Uppdatering, arabgaloppör

B

BJÖRKIS

Nu är det ju några veckor sedan jag ökade på pålles foderstat, tycker ändå inte att jag sett något riktigt bra resultat ännu.
Han äter det som följer:
8 kg Hö (fri tillgång, 8.5 Mj och 53 gr SmbRp)
2 kg Havre (Krafft)
0.6 kg Betfor
0.4 kg Vetekli
Salt och Mineraler

Han har nu löpt 2 ggr och här har vi en häst som verkligen tar i för kung och fosterland, han lämnar inget åt slumpen utan jobbar verkligen kanon.
Hullet har väl blivit något bättre, han är som sagt vad inte mager som en skrika, däremot ser han ut att ha tagit av musklerna istället och jag funderar på att lägga till Krafft Protein i foderstaten.
Då skulle den se ut såhär:
8 kg Hö
2 kg Havre
0.6 kg Betfor
0.4 kg Vetekli
0.5 kg Krafft Protein
Salt och Mineraler

Detta ger en kvot på 7.7 mellan Mj/SmbRp, Ca/P = 1.5, Ca/Mg = 3.0

Vad tycker ni? Skall jag vänta ytterligare ett par veckor innan jag ändrar eller ska jag lägga till KP så snart som möjligt? Han kommer att tävla med ca 2-3 veckors mellanrum, är pigg och glad som attan, men jag vill inte att han försvinner för mig.

Tips?
 
Verkligen ingen som tycker något?
Vill bara höra om ni hade andra förslag? Havregivan är dock på max, det sätter sig för mkt i huvudet annars.
 
Du tror inte att hästen skulle gå bra på en lägre kvot fast högre värden? Eller du kanske har testat det? Som du antagligen vet, och som sagts ett flertal gånger här på buke, det tar energi även att bryta ned protein.
 
Har tidigare provat att sänka kvoten, med samma resultat då som nu, tappar muskelmassan. Kvoten idag är ju på 6.6 och jag trodde han skulle klara av det nu men tydligen inte. Han räknas visserligen inte som unghäst i fodersammanhang längre, men kräver uppenbart en kvot på minst 7 för att inte ta av musklerna.
Vi talar ändå om en 3-åring som tränar/tävlar galopp samtidigt som han fortfarande växer (inte så mkt på höjden men dock kommer han ju att bredda sig. Han räknas ju som elitpresterande när det kommer till foder.
Och enligt PL här på forumet ska man inte lägga så mycket vikt vid det här med att det krävs Mj för att bryta ner protein, han kanske är sugen på att uttala sig? Verkar duktig på det här med hästarnas magar och foder.
 
Om hullet är okej så skulle jag nog också lägga till lite soja eller Krafft Protein, men jag skulle kanske inte börja med så mycket som ett halvt kg. Jag skulle börja med 100-200 gr (ökas under ca 1 vecka) och hålla koll på så att inte mer muskelmassa verkar "försvinna". Då skulle jag lägga till 100-200 gr till osv.

En annan sak jag reflekterade över var e-vitamin och selen. Hur mycket får hästen i sig? Det står bara att han får mineraler, inte vad de innehåller vad gäller e-vitamin och selen.

mvh Jessica
 
Tack för ditt snabba svar, han får tillskott av vitaminer och hela paketet så det är ingen fara, behoven täckta.
Jag tänkte börja med 50 gr KP för att vänja magen och därefter öka sakta sakta för att kolla hur han reagerar. Det är inte alls säkert att jag behöver ge så mycket som 0.5 kg, men det är vad jag räknat in i foderstaten.

Men det här med att det krävs Mj för att bryta ner Protein, vad har du för åsikt om det? Har hört en del påståenden senaste tiden om att man inte ska bry sig så mycket över det, hästarna klarar av det ändå. Jag är inte alls insatt i frågan och skulle gärna vilja ha ett svar från någon som vet.
 
Nu vill ju inte jag sitta här och påstå att jag vet men jag kan dela med mig av mina tankar.

Om en häst verkar helt oberörd av en hög smrp/MJ-kvot, och inte verkar kräva överdrivet mycket MJ, så skulle jag inte bry mig om att sänka kvoten.

Har man däremot en häst som inte verkar ta sig oavsett hur mycket MJ man proppar i den så skulle jag nog slänga en kik på proteinet och sänka det om kvoten är över 6. I riktigt desperata fall skulle jag nog t o m sänka kvoten under 6 om hästen definitivt inte tar sig, förutsatt att tänder, maskangrepp etc är utrett redan.

mvh Jessica
 
Hästen är självklart kollad i tänder, träckprov gjordes i April med bra resultat, maskades med dubbel dos Banminth och dessa intervaller hålls.

Jag höjde ju som sagt vad kraftgivan för ett par veckor sedan, han är inte mager så man storknar, man kan dock skymta ett eller två revben, det är muskelmassan jag vill få upp, visserligen är han bara tre så det kommer ju med åldern oxå, men eftersom han tränar och tävlar får han bara inte ta av mer muskelmassa. Rider båda mina hästar med bomlös sadel, de har fina och starka ryggar, regelbundna kontroller av kiropraktor som är jättenöjd. Bara det att hingsten har minskat sin muskelmassa i takt med att han började tävla, det tar på honom. Får extra salt i ett par dagar efter lopp, äter och dricker med samma vanliga aptit, totalt oberörd psyksikt efter tävling, trött kanske men slutar inte med sitt vanliga intag av mat.
 
Och enligt PL här på forumet ska man inte lägga så mycket vikt vid det här med att det krävs Mj för att bryta ner protein, han kanske är sugen på att uttala sig? Verkar duktig på det här med hästarnas magar och foder.

Du gör rätt i att läsa vad Peter Lundin skriver. Han vet vad han talar om.
 
Jo, han verkar veta en del när det kommer till hästarnas magar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej jag har ett grovfoder med en kvot på 9. Min häst får 12kg hö men har ändå avmagrat. Han har inga parasiter och tänderna ska kollas...
2
Svar
25
· Visningar
1 967
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp