Uppföljning familjen vildkatt

Fraggel_Tess

Trådstartare
Tidigare i höstas så kom ju en kattmamma med tre bebisar till svärmors hus. Vi fångade senare in dessa och förde dom till stallet. Tänkte jag ville delge en liten uppföljning.

Mamma Katt är tam och väldigt kelsjuk. Dock ingen katt som funkar inomhus utan får panik om man stänger dörren. De verkar dock trivas fint nere i stallet.

Mamma katt har fått ett rätt trevligt hull, blank och mjuk i pälsen!
Mammas.jpg

De andra tre små varelserna Lilleman, Elvira och Elvis busar och ståjar nere i stallet. Lilleman är den enda som man kan ta och kela med, men alla kommer fram när man är i stallet och ger dom mat eller sätter sig ned för busa. Vi jobbar på att tämja dom till kelgrisar.

Lilleman
Lillemannen.jpg

Elvira
Elvira.jpg

Elvis
Kissemissarna.jpg

Sv: Uppföljning familjen vildkatt

Jätte söta små katter, även jag har en halvvild katt i stallet som jag försöker få tam. Den kommer fram när jag är där, men inte till någon annan än.

Här hemma har jag tämjt vildkatter genom att stänga in dem, ta på skinnhandskar och sen plockat upp dem genom tvång. Har funkat hur bra som helst, i stallet är det dock värre då dom kan springa sin väg. Så det enda som funkar där är förtroende och mat. Hittils har jag inte fått klappa min katt, men nu kan jag gå förbi med grepen eller kvasten i hand. Tidigare drog den bara jag rörde mig. Ge det tid så kommer du säkert ha fyra riktigt trevliga katter.

/B

du kan ju också verka lite extra via det goda exemplet. Dvs se till att kela med mamman när ungarna ser på, respektive kela med den djärvaste ungen när de andra ser på... Katter kan i någon mån lära av varandra, speciellt om det är en god kompis.
Så även på detta område.

Härligt jobbat, både Tess och Babe! :)

Jo jag har också tämjt förr enligt den modellen men kände att en del blir ganska stressade och stallet är ju inte så lätt att fånga in dom bara sådär så vi tar och tämjer dom via maten.

Idag har jag och mamma katt + lilleman haft en gosig stund. Jisses vad han spinner lilleman värre än en motor på en sportbil :D Fick klappa Elvira lite också men hon ska ju bitas i fingrarna...

Jo det är ju så det gick med Lilleman. När han hörde sin mamma spinna så ville han ju jättegääärna vara med och gosa med henne så då passade jag på att klappa honom. Första gångerna försvann han fortare än kvickt men nu kommer han alltid fram och vill också bli klappad.

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 749
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Ja nu blev ju rubriken inte helt 100 men hursomhelst! Vi skaffade en kattkompis till vår heliga birma (hankatt) i oktober förra året...
Svar
10
· Visningar
2 216
Senast: Aliche
·
Katthälsa Min katt har sen 2 veckor tillbaka börjat bita mig väldigt mycket. Känner inte igen detta beteende alls från andra katter jag har...
Svar
15
· Visningar
2 931
Senast: TryMe
·
N
Övr. Katt Jag har en katt som är två år, en hona. Hennes mamma blev dräktig utan att vi visste nåt, hon gick på piller som hon antagligen då hade...
Svar
18
· Visningar
3 464
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama