Update: Sår i Hovkanten (sårbilder)

B

BeastieBabe

Någon kanske kan vara intresserad av detta, I februari gjorde en häst illa sig i hockanten och det var många röster som talade för att det inte skulle läka då hovens tillväxtzonen..

Förra tråden från februari:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=640123

Bilder från februari och från idag :D
hov1.JPG

hov2.JPG

hov3.JPG


det ser helbra ut nu :) bara att låta den delen av hovväggen som är skadad växa ut :)
 
Sv: Update: Sår i Hovkanten (sårbilder)

BeastieBabe skrev:
Någon kanske kan vara intresserad av detta, I februari gjorde en häst illa sig i hockanten och det var många röster som talade för att det inte skulle läka då hovens tillväxtzonen..

Förra tråden från februari:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=640123

Bilder från februari och från idag :D
hov1.JPG

hov2.JPG

hov3.JPG


det ser helbra ut nu :) bara att låta den delen av hovväggen som är skadad växa ut :)

Är du säker på det???
 
Sv: Update: Sår i Hovkanten (sårbilder)

roligt att det ser så fint ut :)

hade en ponny för många år sedan som oxå skadade hovkanten(så stort). hon fick en defomerad hovkant efter skadan läkt, men det störde henne aldrig.;) det är ca. 10 år sedan och hon har tävlat framgångsrikt i både dressyr och hoppning efter det (L.A). vi tyckte att vi hade tur :angel: :)
 
Sv: Update: Sår i Hovkanten (sårbilder)

hillevie skrev:
roligt att det ser så fint ut :)

hade en ponny för många år sedan som oxå skadade hovkanten(så stort). hon fick en defomerad hovkant efter skadan läkt, men det störde henne aldrig.;) det är ca. 10 år sedan och hon har tävlat framgångsrikt i både dressyr och hoppning efter det (L.A). vi tyckte att vi hade tur :angel: :)
jo, tur kan man lätt säga.. i första tråden var alla så oroliga och att det måste fixas och donas en massa om hästen skulle ha en chans..
de enda som gjorts med den här hästen är att såret rengjorts och galoppbandage har lagts på under den tiden som såret var öppet..
 
Sv: Update: Sår i Hovkanten (sårbilder)

kan inte se bildenra
 
Sv: Update: Sår i Hovkanten (sårbilder)

Tiggertjejen skrev:
kan inte se bildenra
det var jätteskumt, dom ligger på geocities som är helt öppen (har alltså inte fyllt kvoten för hur många besökare man får ha per timme) och jag har aldirg förr stött på att dom inte syns :confused:

om du högerklickar på kryssrutorna och tar visa bilde eller egenskaper och klickar in adressen i nytt fönster då?
 
Sv: Update: Sår i Hovkanten (sårbilder)

det va ungefär så vi gjorde oxå.

mitt halvblod fick sent i höstas ett broddtramp i hovkanten som inte heller såg så kul ut, fast det va ju inte så stort, det hade växt ut förra skoningen helt. nu syns inget alls.

men det såg ju klart inte så trevligt ut under tiden det växte ut, va lite orolig att hoven skulle "spricka"eller "fläka" sig när skadan nästan växt ner. han har väl inte dom bästa hovarna :crazy: flyter ut och är ganska "plattfot".(hovis säger att det är "arv" av sin pappa som är fullblod :angel: )
 
Sv: Update: Sår i Hovkanten (sårbilder)

Min shettis fick ett sår (antagligen mitt kallblod som råkat trampa på honom när de lekt i hagen) precis i kanten på hoven. Veterinären fick komma och skära bort en stor bit hov och sen blev det behandling med zincaband och galoppbandage m.m. i någon vecka. Det läkte jättefint, och hoven såg ungefär ut som på din häst. Det tog rätt många månader, men till slut verkade hovslagaren bort det sista av "ärret". Nu syns det inte, inget ärr varken i hoven eller kronranden.
 
Sv: Update: Sår i Hovkanten (sårbilder)

hovis skrev:
Är du säker på det???

Jag undrar också vad du menar med det?
Min valack gjorde illa sig på samma sätt förra sommaren och enda komplikationen var att när vi nu tog av skorna så trampade han så han fläkte bort en stor bit av hovväggen upp till där skadan var, men det var inga som helst problem och det går tom bra att rida :eek:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Idag är den en vecka sen min stackars häst gjorde illa sig rejält (se http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=881214) Nu är han...
Svar
15
· Visningar
1 332
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har lagt upp en tråd här angående min 3-åring som verkade ömfotad/stel på vår ridtur för ett par dagar sedan. Inga problem i hagen...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 425
Senast: Popplin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp