Uppblött + fryst torrfoder. Hur blir näringsämnena?

linnsan

Trådstartare
Som rubriken. Har börjat blöta upp Castros mat och sen sätta det i frysen. Men hur blir näringsämnena? Sjunker protein, energi, fett, mineraler, vitaminer?

Jag häller först kokande vatten över och låter det stå framme 30-60 min innan jag sätter det i frysen.

Sv: Uppblött + fryst torrfoder. Hur blir näringsämnena?

Frysningen bör inte påverka men kokande vatten fördärvar många vitaminer.

Jag matberikar också, för mig handlar det om att inte ge mat i matskål. Antingen ligger det mat överallt i huset eller så tar jag med det på promenaden.

Menar du att du fryser allt i en klump och ger hunden?

Ja, precis. Har det i en plastförpackning och fryser det. Så det blir rätt mycket volym och tar en stund att äta. Lägger även ibland i petflaskor (alltså vanliga torra bitar) men han tycker de är roligare att leka med så de blir helt demolerade istället :D

Men han tycker att torrfoder är rätt tråkigt men när det blir svårare så blir det roligare! :)

Jag har inget svar på din fråga, men funderar över om det verkligen är bra för hunden att alltid äta fryst mat :confused:

Jag har inget svar på din fråga, men funderar över om det verkligen är bra för hunden att alltid äta fryst mat :confused:

Var står det att han alltid får fryst mat? Iofs tror jag inte det är direkt dåligt.
Jag varierar mellan att gömma maten i huset, i olika förpackningar, slänge ut den på gräsmatten, lägga den i slutet av spåret, frysa ner samt ibland i skål.

KL

Jag skulle inte göra som du gör - inte ens med kallt vatten. Det förstörs väldigt mycket näringsämnen i och med att du först blöter upp och sen fryser. Så fort du blöter torrfoder, så ökar även bakterietillväxten i takt med blötläggningen.

Varför inte byta över till fruset färskfoder istället - det finns i burgarformat som du i så fall kan ge av om du vill ge fruset (vilket en hundmage till slut borde bli mindre glad åt).

Jag skulle hellre ge hunden maten som den är och efter det ett märgben att gnaga på - det ger sysselsättning länge nog:)

Senast ändrad:

Färskfoder finns inte möjlighet till då jag inte har stor frys + att vad jag läst om det kan näringsinnehållet vara väldigt varierande.

Var hittar du information om att det bildas en massa bakterier av att man blöter fodret? Läser gärna det isåfall. Med tanke på att man gör det till valpar och även vissa vuxna.

Anledningen till berikning är för att han inte har mycket intresse för torrfoder. Däremot har den blivit väldigt intressant när den göms eller blir svårare att äta genom frysning.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 213
Hundhälsa Som om det här inte redan vore en jävla skitdag, så var ju även Viktor hos veterinären idag, då han börjat klia sig igen. Hade tyckt det...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 315
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar