uppfödare?

Netted

Trådstartare
vi har ett litet travföl här hemma, född på vår gård samt att hon kommer stanna här tills hon är ca 1,5 år. ägarna till stoet betalar ju fölets kostnader eftersom att fölet är deras. men vem ska stå som uppfödare? är det vi som gör allt jobb med den som unghäst, eller är det ägarna? :confused:
 
Sv: uppfödare?

Det är ägaren till fölets mamma som är uppfödare, om man inte skrivit några papper på att någon annan skall stå som uppfödare.
 
Sv: uppfödare?

okey. ja vi ska ju skriva något i papprena, men det spelar alltså ingen roll då?
 
Sv: uppfödare?

Det är alltid hästens ägare, alltså den som äger stoet. Ibland om man lånat sto för att ta eget föl kan man ansöka om att få stå som ägare/uppfödare.
 
Sv: uppfödare?

Det är dom ägaruppgifter som lämnades när stoet betäcktes/seminerades som ska gälla. man kan inte i efterskott ändra på det
 
Sv: uppfödare?

Hej!

Det är stoägaren vid fölningstillfället som är uppfödare till fölet. På travhästar går det att överlåta uppfödarskap om man vill. Då beställer du papper från STC.

Men har ni inte bestämt det från början så är det stoägaren, och det kan bli trevliga uppfödarpremier!!

Mvh / Fia
 
Sv: uppfödare?

Hej!

nu är jag lite ny i det här ämnet, så vad exakt innebär uppfödarpremier? och hur menar du med:

Sofia72 skrev:
Men har ni inte bestämt det från början så är det stoägaren, och det kan bli trevliga uppfödarpremier!!
 
Sv: uppfödare?

Tror det är att uppfödaren alltid får en del av den insprungna summan. Alltså vinstsumman per lopp.
 
Sv: uppfödare?

jo det vet jag .. men det skulle ju inte vara bra för oss då om ägarna står som uppfödare?
 
Sv: uppfödare?

hoppas ngn kan svara, eller om hon som skrev frågan kanske kan formulera bättre.. :p
 
Sv: uppfödare?

På ursprungsfrågan verkar det som stoet är lämnat till er för "passning" och ägaren betalar för detta?

Om så är fallet är ägaren till stoet självklart uppfödare. Uppfödare får premier om det går bra för hästen i loppen. Tror säkert du kan läsa mer om uppfödarpremier på www.travsport.se
 
Sv: uppfödare?

Som det redan påpekats så är det alltid stoägaren som förs in som uppfödare av fölet - OM man inte skrivit ett kontrakt som vad jag förstår måste vara formulerat så att det är lagligt bindande, där det framgår att den som vid födseln är fodervärd på stoet ska stå som uppfödare.

Inom trav- och galoppsporten kan man förhyra en häst, vilket är en form av fodervärdskap, där fodervärden står som ägare hos ATG tills förhyrningen avslutas. Så gjorde vi med mitt sto förra året, och vi har precis skickat in papper (förra veckan) på att stoet är tillbaka hos mig, och det tog bara 2 dagar så hade de ändrat ägarnamnet på ATG's hemsida.

Vet inte hur det är på travsidan, men på galoppsidan får uppfödaren en viss procent av hästens insprungna pengar varje år, f.n. tror jag att det är 12,8%.
 
Sv: uppfödare?

*är det ni som äger mammaN?
*är det ni som har tagit stoet till seminering/betäckning, och även betalat alla utgifterna för det + stoets uppstallning under dräktighetstiden+övbriga omkostnader?
*Är det ni som har ägt stoet när fölets fötts, registrerat ,försäkrat det?
* Har ni SÅLT fölet efter att det föddes??
Om det är ja på samtliga frågor så är det ni som är uppfödare till fölet.(för då är den bara uppstallad hos er nu)
(Men brukar man väl nämna uppväxt hos...dvs nya ägaren om man säljer fölet som litet...men det är nog kanske mest på hblhingstar man gör så?!)


Men annat gäller om den som "nu äger" fölet, har betalat för alla avgifter under dräktighetstiden, så som dräktighetsavgifter,ev,foder ?och själv har valt hingst mm osv så skulle i alla fall jag(i detta fall "köparen") villja stå som uppfödare...om mitt namn står på alla räkningarna och rapporter från hingstägaren osv(dvs jag har lånat magen på stoet, )
:D
 
Sv: uppfödare?

på travarsidan har jag för mig att det är 10% på insprugna pengar. :)
 
Sv: uppfödare?

svaret på de flesta frågor där är nej skulle jag tro :smirk:
våran farmor äger hästen + stall c**ron så då blir dom som uppfödare då. det var mest en allmän fråga eftersom att fölisen växer upp hemma hos oss.
 
Sv: uppfödare?

Ett tag gjorde man så här på halvblodssidan, född hos, uppfödd av. Men det har man gått ifrån igen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 248
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 300
Senast: Smedholt
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 150
Senast: tanten
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Mörka fläckar på magen
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp