Uppblåst häst

I

ior

Har ett halvblodsto som gjorde sej illa i hagen förra torsdagen.
Såret sitter upptill på insidan av väster framben ända uppe vid bringan. Hade vet ute som trodde att bästa läkning skulle ske om man klippte bort hudfliken ( ca. 7 gånger 4 cm ), så gjordes och hon fick smärtstillande och penicillin.
Efter 2 dgr känner vi att det finns luft under huden på halsen det riktigt frasar när man klappar henne. Ringde vet igen som hade varit med om detta förut, det kunde sprida sej och berodde på att såret sög in luft.
Nu har vi ett sto som hela hon har luft under huden, hon ser grotesk ut för även ansiktet är uppsvällt. Hon kan inte böja på halsen så all utfodring har fått flyttas upp. Hon får fortfarande smärtstillande och penicillin. Är ganska pigg, ingen feber, äter bra.
Undrar bara om någon varit med om detta och isåfall hur gick det ?

Sv: Uppblåst häst

Du kanske behöver åka till klinik för att få såret ordentligt rengjort. Kan har kommit in något och så har det bildats en hudficka. Svårt att läka om det inte är riktigt rent, oavsett om hon får penicillin.

Har just varit med om något liknande (om jag nu förstår dig rätt). När hästen sövdes pga skadan gjordes såret rent och det visade sig att det satt hårrester långt under huden i en ficka. Enligt vet. hade det blivit mycket bekymmer med läkning om inte hårresterna tagits bort.

Såret läker fint, har slutat vätska sej och torkat upp. Hoppas jag slipper åka till klinik, damen ifråga är näst intill omöjlig att lasta och köra på.

Vad skönt, då är säkert allting som det ska! Vet hur det är med svårlastad och stressig häst :crazy:

Håller tummarna för att såret läker fint!

Fick din häst också luft under huden, svårt att förklara har aldrig hört talas om detta förut (trots 45år med hästar ) .
Det skall finnas ett namn för denna åkomma, men kommer ej ihåg det.
Vi har varit i kontakt med flera olika veterinärer, både distrikts och vår vanliga och endast en av dem hade sett detta tidigare.
Hon hade haft det på sin egen unghäst.
När man trycker på halsen på märren så känner man riktigt luften under och när hon rör sej ( är ordinerad stillhet ) så hör man riktigt hur luft sugs in. Det ska tydligen bli allt bättre efterhand som såret läker, men just nu tvivlar vi.

Nej, jag tror inte att det var luft under huden. Inte i den utsträckningen som du beskriver. Mer en ficka längre in i huden liksom... hm, svårt att förklara. Har heller aldrig hört det där med luftficka, trots också 45 år med hästar :)

Nej jag förstår att detta låter märkligt men hela hästen är uppblåst, inte bara runt såret utan hela hästen. Gubben trodde det kallades Subkutant emfysem. Men det är ju mer en beskrivning av hur det ser ut = sjuklig uppblåsning av vävnader under huden.

Ja det låter mycket märkligt. Hur är det med hästen nu? Har svullnaden gått ner? Vet man varför det blir såhär?

Jag hade ett halvblodssto som gjorde sig illa i ljumsken, eller snarare precis brevid juvret. Hon satte sig på en gran som gav vika, och den spetsiga pinnen gick rätt upp sas.....

Såret var väldigt litet, och såg inte alls ut att vara djupt, så veten rekommenderade bara renhållning och pencillinsalva i såret. En streptocillintub gick åt på första behandlingsdagen, då såret uppenbarligen var så djupt att det svalde all salva:eek: Hela bakbenet, från juvret ner till kotan, var fyllt med luftbubblor, det kändes som att ta på sån här bubbelplast ni vet?

Det försvann så smångom, kommer inte ihåg hur lång tid det tog. Behandlade med streptocillinsalva i nästan en vecka, sedan ansåg veten att det skulle självläka, vilket jag var lite tacksam för eftersom stoet ansåg att alla som rörde hennes bakdel borde få sig en gratis skjuts upp till månen. För att inte tala om dem som skulle peta MELLAN LÅREN!!! Hästen var inte glad, jag var inte heller glad och hon som hjälpte mig hålla i bakbenet var definitivt inte glad!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka