Uppehåll i ridningen pga olycka, nu rädd...

Sv: Uppehåll i ridningen pga olycka, nu rädd...

Hej!

Min första häst skickade av mig så jag bröt handleden. Jag blev såklart också helt galet rädd (från att ha varit ganska tuff).

När jag väl fick rida igen, fick jag tvinga mig själv upp på hästen, jag red min häst ett par gånger men sålde henne sen och köpte en ny. Även den var lite otäck ibland och såldes vidare. Sen hittade jag min drömhäst, 4 år gammal och stabil som en stridsvagn ungefär. Med henne hittade jag tillbaka till ridningen och glädjen och allt skoj.

Så mina tips för att komma tillbaka är att låta det ta tid, hitta en trygg häst som DU litar på (det behöver inte nödvändigtvis vara stallets snällaste eller den alla tycker är trygg, i mitt fall har jag känt mig mer trygg på stallets avkastarkung, för vi visste var vi hade varandra).

Pressa inte dig själv för mycket i början, pallar du bara 1 varv skritt, eller bara att sitta på hästen så gör inget mer, var nöjd med det lilla. Och om folk undrar, berätta att du är rädd så slipper du den pressen också..

/Lavinia, rider numera bara hästar hon litar på (men dessa hästar kan vara allt från snälla gamla ök till tokiga unghästar, så länge vi har förståelse för varandra).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 393
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 636
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 953
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 573
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp