Uppfödarna inte välkomna på Åby !

L

lsz

Sitter och läser en insändare i "Ronden" och tror knappt mina ögon.
Tydligen är inte uppfödarna välkomna att hälsa på "sin" häst på Åbys stallbacke under V-75 dagar. En uppfödare som ville se sin häst fick inte tillträde till stallbacken och erbjöds inte ens en biljett till publikplats. :mad:

Endast ägaren fick komma in och träffa hästen och vid prisutdelning ska alltså uppfödaren (som får pris) bara få gå och hämta sitt pris för att sedan få smyga ut bakvägen utan att få klappa om sin "bäbis".

Som uppfödare har man lagt mer massor med tid på hästen och ofta har man en stark personlig relation med sina hästar.......man hjälper dem till världen och ser till att de får en bra start i livet innan de sätts i träning.

När den stora dagen kommer och hästen börjar starta är man inte ens värd en biljett till stallbacken (där det för övrigt kryllar av folk som inte har någon anknytning alls till hästarna)

Urdåligt tycker jag :mad:

Uppfödaren som skrev artikeln ordnade naturligtvis en biljett via tränaren istället, men det är ju lite fånigt att behöva störa tränaren med en så enkel sak. Det borde kunna skötas från sekretariatet direkt och inte via en tränare som har annat att stå i inför starterna.

Till saken hör att just den här uppfödarens häst vann sitt lopp och om uppfödaren inte fixat biljett bakvägen skulle han alltså inte fått vara med i stallet och grattat sin lilla vän.......

Nej.......uppfödarens uppgift i livet är väl att ligga sömnlös vid fölvakandet, mocka skit och uppfostra pubertetsungar........ :mad:

Kanske har jag vaknat på fel sida idag , men lite sur har man väl rätt att bli på Åby om detta är sant :confused: ?

Stort GRATTIS till hela kretsen(inkl uppfödaren) kring Present som vann 4-åringsloppet :bow:

// Suzanne som personligen blivit väldigt väl mött på banorna...och som hoppas att det fortsätter så.

Sv: Uppfödarna inte välkomna på Åby !

Jag läste också den insändaren och blev arg. Om det är sant det som står i den tycker jag Per Wetterholm ska skämmas. :mad:

Uppfödarna har det svårt som det är om behöver den stöttning de kan få. Självklart ska uppfödarna erbjudas biljett om de vill hälsa på sin häst när den tävlar, så de kan klappa om "sin" pålle och byta några ord med tränaren och skötaren.

solros skrev:
Jag läste också den insändaren och blev arg. Om det är sant det som står i den tycker jag Per Wetterholm ska skämmas. :mad:

Uppfödarna har det svårt som det är om behöver den stöttning de kan få. Självklart ska uppfödarna erbjudas biljett om de vill hälsa på sin häst när den tävlar, så de kan klappa om "sin" pålle och byta några ord med tränaren och skötaren.

Vår bana har som förslag (vet inte om det är genomfört än) att skicka ut program till alla uppfödare som har häst till start :bow:

Den nya trenden trodde jag var att måna om ALLA i ledet , men så var tydligen inte fallet på Åby

Jag tillhör ju Åby så jag får väl skämmas lite å min banas vägnar...

Det skulle ju vara roligt att få program om man fött upp några stycken hästar som håller på att starta, men tänk på dem som föder upp massor med hästar. Postlådan skulle bli full och massor av program skulle gå direkt till återvinningen... Kanske kunde det vara valfritt? Om man som uppfödare vill komma in måste den möjligheten finnas. För det mesta tror jag det fungerar bra, kanske hade Åbys sportchef bara lite hjärnsläpp?

solros skrev:
Jag tillhör ju Åby så jag får väl skämmas lite å min banas vägnar...

Det skulle ju vara roligt att få program om man fött upp några stycken hästar som håller på att starta, men tänk på dem som föder upp massor med hästar. Postlådan skulle bli full och massor av program skulle gå direkt till återvinningen... Kanske kunde det vara valfritt? Om man som uppfödare vill komma in måste den möjligheten finnas. För det mesta tror jag det fungerar bra, kanske hade Åbys sportchef bara lite hjärnsläpp?

Nja, det blir ju inte mer än ett program/bana oavsett hur många hästar man har till start och antal tävlingsdagar per vecka är ju inte så himla många.
Har man inte något intresse av att få ett program går det säkert att ordna så att man slipper det. :idea:
Jag tror att de stora uppfödarna även är ägare till många starthästar och alltså får lådan full ändå. Om samma person både är ägare och uppfödare "slipper" man nog dubbla program ;)

När det gäller Åby får vi hoppas att det var ett "olycksfall i arbetet" (om det som stod i artikeln är sant) och där är det nog bara en person som borde skämmas ........och det är inte du :D

Vi kom inte in på stallbacken på Åby trots att vi hade hästens kusk i bilen(välkänd sådan) och sulken på taket... :mad:

På sommaren kör de ju ibland på sju banor, kanske inte varje dag hela veckan men det kan nog bli ungefär 30 på en sommarvecka... :D Om det skulle bli så måste det gå att välja bort. Annars är det stort slöseri med både pengar och miljö. Jag tycker det är bättre att lägga pengarna på att öka uppfödarpremierna. Det är för svårt för uppfödarna att få det att gå runt.

Jag är mer inne på linjen att travprogrammen, som de ser ut i dag, snart har spelat ut sin roll. ;) Men det är ju en helt annan diskussion.

Samtidigt tycker jag det är en fin gest av Eskilstuna om ni genomför det. :)

solros skrev:
På sommaren kör de ju ibland på sju banor, kanske inte varje dag hela veckan men det kan nog bli ungefär 30 på en sommarvecka... :D Om det skulle bli så måste det gå att välja bort. Annars är det stort slöseri med både pengar och miljö. Jag tycker det är bättre att lägga pengarna på att öka uppfödarpremierna. Det är för svårt för uppfödarna att få det att gå runt.

Jag är mer inne på linjen att travprogrammen, som de ser ut i dag, snart har spelat ut sin roll. ;) Men det är ju en helt annan diskussion.

Samtidigt tycker jag det är en fin gest av Eskilstuna om ni genomför det. :)

Ja, program eller inte kvittar (man kan ju köpa ett eget om man vill), men som det är nu måste varje uppfödare själv bevaka om man har häst till start och det känns inte kul om man "missar" en start.
Av den anledningen tycker jag att det är fint av Eskilstuna att "tänka på" om uppfödarna.
Publiksiffrorna bara minskar och minskar och nog vill väl banorna ha fler besökande som upplever loppen "live" !?

Jag är inne på den linjen att det skulle kunna gå att lägga in sig i ett register så att man kunde få ett mejl som påminnelse när man har en uppfödning till start. :idea:......det borde inte vara så svårt att ordna rent "datatekniskt".

Uppfödarpremier i all ära, men för många av oss (stora eller små) är det inte pengarna som är det viktigaste utan upplevelsen, känslan och allt runt omkring hästarna man fött upp :love:

MarieJ skrev:
Vi kom inte in på stallbacken på Åby trots att vi hade hästens kusk i bilen(välkänd sådan) och sulken på taket... :mad:

Helt otroligt :eek:

Synd att ni inte kom in när ni gjort er sånt besvär för att "lura" vakterna :p Blev det kuskbyte och lånad vagn då ???

lsz skrev:
Jag är inne på den linjen att det skulle kunna gå att lägga in sig i ett register så att man kunde få ett mejl som påminnelse när man har en uppfödning till start. :idea:......det borde inte vara så svårt att ordna rent "datatekniskt".

Det tycker jag är helt utmärkt idé!

lsz skrev:
Uppfödarpremier i all ära, men för många av oss (stora eller små) är det inte pengarna som är det viktigaste utan upplevelsen, känslan och allt runt omkring hästarna man fött upp :love:

Om man livnär sig på annat sätt är det inte pengarna som styr, men jag tycker att uppfödaren har en så viktig roll att den absolut ska premieras om hästen blir bra. Visst kan man ofta sälja syskon till ett bättre pris men om man inte har kvar märren av en eller annan anledning så får man inget för att man gjorde ett så bra jobb.

Dessutom tror jag att sporten tjänar på att det finns profesionella uppfödare, och då måste det gå att få ekonomi i verksamheten. Det är bra att "hobbynivån" finns, jag är ju själv hobbyuppfödare, men de profesionella uppfödarna är viktiga också.

MarieJ skrev:

Detta bara måste varit när "den gamle som höll på ordningen" satt i vakten... :rofl: Ni hade väl biljetter till samtliga i bilen? ;)

solros skrev:
Det tycker jag är helt utmärkt idé!

Om man livnär sig på annat sätt är det inte pengarna som styr, men jag tycker att uppfödaren har en så viktig roll att den absolut ska premieras om hästen blir bra. Visst kan man ofta sälja syskon till ett bättre pris men om man inte har kvar märren av en eller annan anledning så får man inget för att man gjorde ett så bra jobb.

Dessutom tror jag att sporten tjänar på att det finns profesionella uppfödare, och då måste det gå att få ekonomi i verksamheten. Det är bra att "hobbynivån" finns, jag är ju själv hobbyuppfödare, men de profesionella uppfödarna är viktiga också.

Jag vill också att verksamheten ska gå ihop ekonomiskt och att det ska avlas med omsorg, men det ena utesluter inte det andra.......utan känsla för sporten och hästarna dör travet och man måste måna om alla inblandade.....stora som små.
Det verkar som om vi är inne på samma linje ;)

Senast ändrad av en moderator:

Då var det nog "den gamle vakten"
Det finns en flera stories om denne vakts övernitiskhet. Värsta var nog den gången då han stoppade Ragnar Thorngren, legend, flerfaldig champion och tränare på Åby sen banan öppnades. Ragnar bodde ine så långt från banan, hade varit hemma på lunch och skulle tillbaks till tävlingarna. Denna dag hade han glömt kortet.....och blev inte insläppt. Var väl ingen direkt lugn konversation som utspelade sig då.......

Nu läste jag inte artikeln i travronden, men förstår faktiskt vad han menar. Och, jag håller nog med. Fast inte när jag själv blir drabbad, såklart. ;)
Men tanke på alla de dopingfall som dyker upp, och det alltid "är nån obehörig som droppat ipren", så måste genomströmningen på folk minska på stallbacken.
Ibland kan det ju vimla av folk, så man faktiskt blir riktigt störd.

CK skrev:
Nu läste jag inte artikeln i travronden, men förstår faktiskt vad han menar. Och, jag håller nog med. Fast inte när jag själv blir drabbad, såklart. ;)
Men tanke på alla de dopingfall som dyker upp, och det alltid "är nån obehörig som droppat ipren", så måste genomströmningen på folk minska på stallbacken.
Ibland kan det ju vimla av folk, så man faktiskt blir riktigt störd.

Håller absolut med om att det dräller av "obehöriga" på stallbacken,
men jag anser inte att den som fött upp hästen är obehörig.....tvärtom.....en ganska betydelsefull person i hästens liv.

Man kan inte kalla uppfödaren för obehörig. Som jag har förstått det har STC gått ut med en rekomendation till banorna att uppfödaren ska erbjudas biljett om de vill ha.

I och för sig håller jag med er, försöker ju leva på att föda upp hästar, men var ska gränsen egentligen dras?
Ska Hela uppfödarens familj + hans medföljande vänner få komma in?
Hästens vårdares farmor och farfar.
Tränarens frus jobbarkompisar?
(Faders)Hingstägaren och dennes personal?
Kuskens kusin som vi se på travlivet?

Vem ska INTE vara på stallbacken?
Totospelaren som vill ha stalltips?

Säg att det är 100 hästar som startar en kväll, ska dessa ha i snitt 10 personer runt sig, så är vi uppe i tusen personer som cirkulerar på stallbacken, Nästan fler än på publikplats. :eek:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka