Sv: Upp-och nedklassning
som jag har förstått det spelar det inte någon roll om det är i V1 eller V2 som du får under A klass för att bli nedklassad för det står bara att om man får under 3 ggr i följd så blir man nedklassad.
Upp- och nedklassning
Resultat erhållna vid av SIF godkänd officiell tävling gäller för uppklassning. Uppnådd uttagningspoäng gäller för omedelbar uppklassning om ryttare så önskar, men ekipaget får rida lägre klass tills poäng för uppklassning erhållits tre gånger i följd. Om ett ekipage tre gånger i följd erhåller poäng som understiger kvalifikationsgränsen för respektive klass sker automatisk nedklassning. En uppnådd kvalpoäng gäller, för det specifika ekipaget, tills upp- eller nedklassning sker oavsett när kvalpoängen uppnåddes. Vid förändring av kvalifikationsgränser i A- och B-klass måste ryttare uppnå de nya fastställda kvalgränser som angetts för respektive klass.
På ett sätt är det lite dumt att det inte räknas i finalerna, jag tex kvalade A klass förra året, kvalade ner mig igen, fick precis under i uttagningarna men fick A klass poäng och vann alla finaler under förra året. Nu äntligen lyckades jag kvala upp mig igen och jag hoppas att jag ska hålla mig kvar den här gången. Men det är ju lite dumt att jag fick hålla mig i klasser där jag inte riktigt hörde hemma bara för att det bara är uttagningarna som räknas.