Uppföljning på min häst reaktion på sprutan

L

Lovis

Jag skrev ju en tråd om min sjuka häst, han som inte kunde röra isg/äta eller dricka efter en vaccinering. Kanske minns ngn av er, i alla fall, det var den 8 Nov. Han fick penicilin och febernedsättande (hade 40 grader feber) o sådär... Då tänkte man, nu ska det nog bli bra.

Men inte då!!

Han är fortf stel, svårt o äta från marken o han har världens äckligaste bula/böld på halsen, 10 gånger 8 cm samt rätt så hög...Feber som kommer o går..

*gahhh*

Vet kommer ut i dag o kollar på den o ser om det e en varböld som måste snittas o dräneras. :(

Till saken hör att jag endast hade haft honom i några v o försökringen gäller ej detta. hurra!!

*ledsen*

Har ni varit med om ngn likande sak? Dvs reaktion på vaccineringsspruta? Fick de en böld o feber?

Har ngn fått snitta en varböld? Hur går det till?

Hur lång tid tod det innan den läkte?

Sv: Uppföljning på min häst reaktion på sprutan

Jag minns och har väntat på nya inlägg om hur det går för pålle..
Jättetråkigt det som hänt och tyvärr kan jag inte hjälpa dig då jag aldrig varit med om något liknande *knack i trä*
Det enda jag i såfall skulle kunna göra är att fråga min vet. om råd men du har ju redan en egen vet. så det känns lite onödigt.
Säg gärna till om jag kan göra något för att hjälpa dig lilla Lovis! :cry:

Jag har sett en handfull sådana kraftiga reaktioner genom åren varav en utvecklades till en böld. Alla har tagit lång tid (ett par månader) att gå tillbaka.
PL

Har haft en kompis som det hände. Fast bölderna sprack. Tog månader, men blev bra.

Hur stora var de bölderna? Vad gjorde ni åt dem då? Inget eller stack hål o tömde varet?

Kan hästen få blodförgiftning?

Lovis skrev:
Hur stora var de bölderna? Vad gjorde ni åt dem då? Inget eller stack hål o tömde varet?

Kan hästen få blodförgiftning?
Bölden tömdes på klinik o jag såg den bara på ett tidigare stadium innan den var ngn utvecklad böld.
En annan gång ultraljudade jag för att övertyga ägaren om att det verkligen inte var ngn böld.
PL

Uppdatering:

Igår kom ju veterinären ut o snbbkollade, han skulle ringa sina kolleger på slöinge.. De beodrade oss att åka ner omedelbart för att skära upp och dränera bölden, då den lågpå ett ställe som gjorde att om den kryper mer neråt hamnar den undr skulderbladet o då blir ingreppet mer komplicerat.

Så vi fick ungefär 2 h på oss att ta oss ner och fixa allt. :crazy: Så, pappa fick åka 10 mil o komma med bilen med dragkrok, hyrde släp o lastade. Men.. så sakta det går o köra med hästtransport. (Har endast kört en kort sträcka en gång innan, har bara haft honom i ca 6 v).

En timme sena men det var ok. Operation diekt med lokalbedövning o lugnande. Ut kommer ca 1 l var!! :eek: Usch vad äckligt.

Så nu är det ett öppet snitt och en dräneringsslang som ej får läka ihop. Ska dit nu o göra rent o pressa ut mera var.

Så var det med det, hoppas han blir bättre snart nu då. Måste ju vara en befrielse o slippa bölden!

Usch vilken otur med en sådan böld men det måste ju kännas skönt för pållen att ha fått ut allt det varet:eek:

Håller tummarna för att den blir bra nu!!!

Läget idag är för jä*gt!! :cry: :cry:

var ute i morse, bölden var dubbelt så stor idag som igår. Igår kändes det bra efter ingreppet, men idag känns det för jä*gt igen!!

Igår sa vet att det kommer att vara varigt på benet o täcket, som runnit från röret under natten. Men när jag kom ut hade nästan inget alls runnit?! Och sååå stor böld-igen!! :confused: :confused:

Det går inte massera den som de sa, han stegrar sig av smärta.

Jag pratade med en annan vet från samma klinik, hon som äger kliniken, hon sa att jag kunde köra ner honom igen.

Men hur ska jag ha råd?? 1000 kr per dygn i vård, och inget går på försäkringen!! :cry:

*snyft* Förvirrad!

Oh, nej! Just när det verkade som att det skulle bli bra! :cry:

Tänker du köra ner med honom igen eller kan din veterinär hjälpa dig på hemmaplan?
Får han antiinflammatoriskt nu eller?

Kram Stallkatten - som önskar att hon kunde göra något för att hjälpa!

Jag ska kolla om pappa kan hjälpa till o betala, då kanske det kan gå?! (att köra ner honom) Jag själv äger inte ens så mkt pengar som det kostar...

Jag får se hur det går... *orolig*

Kan du inte be din lokala vet att hjälpa till att hålla såret öppet?
PL

peter_lundin skrev:
Kan du inte be din lokala vet att hjälpa till att hålla såret öppet?
PL

Det skulle vara tillräckligt va? I så fall kanske det hade varit bättre/lättre/billigare??

Men det är ju en bula stor som en tallrik nu, alltså, man måste inte in o gräva mer?

Vilken otur du har!! Har inte läst den förra tråden så jag undrar vilken spruta det var han fick?

Jag kan ju inte veta säkert men det låter mest som det blivit stopp i dräneringen.
PL

Jag tror också det. Du skulle se honom, jag borde ta kort o lägga upp dem här... Det är helt sjukt hur svullen en hals kan vara! :-o

Dum fråga kanske men varför går det inte på försäkringen?

Jag själv har ingen egen erfarenhet av detta men vet en lovande travhäst som inte blev bra efter en vaccinering. Henne blev det inte travhäst av igen sas.

Skulle vara kul att höra hur många (procentuellt) vaccineringar som går snett varje år. Någon som vet?

Uppdatering:

Hästen är på kliniken igen. Körde ner honom igår. Nu får han riktig sårvård och de har koll på att dräneringen funkar. Har inte själv pratat med vet där nere, men har pratat med en djursjukvårdare som säger att de avvaktar o ser hur det går. Inget mer dräneringsrör än så länge. (Han har fått svullnader/ansamlingar vertikalt under det första röret).

Så vi får hålla tummarna.

Detta går ej på försäkring ty är en komplikation vid vaccinering. Möjligen på veterinärens egna försäkring?! Fast vet inte..?

Det verkar helt sjukt att det inte skulle gå på försäkringen... Vad ska vi då ha försäkringar till?

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 226
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila