Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Vi håller på och bygger lösdrift som ska bli klart till vintern. Men hästarna flyttar hem till gården snart. Då konstaterar vi att vi behöver något slags vind/regnskydd i hagen där de ska gå tills lösdriften är klar. Vi har byggt ut hagen en bit i skogen så de får skugga av träden. Vi har en liten fundering om man skulle utnyttja träden och bygga en sorts "koja" av naturmaterial, dvs. bygga en ram av björk, björkar som tak + täta med granris. Nån som gjort nåt liknande? Har letat runt på vindskydd, men då kommer det bara upp såna byggda av virke som är en skild "byggnad". Känns lite onödigt eftersom hästarna får en ligghall sen mot vintern.
En annan sak, innan stallet är färdigt så måste vi binda upp hästarna nånstans. Vi har inte möjlighet att binda nån annanstans nu förutom i huset vårt, vilket inte känns så jättekul eftersom hästarna har en viss förmåga att gnaga lite... Inga stora träd har vi heller att använda. Kan man bygga en uppbindningsplats? Att dra ner en stolpe funkar inte eftersom får hästen panik drar den upp stolpen och har den hängande efter sig....
"koja" lät intressant måste jag säga. Sen om det fungerar rent praktiskt är ju en annan sak, men skulle det vara så att det inte blev bra så är det ju inte mer än att riva den
Ang. uppbindningsplats; gjut ned plint med beslag och skruva dit 4" stolpar. Billigt och bra samt när det inte används som uppbindningsplats så kan det bli plats för hängmatta, torklina eller ngt annat praktiskt
Jag tycker det låter intressant hur som helst. Framförallt väldigt snyggt, det borde ju smälta in i omgivningen väldigt bra. Mitt vindskydd/ligghall är ju praktiskt, men inte tusan är det snyggt inte
Ta en bild på det om/när du blir klar, det vore skoj att se hur det blev
Foder & Strö
Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
Hästmänniskan
Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Trädgård & Växter Tror också på sork. Råttor brukar inte gräva hål ute i gräsmattan utan vill gärna in under/i kanten av saker, tex under terasser, inne...