Ungponny och dressyr

mumin

Trådstartare
Vad är det som gäller egentligen och vart vänder man sig för säkert svar?

Jag ska köpa en ungponny och då jag själv är överårig så är frågan om han kan få tävla i ponnyklasser första åren eller om vi måste gå direkt upp på stor häst?

Jag tolkar TR som att om man är överårig på ungponny så kan man starta utom tävlan, och detta fick jag bekräftat av en överdomare som jag pratade med. Sen pratade jag med en tränare som sa att hon hade blivit stoppad av överdomaren på en tävling när hon ville ha sin ungponny att gå med överårig ryttare, och då fått besked på att det inte var tillåtet.
Så vad är det som gäller? Är det upp till varje arrangör att bestämma om de vill ta med överåriga eller (förutom att man så klart ska lottas bort först vid fulla klasser)?

Det är inte bara så enkelt som vissa säger att gå direkt upp på stor häst - enda möjligheten för ponnyn att kunna komma ut och tävla även i hoppning på schysst nivå, är att gå i avd b på ponnytävling, och då måste han tävla på ponny.
Tråkigt om hopp - och dressyr-TR inte kan "samarbeta" så att en ponny kan få vara en ponny..

Jag vill ju inte lägga tid och pengar på att få min ponny mätt om han sen ändå inte får tävla som ponny, men jag vill inte missa att mäta honom om han hade haft chans att gå sina ungponnyår i ponnyklasser.

Hur har ni andra med ungponnyer gjort? Var ska man vända sig för att få veta vad som säkert gäller, jag tycker TR är tydligt på den punkten men tydligen inte tillräckligt. Är det distriktet eller SvRF?

Tacksam för svar! :)

Sv: Ungponny och dressyr

Så vitt jag vet ska en överårig ryttare kunna tävla sin ungponny utom tävlan avd B. Iaf i dressyr. Systemet klagade inte när jag gjorde anmälningarna till ponnytävlingarna till vår klubb iaf;).

Fast avd B finns väl inte i dressyr?

ÖVerårig ryttare på ungponny får väl rida utom tävlan? Eller har jag fel?

Jo jag la in både avd a och b. Fast jag kanske gjorde fel. De som anmält som ungponny "tävlade" för sig

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
814
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 371
Senast: hhere
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 296
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 967
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar