Uppfödarna inte välkomna på Åby !

Sv: Uppfödarna inte välkomna på Åby !

Hästens ägare,vårdare,tränare,kusk och uppfödare....INTE medföljande släkt och vänner.

Då har man full koll på vilka personer som kan ha funnits på stallbacken vid en ev. dopingutredning. Den enda som inte är registrerad hos STC är väl vårdaren i så fall och han/hon är ju under tränarens ansvar.

Inte praktiskt genomförbart men ändå ......

Senast ändrad av en moderator:

Men jag då, min pappa har ett par starthästar. Jag åker alltid med och selar för ahn är så nervös. Så om inte anhöriga till tränare ska få följa med, hur skulle det då gå för farsgubben? Hua. Vill inte tänka på det ens..

........men då är du ju vårdare som står under tränarens ansvar (fast i praktiken är det väl kanske tränaren och inte hästen du vårdar :p :angel: )

Tur att vi inte har sånna problem på valla... Har aldrig behövt visa nått terminskort :D kanske så har vakterna bra minne... hehe... Men det är verkligen skandal att neka en uppfödare inträde, sånt får inte hända tycker jag...

Min sambo står som uppfödare "på pappret". I praktiken är det jag som sköter det mesta, hantering, namnsättning och foder.
Då får han komma in och inte jag....

CK skrev:
Min sambo står som uppfödare "på pappret". I praktiken är det jag som sköter det mesta, hantering, namnsättning och foder.
Då får han komma in och inte jag....

Japp.....och dessutom är det han som har rätt att sno åt sig alla "uppfödarstålar" hästen tjänar :p medan du sliter i det tysta.

Nej, jag skrev ju att det inte är realistiskt att sätta så strikta "regler", men lite mer restriktiva borde kanske banorna vara med att släppa in folk på stallbacken

Som "hästägare" exempelvis får man hästägarkort som gör att man kommer in på stallbacken alla tävlingsdagar oavsett om man har häst till start eller ej.......där borde man kunna ändra reglerna så att man bara kommer in när man har starthäst, eller vad tycker ni ?

Ett alternativ är att hästägarkortet kan gälla för en "fika" och en "stol" på någon bestämd plats utanför stallbacken istället de dagar man endast är på banan som åskådare (eller för att bevaka konkurrenterna och snacka lite skit med övriga hästägare :D )

lsz skrev:
........men då är du ju vårdare som står under tränarens ansvar (fast i praktiken är det väl kanske tränaren och inte hästen du vårdar :p :angel: )

Ha ha :bow: . Det kan man lungt säga.. Han klarar inte ens att sätta på tungbandet på banan.. Han sitter mest på toa :p :o :D

*lånar knapp*

Hästägarkorten är en kvarleva från när det fortfarande fanns mycket hästar på banan. Då var det många hästägare som var och hälsade på sin häst på tävlingsdagarna.

Jag är lite kluven i frågan. Jag vill ha en aktiv stallbacke med folk, även "obehöriga" då jag tror det gynnar intresset för travsport. Varje torsdag kommer det " Åbygrupper" på stallbacksvisning. Jag har aldrig stört mig på dem. Men så kan jag stanna mina hästar, ibland går de faktiskt lite i vägen även om de har en guide... :D

Samtidigt är det viktigt att man minimerar risken för sabotage. Fast vill någon verkligen sabotera så är det ju nästan helt omöjligt att skydda sig. Jag tror risken för att få en "smittad" gästbox är ytterst liten. Jag tror inte att "Iprenfallen" kommer från att någon människa har kissat i boxen efter att ha ätit ipren. Dessutom är boxarna numera plomberade...

Ett alternativ skulle kunna vara en "prerace-barn" där hästarna finns från de kom till banan tills efter loppet. Där får bara skötare, tränare och kusk komma in. Efter loppet går hästen till en annan box dit ägaren och övriga hyfsat behöriga har tillträde.

solros skrev:
*lånar knapp*

Ett alternativ skulle kunna vara en "prerace-barn" där hästarna finns från de kom till banan tills efter loppet. Där får bara skötare, tränare och kusk komma in. Efter loppet går hästen till en annan box dit ägaren och övriga hyfsat behöriga har tillträde.

Ingen dum idé :bow:

Jag tycker också att det är trevligt med lite liv och rörelse på stallbacken. Inte minst för att visa upp "travet" för nya gäster .......en öppen och folklig sport där proffs och amatörer tävlar tillsammans. Det är ju ganska unikt.

Men sedan har man ju den där eviga doping/sabotageproblematiken som ställer till det....."prerace-barn" kanske är lösningen.....du är klok du :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka