Uppbindning i box

Positivehorsepeople

Trådstartare
Hej :) Vad tycker ni om att man endast har uppbindning i box med egen belysning, regelrätta mått och utomhus? Som vid verkning osv.
Bara allmänt nyfiken, har själv en lite för kort(5 meter) men bred stallsgång och fundrar på att endast ha uppbindning i box.

Hej :) Vad tycker ni om att man endast har uppbindning i box med egen belysning, regelrätta mått och utomhus? Som vid verkning osv.
Bara allmänt nyfiken, har själv en lite för kort(5 meter) men bred stallsgång och fundrar på att endast ha uppbindning i box.

Om hovslagaren ska kunna göra ett bra jobb måste underlaget vara plant och fritt från strö, värt att tänka på.

Test att ställa hästen i boxen och lyft bak benet och stå som en hovslagare lägg sedan till plats för verktyg och plats om hästen hoppar kråka, lägg sedan till större skade risk då det är svårare att komma undan hästen med fyra väggar runt nära än bara 2 om något skulle hända och boxen måste tömmas.

Stå ute nä tack, stekande sol, broms och andra bitande insekter inte häller i häll regn, blixtar eller snö och ute blir även underlaget halt under vintern.

Så den ända om någon hovslagare som kan tänkas komma är dom som är dåliga på sitt jobb och har därmed svårt att få kunder.

Förut när jag bara hade 1 ponnystall gjorde hovslagaren jobbet i boxarna pga endast 2 m bredd på stallgången, då hade jag bara tömt boxarna före vilket gick bra med de lugna hästarna jag hade då. Om jag haft någon bråkstake till häst har jag rengjort där hästarna står på lösdrift 3,5x4 meter, öppet åt 2 sidor och haft fast hästen där och de räknade jag lite som utomhus, bara att jag måste flytta hästarna före.
Men är inte 5x3 m lite för smått för uppbinding mellan 4 boxar eller är jag alldeles för försiktig..har ju både unghäst och bråkstakare hos mig nu:)
Test att ställa hästen i boxen och lyft bak benet och stå som en hovslagare lägg sedan till plats för verktyg och plats om hästen hoppar kråka, lägg sedan till större skade risk då det är svårare att komma undan hästen med fyra väggar runt nära än bara 2 om något skulle hända och boxen måste tömmas.

Stå ute nä tack, stekande sol, broms och andra bitande insekter inte häller i häll regn, blixtar eller snö och ute blir även underlaget halt under vintern.

Så den ända om någon hovslagare som kan tänkas komma är dom som är dåliga på sitt jobb och har därmed svårt att få kunder.

Förut när jag bara hade 1 ponnystall gjorde hovslagaren jobbet i boxarna pga endast 2 m bredd på stallgången, då hade jag bara tömt boxarna före vilket gick bra med de lugna hästarna jag hade då. Om jag haft någon bråkstake till häst har jag rengjort där hästarna står på lösdrift 3,5x4 meter, öppet åt 2 sidor och haft fast hästen där och de räknade jag lite som utomhus, bara att jag måste flytta hästarna före.
Men är inte 5x3 m lite för smått för uppbinding mellan 4 boxar eller är jag alldeles för försiktig..har ju både unghäst och bråkstakare hos mig nu:)

Går det inte att stänga in de som är i boxarna? Alt ha dem ute?

Tänk på att det är någons arbetsmiljö. Att det för dig går bra var 7:e v typ i några h är väl en sak. Men för hovis är det där varje dag hela dagarna.
Det är många som inte riktigt tänker så.

Tänk på att om ngt händer bör hovis ha plats att komma undan på.
Man är beroende av en frisk och hel kropp i det yrket.

Jo kan lätt ta ut hästarna före och det har jag tänkt isåfall men det enda jag är orolig för är att måtten på stallsgången inte räcker till. Enligt regel är det väl minst 4 m bredd det ska vara om någon slags verkning/ uppbinding i stallsgång mellan box eller liknade ska ske där, Men behöver det vara eller är det bara en av de mindre brydde lagarna och det räcker med 3x5?
Kanske jag helt enkelt frågar hovslagaren själv vad han har att säga om saken nästa gång, har bästa glada hovslagare också som gör bra jobb och har aldrig klagat:)

Jo kan lätt ta ut hästarna före och det har jag tänkt isåfall men det enda jag är orolig för är att måtten på stallsgången inte räcker till. Enligt regel är det väl minst 4 m bredd det ska vara om någon slags verkning/ uppbinding i stallsgång mellan box eller liknade ska ske där, Men behöver det vara eller är det bara en av de mindre brydde lagarna och det räcker med 3x5?
Kanske jag helt enkelt frågar hovslagaren själv vad han har att säga om saken nästa gång, har bästa glada hovslagare också som gör bra jobb och har aldrig klagat:)

Jag kan inte de lagarna faktiskt.
Men misstänker att det isf gäller nybyggnation.
Där jag står nu tex är det inga 4 m. Och det är ju inspekterat och godkänt.
Ring och kolla du!

Var har du fått det ifrån? Rekommendationen är 2,5 m mellan boxarader, men det är just en rekommendation och gäller bara bredd på stallgången. Några mått för uppbindningsplats har jag aldrig hört talas om.

aldrig hört att det ska vara 4m i bredd för uppbindningsplats, jag har 2,5 * 7-8m i min stallgång där hovslagaren verkar min hoppetossa utan allt för stora problem(hästen är ett as att sko men ingen risk för att bli klämd osv.)

Aha okej det tycker jag låter vettigt också, 4 m är väldigt brett och har endast sett de på väldigt stora stall jag jobbat kort på någongång.. Men bästa är ju om det inte stämmer, då finns de ju inget att oroa sig för alls med 3 m bredd! [QUTE]="Equilina, post: 16475631, member: 29399"]Var har du fått det ifrån? Rekommendationen är 2,5 m mellan boxarader, men det är just en rekommendation och gäller bara bredd på stallgången. Några mått för uppbindningsplats har jag aldrig hört talas om.[/QUOTE]

Ah, det var travstallar det var 3,5 m bredd på. Roligt att höra vad andra hästmänskor tyckte om uppbinding i box, fast det inte kommer vara några alls problem med uppbinding i stallsgången för min del.

Saxat direkt ur Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna DFS 2007:6
råd om hästhållning, http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/1242046840646/DFS_2007-06.pdf

"7 § Golv och liggytor ska ha en jämn och halksäker yta och i övrigt vara
utformade så att hästarna kan förflytta sig säkert på dem.

Allmänna råd till 3 kap. 7 §
Stallgångar bör ha minst följande bredd: DFS 2007:6
Saknr L 101

9
bakom hästar som hålls i spilta 3,0 m
mellan två spiltrader i ridskolestall 3,5 m
mellan två boxrader eller boxrad och vägg 2,5 m
mellan två boxrader när anspänning sker i stallgången 3,5 m"

2,5 m borde räcka såvida det inte är boxar på båda sidor gången, då 3,5 m rekommenderas, men det står ju "bör" och inte "ska" så det finns inget tvång utan är bara råd.

Saxat direkt ur Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna DFS 2007:6
råd om hästhållning, http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/1242046840646/DFS_2007-06.pdf

"7 § Golv och liggytor ska ha en jämn och halksäker yta och i övrigt vara
utformade så att hästarna kan förflytta sig säkert på dem.

Allmänna råd till 3 kap. 7 §
Stallgångar bör ha minst följande bredd: DFS 2007:6
Saknr L 101

9
bakom hästar som hålls i spilta 3,0 m
mellan två spiltrader i ridskolestall 3,5 m
mellan två boxrader eller boxrad och vägg 2,5 m
mellan två boxrader när anspänning sker i stallgången 3,5 m"

2,5 m borde räcka såvida det inte är boxar på båda sidor gången, då 3,5 m rekommenderas, men det står ju "bör" och inte "ska" så det finns inget tvång utan är bara råd.

Anspänning är väl dessutom när man spänner för vagn på stallgången, som för travarna? Dvs 3.5 m är inte ens rekommendation för "vanlig uppbindning" i stallgången där man sköter, skor etc

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 172
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: Squie
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar