Uppblåst mage och hårt bajs???

K

Kizzy Confident

Hejsan! Min häst har fått på senaste tiden uppblåst och öm mage, bajset är ganska hårdpackat. Har gett henne olja men då skiter och i maten, jag vet riktigt inte vad felet är då hon bajsar som hon ska bara att bajset är hårdare och magen uppsvälld och öm??? Har släppt henne i ridhuset och hon har pruttat av sig lite grann men det släpper bara lite sen släpper det helt och kommer tillbaka igen efter två veckor? Hon äter vanligt hö, lucernpellets (blötad) och kraft grov. Hjälp!?? Min lilla totto ville inte ha ont i magen =(:confused::confused:

Sv: Uppblåst mage och hårt bajs???

Låter som koliksymtom. Har din häst varit mycket stillastående och druckit för lite?
När min shettis drabbats av detta har det hjälpt att ge ljummet vatten. Lagt äppelbitar i så hon klaffsar efter dem. Uppsvälld betfor med mkt vatten kvar. Linfrö-gegga ska vara bra (men det vägrar min att äta).
Den enda oljan som smörjer tarmarna är parafinolja. Mycket svårt att få i en häst själv. (Veterinär slangar i den via nässond.) Andra oljor tas upp i tarmen, men kan vara bra för mkt annat i kropp/päls o ger energi.
Annars kan jag också tillägga att min shettis blir sådan av lucernpellets. Men det går bra med hackstrå.

Senast ändrad:

fortsätt med olja, eller varför inte betfor, det håller igång magen, det låter som nån sorts förstoppning iallafall

blöta gärna kraften överdrivet mycket, samt motion varje dag

linfröolja kan du också ge, det är lösande

Ja hon dricker jätte mycket hon har två halvstora hinkar med vatten och hon har nästan alltit druckit upp 1,5 hinkar... Så det är det inget problem med. Hos är snart 18 år och går halvmycket, har en medryttare som rider 3 ggr i veckan och jag kör henne. Hmm.. Hon bajsar ju normalt så det är det jag tycker är super mysko :S

Ja, jag blöter maten extra mycket samt blöter hennes hö ibland, eller duschar höt med vatten :P

Liknande trådar

Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 312
Senast: Lillebjörn
·
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka