Unghund som bits

_Charlotte_

Trådstartare
Jag har en unghund (omplacering) som bits. Det är inte elakt eller osäkert bitande utan han har nog aldrig lärt sig hur man ska bete sig. Han bits när man kommer hem och han blir glad, han bits när man sätter sig på golvet för att gosa eller leka, han bits när han blir uppspelt etc. Det blir alltså en hel del bitande.
Det verkar som att han bits på ren rutin, han hoppar upp och biter tag i tröja/jacka, bits i armar eller ben eller vad som finns närmast till hands verkar det som.

Har ni några tips på hur man får bort sånt här beteende? Små valpar kan man ju "pipa till", gå undan, lyfta undan valpen eller så men det fungerar inte med honom, han är för stor och stark.

Hur mycket har du "pipit till" när han biter? När vår var liten så fick man typ "skrika till av smärta", typ som en valp gör som blir omilt tillrättavisad av en vuxen hund. Dvs ganska högt och gällt. Det räckte liksom inte att gny till bara lite.
Annars behöver ni säkert få ner honom i varv också, när man får bukt med uppspeltheten så försvinner ju bitandet också.

Jag hade nog gjort så att jag försökt avleda bitandet till något som är okej, typ en leksak. Försök att alltid ha en favoritleksak till hands (boll, kamptrasa, pipleksak eller vad han föredrar), säg tydligt nej när han biter dig och ta sedan fram leksaken, skoja med den och visa att där är ok att bita, men ej på dig. Jobba parallellt mycket med vardagslydnad och aktivering, så kan du nog så småningom jobba bort behovet av avledande leksak också :)

Jag hade nog gjort så att jag försökt avleda bitandet till något som är okej, typ en leksak. Försök att alltid ha en favoritleksak till hands (boll, kamptrasa, pipleksak eller vad han föredrar), säg tydligt nej när han biter dig och ta sedan fram leksaken, skoja med den och visa att där är ok att bita, men ej på dig. Jobba parallellt mycket med vardagslydnad och aktivering, så kan du nog så småningom jobba bort behovet av avledande leksak också :)

Tack för förslaget! Då gäller det bara att ha leksaker till hands alltid. Han tycker om att springa och samla ihop alla sina leksaker på ett och samma ställe ;)
Men jag ska försöka se till att ha leksaker lite här och var så jag kan prova det.

Vad menar du med "bits"?

Att han bits, helt enkelt... Sätter tänderna runt valfri kroppsdel/klädesplagg och klämmer åt. Blåmärken är vanligt, hål i kläder (om han biter fast och "rycker" till) har hänt. Jag vet inte riktigt hur du menar, bitas är väl att bitas?

@skuggi Jag har försökt pipa till både högt och gällt, men för mig blir det inte den typen av "pip" naturligt så jag vet inte om han riktigt "tror på" det.

Absolut måste han lära sig att varva ner också, för det är ju precis som du säger att han blir uppspelt som gör att bitandet kommer. Men jag tänker att det kanske dröjer innan han riktigt får koll på det, i och med att han är en sprallig unghund som är överallt på en och samma gång än så länge.

bitas är väl att bitas?
Inte för hunden.

Om det är för att han gillar att kampa när han leker, så ge honom nåt annat att slita i istället för din arm. Be honom vänta lite och ta fram nåt. Och om du kan tänka dig att låta honom bit-hälsa på din arm när du kommer hem så förklara vad som är acceptabelt hårt. I allmänhet; fundera på varför och vad han vill uttrycka och ge honom alltid ett alternativ - hur ska han göra istället?

En del hundar är väldigt fysiska i sitt uttryckssätt och sitt sätt att umgås. Något jag själv tycker är underbart.

@Sleepy
Aha! Det har jag inte tänkt på, men nu när du säger det är det ju ganska uppenbart. Jag gillar också "fysiska" hundar, men inte just det här bitandet. Hur gör man för att hunden ska förstå hur hårt man får bitas, och när det blir för hårt?

Han får gärna "hålla i" till exempel min arm, eller brottas när vi leker och sådär, det är helt okej. Så då är det väl bättre att lära honom "spelregler" än att avleda allt sånt beteende helt?

För det första så ska allt som är kul stanna när han bits, du ska tvärdö och bli ett gelehallon som tittar åt ett annat håll så fort hunden blir skruvad. Ha gärna ett "handtag" rejält halsband eller sele på hunden som du greppar och håller fast honom i, tryck honom gärna emot dig, för att tala om att : Nu lugnar vi ner oss. Håll tills det slutar sprattla sas. Så fort hunden går upp i varv, oavsett anledning, håll honom emot dig och "dö" själv. Ganska snart lär sig hunden att det är kommandot för "lugna dig". Inga ord, klappa inte, inga leksaker, allt sånt är aktivtet, vi är ute efter passivitet.

Ge honom någonting att hålla i. Har han apportörer i sin (/sina) ras (/-er)?

Såg Blandis tips nu. Så kan du också göra. Men har han ex labbe eller liknande i sig så är det mycket lättare at erbjuda ett alternativt hålla/bära, än det är att bryta beteendet.

@Blandrastik Jag får göra mitt bästa, han är en ganska stor och stark kille (och jag är inte lika stor). Men det är väl det mest effektiva sättet att "lära" honom passivitet?

@Lager Ja, det har han. Han är blandras labbe/springer spaniel så det finns mycket apportering i honom :)

*Utöver det som Sleepy skrivit.*

Ge honom något att hålla i när han hälsar. Han kan bära sin tross, exempelvis. Då minskar du risken att han blir lite övereskalterad och råkar nypa till.

De är väldigt orala, han har bara inte koll på "lagom".

Min är likadan, jag brukar använda mig av att ge en uppgift att koncentrera sig på, oftast sitt-stanna kvar. Det är ju positivt för mig när jag ska klä på mig ytterkläder, t ex.

Alltså, lär in sitt-stanna kvar via omvänt lockande (det roliga kommer till dig om du sitter still, försöker du ta det roliga försvinner det). Vill hunden bita, bråka, tjafsa när vi ska gå ut händer absolut ingenting som för den händelsen framåt. Däremot om den sätter sig lägger jag en godis på golvet som den sen koncentrerar sig helt på medan jag får en chans att knyta kängorna i lugn och ro. Så blir vi snabbt klara, hunden får "varsågod" och får ta godbiten och jag slipper bli uppäten.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 382
Senast: Migo
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 459
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 487
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Bakgrundsinfo; Jag har haft en väldigt väl fungerande flock på 1 norfolkterrier och 2 phaléner. Senare kom även sambons labbe in i bilen...
Svar
3
· Visningar
980
Senast: Bismark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka