Ungponny på P&J

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag har inte tävlat på många år, och när jag tävlade sist så fanns inte TDB, därför känner jag mig väldigt grön på området igen. Jag har en D-ponny, fyra och ett halvt år gammal, som jag hade tänkt börja tävla lite smått med framöver, jag är över arton år. I dressyren känns det rätt givet att jag anmäler henne på en tävling för stora hästar, så min fråga gäller egentligen enbart hoppningen, därför postade jag tråden här.

Hur fungerar det om jag vill anmäla henne till en P&J till att börja med? Anmäler jag henne som D-ponny då, eller ska jag anmäla henne som stor häst? Finns det särskilda restriktioner om hon senare ska gå avdelning B i sin "riktiga" kategori? Behöver hon/jag ha licenser för att vara med och "tävla" på en P&J?

Alltså en P&J är ju inte en tävling.
Ingen licens behövs, det är en träning

Arrangör brukar dock vilja vara intresserade när man anmäler sig om det är ponny eller storhäst om det är så att man låter ponny gå först tex i klasserna.

Man ska inte ens behöva anmäla sig via TDB men vissa klubbar gör så..men ska det vara regelrätt ska det egentligen vara rätt tveksam iom att det krävs någon slags licens för det men vilken annan träning behöver man anmäla sig via sin licens till?

P&J tycks förväxlas ganska ofta som tävling och det är så det framställs (klantigt) även hos arrangörer, men man ska vara försiktig med att få det att se ut som tävling då SvRf är mycket strikta i vad som gäller. Bla får inte licenstagare hos SvRf delta vid tävling hos annan arrangör än deras godkända/anslutna.

Är det tävling som gäller ska det heta annat..tex klubbtävling.

Senast ändrad:
Som sagt: Pay n jump är ingen riktig tävling så det behövs inga licenser, mätintyg etc.

Anmäl som d-ponny eftersom man gärna inte blandar ponny och storhäst på framridning/framhoppning

Som sagt: Pay n jump är ingen riktig tävling så det behövs inga licenser, mätintyg etc.

Anmäl som d-ponny eftersom man gärna inte blandar ponny och storhäst på framridning/framhoppning

Det är nog väldigt olika. På de ställen där vi har varit anmäler man bara till hinderhöjd och det är hur blandat som helst på framrideningen. Stora hästar bland småponnyer på låga hinder och små studsbollar till ponnyer bland storhästarna på högre höjder. Även de platser som haft framridning/framhoppning i grupp med instruktör har blandat hästar och ponnyer.

Vet inte om det förekommer kombinationer eller korta avstånd mellan hinder på Pay n Jump (jag har aldrig sett det). I så fall måste man ju skilja på stora och små

Och som en arrangör brukar påminna på sin hemsida: tänkt på att ha fullgott försäkringsskydd.

Synd att dom inte tänker på säkerheten!

Jag har ridit på pay n jump med kombination men då fanns det väl angivet på banskissen vilket avstånd det var och om det rent teoretiskt lämpade sig för B-C-D ponny eller storhäst. (detta var på tiden innan dom kom på att det var en säkerhetsrisk att blanda ponny och häst)
Kombinationen fanns som alternativ till ett annat hinder.
Mycket smart koncept :)
Dessutom jättekul att se minen på dom runt banan när jag red ihop min 173cm kuse och hoppade kombinationen på C ponny avstånd :D

Hos en av dom bättre pay n jump arrangörerna här så finns det alltid kombination från 1 m när man rider häst och ibland från motsvarande höjd för ponny beroende på hur många starter och kategorier på ponny som startar aktuell höjd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Hej! Jag är en tjej på 15 år och fyller 16 till hösten, och jag är 167 cm lång. Jag vill gärna komma ut & börja tävla i hoppning då det...
Svar
14
· Visningar
2 518
Senast: Nevermind
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 105
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 431
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar