Tunn häst

Har ni leriga/sandiga hagar ?
Om hästen går och pillar i sig skit denna tid på året är det lätt att de blir dåliga i magen vilket kan ta sig olika uttryck.

Överskott på protein så länge det kommer från grovfoder är inte ett problem för hästarna i sak.
Du har ett mkt torrt ensilage så lös mage pga det håller jag som osannolikt.

Jag hade gett mag/tarm tillskott för att se om det stabiliserar tarmfloran . Och sen gett mkt mer än exakt 12 kg grovfoder väl fördelat över dygnet.
Grovfoder är ju även bland annat lusern . Men utifrån värdena på grovfodret du har hade jag i första hand gett mycket mer över hela natten på box. (För den står väl på stall ?)

Japp, vi har mycket sandjord hör nere. O det har regnat mycket så blött o dant. Har precis påbörjat nu kur med loppfrö för att se om det blir bättre.
Nu får han 16kg. Fördelat på

Frukost 4,5kg
Lunch 2,5kg
Middag 3,5
Natt 5,5

Japp, han står på stall.
Vilket mag/tarm tillskott rekommenderar du?
 
Du kan ju kolla om han har sand i magen genom att lägga lite gödsel i vatten i en plastpåse och låta det stå övernatt. Har de sand brukar man kunna känna sandkorn i botten av påsen. Blir han inte bra på mer/annat grovfoder är ju magsår också en anledning till att hästar kan magra av.

Du skriver inte hur gammal han är, men jag utgår från att det inte är en åldersförändring.

Ska testa. Han är 7 år. Magsår har jag inte tänkt på. Har dem inte dålig aptit då? Eller det är inte alltid kanske?
 
Ska testa. Han är 7 år. Magsår har jag inte tänkt på. Har dem inte dålig aptit då? Eller det är inte alltid kanske?
Hej,
Det är inte så att jag direkt tror att din häst har magsår, men det är något som är bra att komma ihåg att fråga veterinären om. Magsår yttrar sig på många sätt, men avmagring och diarre kan vara symptom. En del hästar med magsår har dålig aptit, men inte alla. En del blir griniga t.ex. när man spänner sadelgjorden, etc. Det som verkar stämma på de flesta är att de blir bättre eller helt bra när de går på bete. Men då äter de ju inget eller mindre hösilage också, så det är svårt att veta vad som är vad. Dessutom sammanfaller ju hösilagefodringen på hösten med att de gärna plockar i sig lera och annan skit i hagen....

Hoppas du hittar orsaken till pållens dåliga mage snart!!
 
Absolut, ska
Hej,
Det är inte så att jag direkt tror att din häst har magsår, men det är något som är bra att komma ihåg att fråga veterinären om. Magsår yttrar sig på många sätt, men avmagring och diarre kan vara symptom. En del hästar med magsår har dålig aptit, men inte alla. En del blir griniga t.ex. när man spänner sadelgjorden, etc. Det som verkar stämma på de flesta är att de blir bättre eller helt bra när de går på bete. Men då äter de ju inget eller mindre hösilage också, så det är svårt att veta vad som är vad. Dessutom sammanfaller ju hösilagefodringen på hösten med att de gärna plockar i sig lera och annan skit i hagen....

Hoppas du hittar orsaken till pållens dåliga mage snart!!
Absolut, ska ha det i åtanke :-) Tusen tack!
 
@Nikkki jag brukar göra det enkelt för mig och köpa Kraffts gastrogard på Granngården.
Tycker det brukar funka bra så länge det inte är ngn värstingstörning i tarmen . Brukar även ge det förebyggande ibland i utsatta situationer .
 
Pro Feed är bra för dåliga magar. Min gammelman som var en maghäst, fick det året runt. + Foderjäst och Vetekli
Fri tillgång på hö (även halm). Var svårfödd pga ålder och PPID
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 457
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp