Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns flera siamesgrupper på fbJag är på jakt efter en ny katt. Givetvis en siames. Men hur hittar man en bra uppfödare? Jag fattar att de ska vara anslutna till sverak, men sen?
Jag började med att hålla utkik på utställningar efter individer jag gillade, noterade stamnamn, och sen var det en lång period av googlande Skrev upp vad som var viktigt för mig och vad jag gillade med maine coonen, och sen var det bara("bara") att leta.Jag är på jakt efter en ny katt. Givetvis en siames. Men hur hittar man en bra uppfödare? Jag fattar att de ska vara anslutna till sverak, men sen?
Det här med återkommande kunder och samarbete med andra uppfödare, hur tar du reda på sånt?Jag började med att hålla utkik på utställningar efter individer jag gillade, noterade stamnamn, och sen var det en lång period av googlande Skrev upp vad som var viktigt för mig och vad jag gillade med maine coonen, och sen var det bara("bara") att leta.
För mig var det på ett ungefär:
- sunt utseende på katterna(ingen extremavel)
- hälsotestade djur(minst vad som krävs, helst vad som rekommenderas)
- det finns en hemsida som uppdateras regelbundet(tyder på aktiv uppfödning)
- pratar om sina katter på ett engagerat, sunt, och trevlig sätt(inget djur är perfekt men dom lär ju tycka om sina katter)
- småskalig uppfödning, katterna är familjemedlemmar och ej produktionsdjur(även hankatter)
- gott samarbete med andra uppfödare(säljer dom avelsdjur till andra, köper dom av ytterligare andra, och gillar jag dessa katter också? Ingen uppfödare kan vara en ö)
- köpare som återkommer för en andra/tredje/osv katt(=fortsatt förtroende av köpare)
- uppfödaren åker på utställningar med ok resultat och både uppfödare och katter beter sig bra(lite temperamentskoll på båda, samt att jag ville ställa ut och ha en katt som hade hyfsade förutsättningar)
- inte en sprillans ny uppfödare(då rasen var ny för mig)
- "personkemi"/kommunikationsskills, att uppfödaren går att prata med, verkar intresserad av hur det framtida hemmet kommer se ut(det här har visat sig vara bland det viktigaste)
Jag är ju inte direkt fikapolare med min uppfödare, men hon är SÅ vettig och intresserad av sin uppfödning även 5-6 år senare, och är ett stort stöd nu när Sauron är sjuk.
Du kanske har hittat den redan, men SVERAK har ganska nyligen lanserat en ny sökfunktion för den som letar raskatt och det går att filtrera på ras: https://www.raskatter.com/uppfodare
Min uppfödare skriver vem/ev stamnamn kattungen går till under "tidigare kullar". Tidigare i år såg jag under "ungdomar" att dom har köpt en hona från ett annat katteri. De flesta skriver ju ut stamnamn på katterna på hemsidan. Så den var till stor hjälp där, är fortfarande inne lite nu och då. SVERAK har utställningsresultat online, men jag tyckte det var guld att se katterna live i en så speciell situation som en utställning ändå är. Där får man dessutom chansen att prata med många olika utställare och uppfödare och kan ställa frågor om just temperament hemma osv. Men nåt standardiserat test likt MH finns inte, nej.Det här med återkommande kunder och samarbete med andra uppfödare, hur tar du reda på sånt?
Finns resultat av utställning på internet så man inte behöver gå själv?
Mentaliteten är viktigt för mig då katten jag har nu är ganska räddhågsen och jag vill ha en med mer självförtroende. Finns det sätt att kontrollera sånt på katter? Jag tänker i likhet med MH på hundar.
För mig är det viktigt att träffa uppfödaren och katterna, självklart ska det vara glada och sociala avelsdjur men jag har som du haft en katt som var väldigt ängslig och hur mycket jag än gillade avelshannen så köper jag ingen mer katt därifrån. Jag är även väldigt tydlig med att jag inte kommer ställa ut utan det är enbart som sällskap men typ är viktigt, jag gillar inte "övertypade" siameser.Det här med återkommande kunder och samarbete med andra uppfödare, hur tar du reda på sånt?
Finns resultat av utställning på internet så man inte behöver gå själv?
Mentaliteten är viktigt för mig då katten jag har nu är ganska räddhågsen och jag vill ha en med mer självförtroende. Finns det sätt att kontrollera sånt på katter? Jag tänker i likhet med MH på hundar.