unghund med känslig mage

S

smeagol

Okej. Våran schäfer på 4,5 månad har väldigt känslig mage och har efter veterinärbesök beordrats diet bestående av ris, kokt vit fisk och morotspuré i en vecka. Efter det ska han äta vanligt hundfoder för vuxenhund då han ev. inte tål valpfodret.
Det kan vara så att det är föör proteinrikt osv..
Så vi ska prova vuxenfoder och blir det sämre igen så får vi göra en grundligare utredning.

Så ni som varit med ett tag... Vilket foder ska man välja?
Han har ätit carrier valp men vi bytte till doggy junior för han tyckte det var godare. Nu får han inte äta det då längre.
Och nu när vi ändå ska börja med ny mat så kan vi byta märke med om vi vill.
Vad skulle ni rekomendera i denna djungel av torrfoder?

Sv: unghund med känslig mage

skippa foder som innehåller vete. vissa märken har low protein-foder, hör med djuraffären!

Varför just lågprotein? Det är oftast inte proteinet som är boven. Tyvärr innehåller de flesta torrfoder en massa spannmål, speciellt vete som är ett skit att ge hundar. Många hundar är överkänsliga mot det.

Kan rekommendera ett svenskt foder, Standart, som inte innehåller vete, är lättsmält och har gjort susen för många hundar med dålig mage och klådor. Även färskfoder (fruset) är toppen. MEN det finns en hel del färskfoder som innehåller vete! Man måste kolla upp noga först.

därför att vet hade tydligen sagt att det var för mycket protein i valpfodret (läs första inlägget). personligen tror jag också mer på att det är vete som kan vara problemet.

Det är inte proteinet som är boven.
Snarare FEL protein (ex soyaprotein).

Dessutom ska man aldrig gå från "skonkost" direkt till vanlig mat.
Har du gett en risdiet får du succesivt blanda i LITE väl uppblött torrfoder.

Håller med övriga.
Fodret ska inte innehålla vete eller soyaprotein.
Inte heller för mycket vegetabilier.

Färskfoder kan vara värt att prova.
Inte dyrare heller.
Alla sorter (tror jag...) har ett vetefritt alternativ.

Fråga gärna veterinären hur många timmar näringsnära han/hon läste på sin utbildning.
Senaste 10 åren är det sammanlagt ca 5 timmar på alla deras utbildningsår...
(Om man själv inte söker egna vidareutbildningar.)
Synd att detta inte värdesätts mer i utbildningen!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en blandras på 3år. Hon har haft problem med sår/skorpor på öronkanterna sen en tid tillbaka. Vi var hos veterinären för någon...
Svar
12
· Visningar
1 445
Hundhälsa Har egentligen inte försökt ge standardt sedan de kom med sitt nya recept för några år sedan. Men jag har ju hört att alla inte är så...
Svar
8
· Visningar
1 839
Senast: Sissa
·
Hundhälsa Nu är lilla valpen här (4 månader) lös i magen och har varit det till och från i 3 dagar. Vi är mitt i ett foderbyte och jag vet inte...
Svar
4
· Visningar
2 872
Senast: Misiaczek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V