Unghund som börjar se ut som en tunna..

Meibla

Trådstartare
Jag har börjat inse att Ixi börjar bli lite väl tjock och funderar på att byta till ett annat foder, för just nu känns det som att det räcker att hon tittar på matskålen för att hon ska öka några kilon.

Hon äter i dagsläget Arion Puppy Large och funkar kanon på det i övrigt, fin i pälsen och avföringen mm.
Jag har minskat fodergivan till ca 300 gram per dag och ökat motionen, men hon går ändå inte ner ett gram i vikt, snarare tvärtom :crazy: desstutom är hon fortfarande hungrig.
Vill inte minska hennes mat mer heller, för då lär hon börja äta på allt som ser minsta lilla tuggvänligt ut.

Såå.. någon som har nåt tips på ett foder som man kan ge som hon inte smällfet av, men som hon samtidigt kan äta lite mer av?

Sv: Unghund som börjar se ut som en tunna..

Hur gammal är hon? Kanske dags att byta till ett vuxenfoder?
Annars kan du ju dra ner på fodergivan och bulka med typ grönsaker/ris..

Hon är snart 10 månader, vit herdehund/schäfer korsning. Ris och grönsaker får hon, och råa morötter + märgben att tugga på, men ska jag minska fodret ännu mer så har hon inte många kulor kvar att äta sen.

Du kanske ger ett foder med för mycket kolhydrater? Det är främst kolhydrater hundar blir feta av.. Jag har några väldigt lättgödda tunnor till hundar som försökt banta genom att byta till magrare foder, men det har väl funkat "sådär". Sedan jag själv började äta enligt LCHF har jag tänkt om och dom får nu ett foder med ganska hög fett och proteinhalt MEN mindre andel kolhydrater. Dom ser alla jättefina och slimmade ut numera trots att dom inte äter lightfoder :). Titta efter foder med högkötthalt och lite kolhydrater (och dessa ska vara långsamma kolhydrater istället för majs, vete etc.)

Hmm ja det kan nog vara så, det tänkte jag aldrig på.

Innehållet i hennes foder är

Ingredienser: Kyckling 30% - ris - majs - hydrolyserat kycklingprotein - betfiber – kallpressad laxolja - vitaminer och mineraler - färska ägg - torrjäst - lectin - VMS - chondroitin - glukosamin - yucca extrakt - Ingen tillsats av färgämnen.

26% protein 14% fett 8,0% aska 2,0% fibrer 9,0% fukt

Kan du rekommendera nåt foder? :)

Har du möjlighet att köpa färskfoder? De har högt köttinnehåll i de flesta fall.

Fast det stämmer inte helt då jag har en hund som ofelbart går upp lätt och snabbt av fett. En vecka på halv ranson av VoH så har hon gått upp 1 kg.

På henne fungerar endast lågfett foder och jag ger henne bakat vete + vom. Ska hon få färdigt färskfoder, så är det endast Nordics light variant (med vom) alternativt Bravos lightvariant som jag nästan kan ge full giva av utan att hon ökar i vikt.

Så á la Atkins fungerar inte på alla hundar.

Det är väl som på människor, att det kan bli för mycket av det goda också :). Lågt kolhydratintag gör att du kan äta mera fett eftersom kroppen då tar energin från fettet, men man kan inte hälla i sig obegränsat med fett bara därför vilket många verkar tro.

har inga tips, men måste bara komentera -Vad roligt med en till hund som också heter Ixi haha, vet nästan ingen annan som heter det ;)

Ett ytterst viktigt inlägg;):D

Hon har gått på Hallas färskfoder ett tag, men hon blev tjock av det med. Dock kan jag ju testa någon annan sort om det finns att få tag på nånstans. :)

Jag har funderat på lightfoder, men jag vet inte om det är så smart på en 9 mån "valp" ? Dessutom vill jag ju att hon ska vara mätt med, å inte gå runt konstant hungrig (vilket resulterar i att hon rensar sop-påsar, kattmat, kattlåda, slasken mm :crazy:)

Har du funderat på att BARFa? Där har du ju i allra högsta grad möjlighet att kontrollera exakt hur mycket vardera av fett, protein och kolhydrater. Jag har ingen personlig erfarenhet av BARF men vet att många hundar mår väldigt bra av det, och dessutom älskar det. Kanske någonting att fundera på, i alla fall tills hon har gått ner lite i vikt? Alternativt ta bort ännu mer kulor och ge delvis BARF, delvis torrfoder. :)

Är inte ris alldeles för lättupptagligt för att användas som bulk?

Jag hade inte satt en växande hund på lightfoder. Varför inte fasa över henne på ett vuxenfoder?

Hur mycket övervikt är det?

Jag har funderat på att fasa över henne på vuxenfoder, men då återstår samma problem där. Att jag måste hitta ett foder hon kan äta, utan att hon går upp och samtidigt håller henne mätt.

Det handlar om typ 4-5 kg.

Jo det är nog det. Jag har faktiskt inte tänkt på det.

Har du funderat på att BARFa? Där har du ju i allra högsta grad möjlighet att kontrollera exakt hur mycket vardera av fett, protein och kolhydrater. Jag har ingen personlig erfarenhet av BARF men vet att många hundar mår väldigt bra av det, och dessutom älskar det. Kanske någonting att fundera på, i alla fall tills hon har gått ner lite i vikt? Alternativt ta bort ännu mer kulor och ge delvis BARF, delvis torrfoder. :)

Jag har tyvärr varken kunskapen, möjligheten eller tiden att barfa henne. Dessutom reser vi en hel del, vilket gör det hela ännu krångligare

Fast vuxenfoder innehåller ju mindre av det mesta överlag så kan inte det vara en början? Fortsätter hon ligga för högt kan du ju sätta henne på ett foder för hundar som har lätt för att gå upp i vikt. Jag tycker RC har bra foder för det. Jag tycker även RC satiety är bantningsfoder men det rekommenderad inte till hundar under 1 år.

Vissa foder finns ju även som blötmat. Det kan ibland ge en störr emättnadskänsla. Då kanske man kan byta ut nåt mål mot det?

Tittar man på fett och protein halten i Arions vuxenfoder, så tycker jag inte att det skiljer såå mkt faktiskt.

Sammansättning
Vuxenfodret
26% protein, 16% fett, 8,0% aska, 3,0% fibrer, 9,0% fukt

Valpfodret
26% protein, 14% fett, 8,0% aska, 2,0% fibrer, 9,0% fukt

Det är ju mer fett i vuxenfodret men samma protein. Nu vet jag ju iofs att det inte bara är fett och proteinet man ska kolla på, men innehållet är i princip detsamma.
Hade ju helt klart vart smidigare att fortsätta ha henne på samma märke.

Jag ger Arions vuxenfoder(lamm och ris) till min ganska svårfödda hund, och han håller sig fin på det, vi har tom kunnat dra ner en dl per måltid (till 4dl+4dl) så eftersom din hund är lättfödd så kanske det inte funkar jättebra.. Men det är väl värt att prova :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka