Uppbyggning av rygg

F

Fellan

hej jag undrar om någon har några tips/övningar hur du bygger upp musklerna i hästens rygg, har en häst som ska komma i gång igen efter en fölning och har stått e sex veckor p.ga bröten arm på mig, hästen har någorlunda bra konditon ska fortfarande bli bättre men hon orkar jobba iaf. Så har någonnågra tips/övningar man kan göra för att bygga upp hennes rygg? :) Tack på Förhand! :)

Sv: Uppbyggning av rygg

klättra är alltid bra ;) och så när hästen jobbar i form så höjer den ju ryggen automatiskt :)

Rid mycket i skog och mark.. klättra gärna med hästen! är jätte bra för rygg och bakben .. och rid mycket i lång och låg form.. (:

Tömkörning!

Jag bygger all min träning runt tömkörning, har en 17 årig valack som stått 4 månader under vintern.
Han är även superpigg och studsig, med dåliga muskler.
Kan arbeta honom runt mig på volterna utan att de blir jobbigt för han, jag ser rörelsemönstret på ett annat vis, tömkör även mycket ut i skogen. Bra för både matte och häst ;)

Ut i skogen. Långa tyglar, och låt henne klättra omkring på "knöliga" stigar. Det brukar hästarna tycka är kul också, de får tänka själva och stärker sig automatiskt. Tömkörning, eller löshoppning över studs, är stärkande och det är skönt för dem att slippa ha ryttare på ryggen.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
836
Senast: Anna-KarinO
·
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
970
Senast: Lager
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Träning För ungefär tre veckor sedan sträckte min häst sitt vänstra bakben då den ramlade påväg från hagen. Han är inte halt längre men jag...
Svar
1
· Visningar
595
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30