uppdatering...långt snälla läs

Empalie

Trådstartare
Hej, ni som har följt mig och min pålle vet att min häst har en hovledsinflammation i höger fram som han inte velat bli av med. Han har blivit behandlad två gånger innan utan resultat och blivit sämre. Sedan väntade en kur med butta som han såklart blev bättre av men nu är det en och en hav vecka sedan han slutade med den och han har inte blivit sämrei af.

P.g.a av felaktigt och snedverkad höger fram så har han skulle han få två skoningsomgångar på sig för att stabilera och balansera upp hoven rätt. Han har även skotts med ringskor. Idag var vi och skulle sko honom på kliniken och vet. kollade honom. Hon tyckte att det var en så pass stor förbättring att hon nu ville börja behandla med adequanin. Han kommer nu få en spruta i veckan i tre veckor och sedan vila tre veckor och sedan återbesök.

Jag frågade hur jag skulle lägga upp det praktiska runtomkring och då var inte vet och hovis överens. Vet tyckte han skulle stå inne idag men sedan få gå ut i sjukhage. Hovis tyckte han skulle stå inne tre dagar och sedan gå uti stor sjukhage. :confused:
Jag tror nog på dets enare, eftersom min pålle hatar sjukhagar och behöver stå still nu de första dagarna. Har idag gjort en sjukhage som blev ganska stor men jag tror han mår bättre iden och i den kan han rulla utan att fastna, han fastnade nämligen förra behandlingsperioden.
Jag köpte även ett medel av vet. tryptovit ror jag det hette skall tydligen lugna ner hästen och är bra för konvalencenter, erfarenheter????
Idag röntgades han inte något men det har han gjort innan och jag har förstått det som att det bara ser fint ut men idag sa vet. ngt annat. Att det hela tiden har funnits en pytteliten skugga på toppen av hovleden men som absolut inte skall ha ngng betydelse. Trodde inte hon iaf. Dessutom har den inte förändrats någonting efter första besöket.
Hästen var fortfarande gallig över hovleden vilket inte är bra men jag har köpt back on track paddar. Får hoppas att det kan hjälpa lite.

Så nu är det bara att kämpa dessa veckor med sjukhage och allt , magen värker och tårarna är nära hur vi skall fixa det här men det får lov att gå.....Vill veta lite hur ni hade tänkt och hur ni hade gjort???:confused:

Sv: uppdatering...långt snälla läs

hej hej. lyd din veterinär o ser du inget resultat så byt vet... min ponny kämpade med kot o knäleds inflammation i nästan ett helt år innan hon blev frisk, tog dit ,assör som släppte på spänningar osv. gav min lugnande vid boxvila men gjorde ingen nytta det bästa va sjukhage med en kompis bredvid. lycka till o ge inte upp! B O T bandagen e underbara!

Sv: uppdatering...långt snälla läs

tja, inte är det roligt :(
min häst har stått sedan 11 januari pga. en hasledsgalla (han va även rejält halt) troligen en vridskada efter hag lek. prövade med större "sjukhage" under första behandlingen finadyn (5 dagar), vilket inte gav ngt. resultat alls. flyttade honom till box vila och 4*4 sjukhage samt ny finadyn kur. 6 februari va vi på återbesök. nu va han helt ua. vid både högt och lågt böjprov, skulle sakta sätta igång honom med lugna skritt turer. inte helt lätt :crazy: (efter 35 min. va han genomsvett och löddrade mellan bakbenen, trots att han bara skrittat)

efter några dagar började jag utöka sjukhagen samtidigt som han skrittades igång. det funkar fortfarande och han ska få gåtillbaks till sin "ordinarie" hage+flock ganska snart :)

jag är nog van vid den varianten som din vet. föreslog, därimot tycker jag inte att det är så bra att ta hästen från boxvila-liten sjukhage och sedan släppa ut i stor hage direkt, risken är ju att hästen springer upp och gör en värre skada.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver hjälp. Mitt liv är ett ständigt pussel. Det är säkert fler som har det så men alla är vi olika och jag känner att det är på...
2
Svar
31
· Visningar
3 316
Senast: BusBarro
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 416
Senast: pews1972
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 197
Senast: Speedway
·
Hästvård Sitter denna fredag & är allmänt deppig på all skit min häst råkar ut för. Bakslag efter bakslag, totalt nio månader med tårar & fått...
Svar
6
· Visningar
1 846
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur