UNGPONNYKLASS vad är det som gäller???!!!

C

cardior

Snälla hjälp mig!:confused:
jag undrar lite om avd B
får man starta avd B hur många gånger som helst eller gäller något uppklassnings system, hur långt upp i klasserna finns det avd B och måste man starta avd B eller får man starta vanlig klass om man vill om man har en 5 eller 6åring.

En annan fråga också får man starta ponny på lokal tävling om man är över 18 i utbildningssyfte, för det kan ju vara bra om någon mer erfaren tävlar ponnyn först.

Tack på förhand //Dorris

Sv: UNGPONNYKLASS vad är det som gäller???!!!

cardior skrev:
Snälla hjälp mig!:confused:
jag undrar lite om avd B
får man starta avd B hur många gånger som helst eller gäller något uppklassnings system, hur långt upp i klasserna finns det avd B och måste man starta avd B eller får man starta vanlig klass om man vill om man har en 5 eller 6åring.

En annan fråga också får man starta ponny på lokal tävling om man är över 18 i utbildningssyfte, för det kan ju vara bra om någon mer erfaren tävlar ponnyn först.

Tack på förhand //Dorris

5-åring för aldrig starta avd A, 6-åring FÅR starta av efter två felfri ritter på samma höjd eller högre i avd B.

Överårig ryttare får starta avd B.

men får man aldrig starta i avd A om man e överårig om man har en äldre häst som ska utbildas bara på lokal nivå?

Gäller samma regler på stor häst att de måste ha två felfria rundor i
avd B först om man tex startat LB avd A o sen vill starta LA måste man då först starta LA avd B eller kan man gå direkt från avd A till Avd A.

Hur gör man om man har en häst som är äldre o inte är tävlad finns det ingen möjlighet att starta den i utbildningssyfte det borde också finnas en avdelning för hästar som e äldre men som inte har tävlat, nej urs vad jag virrar måste ha ett TR :confused: :confused:

Som överårig får man inte starta avd A, utbildningen sker ju i avd B så jag ser inget syfte till att den överåriga ska starta avd A.

Samma regler gäller för stor häst.

Man blir aldrig uppklassad ur avd B. Även om tagit placeringar i MSV och är uppklassad från en viss klass så får man alltid starta LD avd B med en 6 årig ponny (dock ej avd A).

Har man ridit LB avd A och sen vill rida LA måste man först ha två felfria rundor i avd B. Det är samma klass eller högre som felfria rundorna måste vara gjorda.

hur det är med äldre hästar vet jag inte. Jag anser också att det borde finnas och en del har tolkat en del regler som om man ska få det. Det går att fråga klubben som arrangerar om man får starta utom tävlan.

hur blir det när man ridit dom där två felfria rundorna då, registreras det på något sätt eller finns det något papper som domaren skriver i att hästen klarat det o vad gäller för dressyr?

Som ialla andra kvalifikationer så är det ryttaren själv som ska hålla reda på om den har kvalificerat, så nej du får inget papper på att du har klarat två felfria rundor.

Choklad skrev:
5-åring för aldrig starta avd A, 6-åring FÅR starta av efter två felfri ritter på samma höjd eller högre i avd B.

Överårig ryttare får starta avd B.

Man får alltså inte starta en femåring i avd. A ? =)

Nej, det får du inte. From. 6 år får de gå avd. A :)

men får man aldrig starta i avd A om man e överårig om man har en äldre häst som ska utbildas bara på lokal nivå?

Nej, det får du inte. "Utbildas" är det ju meningen att hästen skall göras i avd. B, som unghäst fram tills 7 år. Däremot kan du om du frågar klubben där du ska tävla om det går bra att du startar i avd. B utom tävlan. Det brukar inte vara några problem!
Bara som ett litet tips, skaffa TR så kan du läsa precis vad som gäller :)

Nej det står i TR som man bör ha om amn tänker tävla.

Man kan ALLTID starta avd B om man vill. I Avd B får man rida även äldre ponnyer och hästar, och på ponny kan även överårig ryttare starta. :) ;)

Nej, det är fel, avd B är för unghästar. 4-6 år, inte äldre.

Men t ex uppklassad ponny kan gå avd B, så den är inte renodlad unghästklass längre

Ponny1 skrev:
Man kan ALLTID starta avd B om man vill. I Avd B får man rida även äldre ponnyer och hästar, och på ponny kan även överårig ryttare starta. :) ;)

Det är denna lilla regel som tolkas olika från distrikt till distrikt eller till och med från tävling till tävling. Så var inte så säker på att det funkar. Det finns vissa domare som hävdar bestämt nej och andra som tycker det är okej. Säkrast är fortfarande att ringa och be om att få rida utom tävlan.

Denna fråga var uppe på senaste grönt kort-träffen för provledare och då hävdades det bestämt att så fick man inte göra, avd B är till för unghästar och inga andra. Även om jag själv varit med om flertalet som ridit i avd B med sina uppklassade hästar. Så regeln tolkas olika!

Ponny1 skrev:

I Skåne får man rida "överåriga" ponnyer i avd B. Kul för lilla Lina som nyss börjat tävla! (Får ju en rosett när hon nollat...)
Däremot gäller det inte häst.

Upp till varje distrikt alltså och ÖD på varje tävling..

Vet att vi diskuterade detta i vår klubb när det kom för något eller några år sedan, men det står i TR att man alltid kan välja att starta avd B om man vill. Blev nu lite osäker på hur det är på häst, men ponny har det aldrig varit något "snack " på de tävlingar vi varit på. Ganska vanligt att just uppklassade startat avd B i en LB t.ex om den inte varit öppen för att få rida en klass innan en LA. ;)

Har inte TR här just nu, men nu blev jag nyfiken så jag ska kolla exakt text !!

på häst finns det ju ingen uppklassning, så då är det inget som hindrar en från att rida i avd A.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
894
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
536
Senast: Mli
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka