Började träna på att Milou ska ta emot ett föremål och hålla i munnen på kommando. Inget konstigt i sig men har bara inte lagt så mycket energi på det bland allt annat men jag vill få till ett ”släpp ” vilket bara går om han håller i något.
Hade inget lämpligt hemma men med lite fantasi fick en kraftig barntandborste bli en apportbock och i rally får dom ju bära valfri sak och tandborstar går alltid att få tag på.
Han började med klassikern att vifta med tassarna och krafsa men sen började han titta på borsten,klick, nudda borsten klick, öppna munnen, klick, ta den i munnen, klick, hålla en sekund, klick, hålla längre klick,lägga borsten i min hand istället för att bara släppa på golvet, klick, vänta lite längre, klick, se till så att det är på mitt initiativ vi avbryter,klick och sen så har jag börjat öva in kommandona också.
Pust att träna att hämta saker, apportera, är rätt kämpigt med en kines. Man kan kasta en leksak eller vad man nu har men dom vill bara leka och förstår inte vad man vill alls,att dom ska komma tillbaka med saken hela vägen så det har jag fått lära in stegvis på båda och nu tränar vi på att hålla saker i munnen. Det är ingen retriever eller spaniel direkt
Att bära en tandborsten/valfri sak ligger inte i hans natur, men vi började igår och han har redan lärt sig att ta borsten när jag säger håll, hålla i någon/några sekunder och lagt i min hand och några gånger väntat så att han inte släppt innan jag det.
Det här fixar vi, jag är envis och påhittig och han likadan och i träning vill vi oftast samma sak.*peppar mig själv *
Är ju ingen stress eftersom jag inte ska träna/tävla rally i höst men jag vill ha med det i freestylen och för skojs skull och bra i vardagen.
Spånar iväg på TTM där Milou skulle kunna hålla i Alvins koppel och gå ut på promenad med Alvin, Milou klädd i rutig trenchcoat och hatt
Dom gillar ju att träna freestyle båda två så har en plan för ett freestyle program och ett TTM program. Plocka in mamma som lite extra hjälp kanske.