Uppfödare se hit!

E

Engla

Jag har ett analyserat hösilage och har räknat ut en foderstat på detta. Jag kompletterar med lucern,havre, mineral, salt och betfor. Detta anser jag är tillräckligt, de får allt de behöver genom detta.

Nu kommer en hästägare och vill ge sin häst specialfoder för att erbjuda den "det bästa". Ingen av oss känner hästen ännu. Den är född i år.

Vad finns det för forskning bakom alla olika foderblandningar?

Vilka extra tillskott behöver en så liten häst utöver en komplett foderstat? Blir den bättre som vuxen av det?

Till den stora frågan; ni som fött upp hästar i årtionden ger ni svindyra blandningar eller räcker det med den uträknade foderstaten? Vilka mirakelkurer behöver en framtida topphäst?

Sv: Uppfödare se hit!

Jag är ju en väldigt liten uppfödare men har hållt på ett tag. Jag har alltid fodrat med havre och betfor och lusern eller soja. Soja gav jag för 15 år sen när jag inte visste bättre - nu har jag gått över till lusern. Men de hästarna som växte upp på havre, betfor, soja och hö blev bra tävlingshästar de med. Jag har aldrig använt något dyrt färdigfoder- eftersom vi själva odlar havre och dessutom är det ju kul att blanda o mixtra själv.

Hej där jag är ingen jätteuppfödare utan har bara fött upp en egen häst, men har haft många små föl och har två på gång nu.

För mig är grunden i ett bra hö viktigast. Sen kompletterar jag med det som behövs, havre, lusern, mineral, olja etc. Det är bara en av mina små som får ett färdigfoder från danmark, men hon är ganska nyimporterad, väldigt tunn och dessutom kinkig med maten så jag blandar ut denna mat med lusern och havre bland annat.

Jag har ett analyserat hösilage och har räknat ut en foderstat på detta. Jag kompletterar med lucern,havre, mineral, salt och betfor. Detta anser jag är tillräckligt, de får allt de behöver genom detta.

Nu kommer en hästägare och vill ge sin häst specialfoder för att erbjuda den "det bästa". Ingen av oss känner hästen ännu. Den är född i år.

Vad finns det för forskning bakom alla olika foderblandningar?

Vilka extra tillskott behöver en så liten häst utöver en komplett foderstat? Blir den bättre som vuxen av det?

Till den stora frågan; ni som fött upp hästar i årtionden ger ni svindyra blandningar eller räcker det med den uträknade foderstaten? Vilka mirakelkurer behöver en framtida topphäst?

Jag har fött upp ett 100tal hästar. Innan jag lärde mig att tillfredställa deras behov av högvärdigt protein blev en del föl för små som vuxna.
En springande punkt för så unga hästar är att tillfredställa behovet av just de s k essentiella aminosyrorna. Får de i sig för litet första året är det svårt att reparera senare. En grov gissning är att det är det som ägaren vill försäkra sig om med sitt specialfoder.

Det finns rätt mkt forskning kring växande hästars behov av protein, mineraler och vilken typ av energikällor som är att föredra. Du kan ju räkna ut om dina fodermedel kan tillfredställa fölets behov.Riktigt bra vallfoder kan ge de ca 40 gram lysin en åring behöver, men inte medelmåttiga.

Hela årskullar med med hästar i landet har blivit misslyckade just för att fodret inte hade det näringstäthet som behövdes för bra start i livet. HH

Hur vet man hur mkt lysin fodret innehåller då ? Kan man på något sätt räkna ut det utifrån analysvärdena eller det skiljer från vall till vall eller ?
Vi har ett välbärgat hösilage skördat första veckan i juni med smpr ca 85 /kg foder (har inte pappret med exakt siffra framför mig), kan man utifrån detta på något sätt bli klok på hur mkt lysin det innehåller ?
Fodrar fölen med Salsa x-tra mix som skall vara framtaget för växande unghästar och avelsston, har hela innehållsförteckningen här men inte ett ljud om hur mkt lysin det innehåller finns med. Så samma här kan man på något sätt räkna ut det utifrån andra värden/innehåll eller ?

Fortsättning på svaret i föl tråden!

Jag har sett att allt fler foderleverantörer börjar deklarera lysinhalten. Annars får man räkna själv på uppletade genomsnittsvärden på de ingående fodermedlen om man vill veta.finns en hel del värden ngnstans på SLUwebben.

I ditt grovfoder bör ju lysinet vara minst 5-6 gram per kg ts rimligen, mer om det är klöver eller lusern. Man räknar i % av råproteinet som ju borde vara mer än 100 i ditt foder. HH

Jag har färdigt krafftfoder, behöver inte blanda i en massa :angel: :)

Liknande trådar

Foder & Strö Först och främst: Det finns enligt mig två avskyvärda sysselsättningar som kommer med att äga hästar = att hitta passande sadlar och att...
Svar
9
· Visningar
1 380
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
Foder & Strö Jag har under alla år som hästägare varit en 'dålig' häst'ägare och fodrat med ögat, dvs utan foderstatsprogram, I år har jag för...
Svar
9
· Visningar
1 610
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
3 025
Senast: fleur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka