Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Söker runt bland hundraser och parallellt med det tittar jag även på försäkringspremier.
Det är oerhört spridda skurar mellan olika raser beroende på hälsoläge, storlek och så vidare.
Men vad provocerad jag blev när jag av nyfikenhet kollade kategorin ”blandras”. De hade en väldigt låg premie!!
Inte konstigt att folk säger att ”blandraser är friskare än renrasiga”..
Borde inte blandraser ha en högre premie för att man inte vet hur deras hälsoläge blir?
Min ras är betydligt billigare än blandraser. Jag fick rejäl premiesänkning på importen när jag väl tog tag i att regga in honom i skk (vilket är vad mitt bolag kräver för att räknas som renras).

Är rasen dyrare än blandraser så handlar det nog om en rätt ohälsosam ras...

Söker runt bland hundraser och parallellt med det tittar jag även på försäkringspremier.
Det är oerhört spridda skurar mellan olika raser beroende på hälsoläge, storlek och så vidare.
Men vad provocerad jag blev när jag av nyfikenhet kollade kategorin ”blandras”. De hade en väldigt låg premie!!
Borde inte blandraser ha en högre premie för att man inte vet hur deras hälsoläge blir?

Uppfattar tvärtom att blandraser ligger "i mitten". Vilka andra rader jämför du med?

Låg vet jag inte om jag kan hålla med om. De flesta försäkringsbolag jag har tittat på har blandraser någonstans i mitten prismässigt. Helt rimligt i mina ögon eftersom det kan gå åt endera håll, och det är svårt att sia om utan att kartlägga varje individuell hunds ingående raser.

Låg vet jag inte om jag kan hålla med om. De flesta försäkringsbolag jag har tittat på har blandraser någonstans i mitten prismässigt. Helt rimligt i mina ögon eftersom det kan gå åt endera håll, och det är svårt att sia om utan att kartlägga varje individuell hunds ingående raser.
Blandras med pitbull ligger högre i premie än vad andra blandrashundar gör.

Blandras med pitbull ligger högre i premie än vad andra blandrashundar gör.

Det är väl inte heller speciellt konstigt när det är en hundtyp som kan göra mycket stor skada vid bett, vilket händer emellanåt? Tyvärr är det många som köper sig en sån blandning utan att ha koll på vad de har i snöret, och försäkringsbolagen sätter troligtvis priserna därefter.

Det är väl inte heller speciellt konstigt när det är en hundtyp som kan göra mycket stor skada vid bett, vilket händer emellanåt? Tyvärr är det många som köper sig en sån blandning utan att ha koll på vad de har i snöret, och försäkringsbolagen sätter troligtvis priserna därefter.
Men vänta nu.. Hundens försäkring täcker ju inte om den biter någon/något?

Men vänta nu.. Hundens försäkring täcker ju inte om den biter någon/något?

Nej visst ja, det går på hemförsäkringen. Jag tror ändå att benägenheten att hamna i fysiskt konflik med andra hundar kan vara något som spelar in eftersom det påverkar hur stor risk det är att de behöver söka veterinärvård för sviterna. Kategorin bullhundar är väl inte den allra friskaste så det kan också vara en faktor. Jag bara spånar, det är inte riktigt min typ av hund så jag har inte superkoll på allt det praktiska.

Emiron börjar leka rätt så fint med sambons labbe numera och vi har kunnat plocka av honom munkorgen mer och mer utan att han försöker svinga henne som en trasdocka i nackskinnet. Han leker fint och är försiktig med andra hundar men just henne har det varit lite knepigt med av någon anledning. Han har ju hunnit bli 2,5 år så man börjar märka att mognaden kommer lite mer på allvar nu vilket är rätt skönt.

20220611_125507.webp

Minns inte om jag uppdaterade om sparven efter operationen, det rullade på så fort förra veckan 🙈

Men det gick fint i alla fall. Nöjd med att jag fick vara med när han fick uppvaksprutan, så han kunde vakna hos mig :love: Skönt, känns inte som han var så påverkad av att ha varit där.
Hade problem ett par dagar att kissa, då den stora bandaget på tassen gjorde att det absolut inte gick att sätta ner tassen 🙈 och hålla balansen när man ska lyfta upp bakbenet ordentligt för att kissa var svårt 😅 Men han fick kissat lite för varje försök, så det var ok de två dagarna det stora bandaget var på.

Sen dess har vi strumpa på, och han är helt ohalt :) Trist att det tar så lång för klon att växa ut igen, då det inte kan bli nån ordentlig agilityträning på länge :( Alla våra bra vinterträningsmöjligheter försvinner på löpande band, så hade hoppats på att kunna träna iaf två gånger/vecka i sommar.
Men viktigast är att han mår bra, så får vi lösa träningen när klon har kommit lite längre :)

Med försäkring, min är jätte dyr men jag tog allt man kunde tänkas ta som tillval. Men sen gjorde dom om och jag fick rejäl höjning trots att rasens hälsa inte förändrats. Väljer ni pris, självrisk, extra tillägg osv? Jag är glad att jag tog extra tandförsäkring t.ex. eftersom Alvin blev skadad och fick ta bort tänder, och ersättning för mediciner. Jag har den högsta man kan ha på båda. Och det är bra, bara Alvins inläggning gick ju på 31 000 och nu kräkning hos veterinären med Milou för 2600 och två mediciner till Alvin varje dag plus några då och då.

Var är det lättast att jämföra priser? Känner mig trög, ska man behöva mata in uppgifter för varje hund för att testa?

Sa hej då till Alvin och Milou igår vid 10 och jag är usel på att vara ifrån dom. Det ä så tomt. Det har varit jätte fina dagar men oj vad jag saknar dom. Att bara vandra runt planlöst utan att tänka på att dom ska kissa och bajsa, regelbundna tider och det känns som vi bara irrar runt nu. Har i mitt inre fått inbilla mig att jag rastar mina föräldrar 😂 :rofl:

Sa hej då till Alvin och Milou igår vid 10 och jag är usel på att vara ifrån dom. Det ä så tomt. Det har varit jätte fina dagar men oj vad jag saknar dom. Att bara vandra runt planlöst utan att tänka på att dom ska kissa och bajsa, regelbundna tider och det känns som vi bara irrar runt nu. Har i mitt inre fått inbilla mig att jag rastar mina föräldrar 😂 :rofl:
Vet precis. Var utan min pappskalle i ett dygn och det var jättekonstigt :(

Senast ändrad:
Åkte och tävlade Tay igår på hemmaklubben i lydnad, egentligen hade jag tänkt stryka mig men behövde åka och hämta min regnrock som nån råkade få med sig från öppna agility träningen dan innan. Så tänkte jag att Spock kan hänga på och få lite miljöträning.
Jag har typ försökt köra två lydnadspass sen förra tävlingen men det har varit så tungt, det är nåt som jag förknippar starkt med Nessie 💔.

Efter en kort bilresa med gråten i halsen så samlade jag ihop mig själv och tog Tay på promenad och tränade igenom de flesta moment vi behövde. Han kändes väldigt med mig och när det väl var dax att köra så skötte han sig kanon. Apporten har ju inte förbättrats utan träning så där skrapade vi ihop en 5,5 poäng men resten var mellan 8-9,5 poäng. Vi har ju inte riktigt fått till självklara avslut heller så jag gissar att det var där det drogs lite poäng.

Vi fick tillräckligt för uppflytt och nu känns det som om jag borde satsa på en start till så har han möjlighet att ta titeln. Är väldigt glad att jag kom iväg ändå, känslan att Tay ändå var med mig och lite pepp gör att jag kanske orkar ta tag i lydnaden så småningom ❤.

20220705_194658.webp

Blev inbjuden igår i en grupp för skyddslydnad, väldigt välbehövligt och trevligt! Träningen har blivit sporadiskt sedan jag började jobba så mycket och det sätter sina spår i ens lydnad på plan. :angel:
Och ännu en gång gör Assar folk besvikna med att han har både ettor på armbågarna och är krypt. Börjar förstå att jag inte har en så tokig hund i snöret trots allt, sedan ska man försöka lyckas förvalta allt det där bra med hunden. :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Valet i USA
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar