Uppehåll av föräldrapeng

C

Clintan

Har några frågor angående föräldrapengen som jag inte riktigt hittar svar på. Vet ju att man måste ta ut 5 dagar i v för att behålla sin SGI när barnet fyllt 1 år. Nu är det så att jag får ut mina semsterpengar från i fjol den 25 maj och då känns det rätt onödigt att ta ut föräldrpenning den månaden. Vad händer om jag inte tar ut någon föräldrapenning från den 21 april - 20 maj. Kommer min SGI att ändras då eller? Sonen blir 1 år 1 maj. Hade sedan tänkt ha föräldrapeng från 20 maj fram till 30 juni, sedan börjar jag jobba igen.

Måste man ta ut 5 SGI dagar eller kan man ta ut t ex 4 SGI dagar och 1 "lägsta dag"?
 
Sv: Uppehåll av föräldrapeng

Det är inte årets semester som ska betalas ut. Jag hade ingen semester ifjol eftersom jag var föräldraledig och vi får bara spara 1 vecka, så återstående 4 veckor kommer i en klumpsumma den 25 maj.
 
Sv: Uppehåll av föräldrapeng

okey, jag hittar inget på FK hemsida men du borde väl kunna ta ut 5 lägsta nivå dagar i veckan. Finns väl ingen gräns på hur många sånna man får ta?
 
Sv: Uppehåll av föräldrapeng

Men jag vill helst inte ta ut någonting alls under den månaden. Ev får jag spara pengarna och inte ta ut några föräldradagar i juni.
 
Sv: Uppehåll av föräldrapeng

Vill du spara dagar så är det bättre att göra det nu än efter maj. Kan du låna pengar tex av sparpengarna eller nån annan för att klara dig på färre dagar nu så är det smartare. Skulle du bli sjukskriven tex om du bryter benet när du börjar jobba igen och har tappat din SGI pga att du inte tagit ut 5 dgr i veckan sista månaden på föräldraledigheten så får du ut mindre. I din situation hade jag tagit av lägstanivådagarna, det är inte så lätt att utnyttja dem ändå, vi har alla kvar från förra fl.
 
Sv: Uppehåll av föräldrapeng

Om jag förstår det hela rätt så minskar min SGI om jag inte tar ut någon föräldrapeng i juni, börjar jobba 1 juli. Hur vet FK något om jag jobbar i juni eller inte eller meddelar mitt jobb FK om när jag återgår i tjänst?
SGI beräknas ju på hur mycket jag kommer att tjäna och i juli är jag ju tillbaks på full tid (förutom första veckan då jag jobbar 75%). Jag kan ju ev ta av sparpengarna till "aprillönen" och börja ta ut föräldrapeng den 21 april igen eller så får jag ta lägsta dagar i juni. Om jag bestämmer mig för att ta lägsta dagar i juni, måste jag ta dem fram till den 30 juni då eller kan jag sluta redan den 20:e?
Sambon börjar på föräldrapeng den 7 juli.

Jag vill gärna spara mina lägsta dagar så jag kan vara ledig när jag jobbar fredag eftermiddag då jag tycker det passet är så tråkigt och man vet att sambon är hemma och att vi knappt träffats på hela veckan (jobbar olika skift).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uppehåll av föräldrapeng

Jag kan inte detta i detalj, jag utgick ifrån att det fungerar på samma sätt som innan man får barn, att man måste jobba i 6 månader innan SGI:n går upp igen om den har blivit sänkt. Kolla upp detta noga med fsk innan du utgår från att det är okej utifrån att du har heltidslön fom juli. Det jag har hört från fsk och bekanta är att man måste ta ut 5 dagar efter ett år (oavsett att man som pappa kanske bara varit hemma en månad då), jag har aldrig hört att det bara skulle vara relevant om man har för avsikt att jobba deltid när man kommer tillbaka till jobbet (om jag tolkar dig rätt?).
 
Sv: Uppehåll av föräldrapeng

Ska kolla upp det, men att ringa FK är ju inte alltid det lättaste...
Jag ska bara arbeta deltid tills vi får dagis och detta får vi troligtvis i aug. Första veckan i juli måste jag jobba 75% då även sambon jobbar denna vecka, resten av veckorna i juli så jobbar jag 100%. Ev får jag ju jobba 75% några veckor i augusti om det blir ett glapp innan vi får dagisplats. Stämmer nog att man måste jobbat 6 mån för att få "fullt" SGI och jobbar jag inte i juni och inte har någon inkomst så drar det ju ner SGI om jag t ex bryter benet innan dessa 6 mån gått. Det enklaste blir nog trots allt att "låna" pengar av sig själv i april månad och sedan ta ut föräldradagar som vanligt från 1 maj fram t o m 30 juni. Även om jag bara tar ut "lägsta dagar" under denna period så kommer jag inte att få sämre SGI om jag förstått det hela rätt.

Tilägg: Jag kommer inte att vara hemma varje fredag utan bara då och då.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uppehåll av föräldrapeng

Har pratat med sambon och vi har kommit fram till att vi gör följande:
21 april - 30 april tar jag/vi inte ut någon föräldrapeng
1 maj - 20 maj tar jag ut 5 garantidagar/veckan
21 maj - 20 juni 5 "vanliga" dagar i veckan
21 juni - 30 juni 5 garantidagar i veckan

Borde ju funka utan att förlora SGI om jag förstått det rätt. Att jag sedan jobbar 75% i 4 dagar i juli gör nog ingen större skillnad.
 
Sv: Uppehåll av föräldrapeng

Din SGI "återställs" direkt samma dag du börjar arbeta heltid så tillvida du har en anställning som beräknas pågå i minst 6 månader. Du har alltså rätt till sjukpenning/VAB på din ursprungliga SGI-nivå redan dagen efter du börjat arbeta heltid igen. Din föräldrapenning förändras inte heller då du behåller den på samma nivå barnets två första år. Det som är risken är att du blir sjuk/skadad under tiden du inte tar ut dagar om barnet är över ett år, då du nollat din SGI.
 
Sv: Uppehåll av föräldrapeng

Jag har en tillsvidare anställning så då är det ju inga problem med SGI direkt jag börjar jobba om jag förstått dig rätt. Problemet är om jag t ex inte tar ut någon föräldrapeng i juni och jag bryter benet då så blir min SGI sämre än den jag har nu eller rättare sagt inte får någonting alls.
 
Sv: Uppehåll av föräldrapeng

Precis, det är det du riskerar. Och det finns ju ingen lägsta nivå på sjukpenning och VAB, så i det läget blir man ju väldigt ekonomiskt utsatt, även om risken är liten att du skulle råka ut för ngt allvarligt under den tiden du inte tar ut FP förstås.
 
Sv: Uppehåll av föräldrapeng

Har man otur så har man så jag tar ut mina 180,- dagar istället. Tack för hjälpen.:)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min kusin har en son som nyligen fyllt 5 år. Hans pappa är från Turkiet och min kusin är svensk. Han är väldig jobbig. Hans syster...
2
Svar
35
· Visningar
5 405
Senast: Badger
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 770
Senast: Nixehen
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 952
Senast: Rie
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 615
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp