH övningar kanske man inte behöver utföra ;) Men skulle en häst tappa totalt uppmärksamheten på mig gör jag någon volt.Uppför de sig illa stannar vi och backar lite.

Då kan Barbro och Agneta ta morgonstalltjänst ihop, hälften så mycket jobb fast två morgnar istället för en, så skulle jag hellre ha gjort.. trevligare att vara 2 två gånger än ensam en gång..

Men är det inte enklare att t.ex. Tures ägare och Lisa (eller Barbro) tar en timme en lämplig kväll och tränar ihop sig lite?

BeastieBabe skrev:
farlig är en häst som rycker med huvudet, biter en i händerna, försöker sparkas och inte kan ledas till hagen av en hästkarl med kedjegrimskaft/stigbett ens..
Tycker du ja, jag o Lisa kanske tycker gränsen går någon annanstans

gå före är att hästen drar mig framåt, hästen ska gå bredvid mig, med lite slakt grimskaft, jag går då i hästens takt som att det inte fanns något emellan att hästen gör en halvhalt eller tittar nånstans får den göra, men det är fortfarande skritt mot hagen/stallet som gäller.. hästen ska alltså inte dra i grimskaftet för att få komma nånstans fortare eller saktare..
Ok :D

BeastieBabe skrev:
Då behöver Lisa hjälp med utsläppen, kanske Lisa och Agneta kan ta sina utsläppsdagar tillsammans och ta halva arbetet var och Agneta tar Ture båda dagarna?

för övrigt skulle jag ALDRIG överlåta 9 stora hästar till en 15 årig ponnyägare att ha morgonstalltjänst helt ensam. skulle DU göra det? ;)
Åldern var rent hypotetisk... :angel:
Lisa 15 år kan i många fall vara mer kunnig o modig är Torsten 45 år.
Personligen släppte jag ut 20 stora hästar (av alla kön) varje morgon när jag var 15 år, tog in dem oxå.. :angel:

Lisa/Barbro kanske är skiträdd lik FB när det kommer till kritan..

då kanske Lisa-Barbro får byta ut sina morgonstalltjänster med Agneta så att Agneta aldrig behöver fodra kväll och natta hästarna vid 22 på kvällen..

Fröken_Skåne skrev:
Jag hyr ett stall och jag sköter in och utsläpp vintertid och hagbyte på alla hästar sommartid.
Krånglar någon häst brukar jag tala om för ägaren hur den uppför sig osv.
Lite nyfiket undrar jag vad du gör om ägaren anser att hästen är ok att leda ;)
Jag släpar inte ut och in på hästar dag ut och dag in som jag inte får säga i från till.
Vart går "din" gräns o när säger du ifrån?

En fjording som stod i stallet innan var otroligt stark och ouppfostrad, honom var jag väldigt bestämd emot, tillslut blev han väldigt lyhörd och riktigt rolig att leda till och från hagen!
På vilket sätt var du bestämd?

Några NH övningar kanske man inte behöver utföra ;) Men skulle en häst tappa totalt uppmärksamheten på mig gör jag någon volt.Uppför de sig illa stannar vi och backar lite.
Intressant, ;) Ägaren kanske tycker du gör helt fel som voltar hästen...

ja, men om DU hade varit rädd för flera av hästarna och inte kunnat hantera dom, skulle du ha åtagit dig att släppa ut hästarna ändå?

Liknande trådar

Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 798
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 797
Senast: cewe
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 387
Hästhantering Nu blev prefixet NH även om jag inte är så säker på att det är inom det området vi bör leta. Jag är en typisk engelskridande ryttare...
2
Svar
24
· Visningar
2 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka