Jag skulle inte göra det av flera anledningar.I samband med lite rasklubbsarbete så fick jag anledning att fundera på det där med att kastrera tik i förebyggande anledning, med tanke på livmoderinflammation. Rottweiler verkar ju tyvärr ha högre risk. Hur har ni tänkt, hur tänker ni, vad gör ni?
Har varit rätt förskonad vad gäller livmoderinflammationer i min närhet, men så fick två av svärmors tikar det nära inpå varandra förra året…
1: Eftersom det är vanligare med Pyo i vissa linjer/raser än andra så vill jag inte kastrera på rutin, för då tappar man möjligheten att ha koll på var problemen finns och kan inte ens försöka avla på de linjer där det är mer ovanligt förekommande.
2: Jag vill inte försöka "laga något som inte är trasigt".
3: Kastratpäls är inte speciellt kul alla gånger, och så finns det risk för inkontinens även om det ofta går att behandla.
Min älskade Aysu kastrerades, men det var enbart för att vi upptäckte vätska i livmodern som enligt vet mycket troligt skulle leda till Pyo vid nästa löp. Bättre då att kastrera när hon fortfarande mådde bra än när hon var sjuk. Hon fick kastratpäls men var i övrigt oförändrad, tror jag. Det är lite svårt att avgöra vad som resulterade i vad, men efter kastreringen fick hon svårare att bygga muskler, hålla bra kondition osv. I den vevan var hon dock inne för operation 4 gånger på ett halvår, och det kan ju säkert ha påverkat tex konditionen det med, och hon var äldre, så efter viloperioder och tappad kondition så kanske det skulle varit svårt att komma tillbaka även om hon inte hade kastrerats. Men nej, jag kommer inte kastrera i förebyggande syfte annat än i fall där det finns misstanke om något som kan leda till Pyo.