N

nilsa

Behöver råd från er. Jag har en 1-årig hingst kallblodstravare. har gått med sin mamma och två andra ston tills han var ca 9 månader. Han har varit otroligt ompysslad av dessa tre "mammor". Vi skiljde sen isär och han gick då kvar med en shettis valack på 13 år och en av stona som är 21 år. Han började nu att leka doktor;) med stoet. Han har sista tiden varit jätte tuff och allmänt "dryg". Vi satte då ihop honom med en av våra vuxna kallblods valacker som är 6 år. Den hästen är flockuppfödd och väldigt vettig. Han är snäll men bestämd. Biter inte och slår inte utan bara visar unghingsten ändå var skåpet skall stå. Idag som är 2:a dagen de är tillsammans såg jag nåt jag aldrig sett förut. 1-åringen föltuggar och niger ihop med bakbenen och kissar ner sig lite. Han gör detta mot valcken när han går fram till honom och nosar på honom. Han har jätte respekt för den vuxna hästen. Min fråga är: Tror ni att det är för tufft för 1-åringen? Han har inte fått ett enda slag eller bett eller nåt annat heller av den vuxna. Han är bara jätterädd för honom så fort han tittar på honom men han följer den vuxna nästan hela tiden med lite avstånd. Ursäkta för jättelångt inlägg men ville förklara lite. Ge mig tips och råd så jag inte gör nåt knas med den lille nu.

Sv: Unghingst

Nej det inte för tufft, det är precis som det ska vara. Med andra ord ett helt naturligt beteende. Att han tuggar visar att han erkänner valacken som högre i rang, vilket gör att valacken inte behöver ta till sparkar och bett.
Det du ska vara uppmärksam på om du tänker ha kvar honom som hingst och han fortfarande går med valacken är när han upptäcker att han faktiskt är hingst och att den andre inte är det. Då kan det bli ombytta roller och synd om valacken istället. Men det brukar ta något/några år innan den insikten kommer.

Tack för svaret. Det är väl jag som är lite över orolig för den lille. Valacken han går med blev kastrerad som 4 åring och har en hel del hingstbeteende kvar. Har du erfarenhet hur länge den här processen tar ungefär? När lillen törs börja leka osv. Valacken gick förra sommaren med den andra hingsten vi hade då som 1 åring. Den åringen är efter Järvsöfaks och är sk skarp i humöret. Han visade inte alls samma under kuvelse som den här gör utan de lekte o höll på i från början. Den åringen blev kastrerad för ca 2 veckor sedan och är således 2 år nu. Han går ändå inte igenom hingskårning tror vi men det gör kanske den som är 1 år och e spikeld. Så den skall vi prova ha kvar som hingst. Kolla gärna på min hemsida www.stallektappa.se så kan du se hästarna.

Ju hingstigare valacken är ju längre tid tar det innan det händer något.
Själv har jag en valack som inte är intresserad av annat än mat men han fungerar bra sällskap och fostare till ettåringarna. Men jag släpper inte ihop honom med t ex två-års hingstar, då skulle han åka på stryk.

Jag tänkte mest på lillen. Hur länge det ev kan ta innan han törs slappna av och börja leka. Jag fattar att det är svårt att säga tid men hur länge har det tagit för era unghästar. :banana:

nilsa skrev:
Jag tänkte mest på lillen. Hur länge det ev kan ta innan han törs slappna av och börja leka. Jag fattar att det är svårt att säga tid men hur länge har det tagit för era unghästar. :banana:
Leka brukar dom kunna göra så fort den äldre hästen tillåter det. På sommaren brukar det gå kanske en månad från betessläppet till att alla är rangordnade och flocken fungerar.

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700
M
Hästhantering Vill ha lite råd & input ang detta. I höstas köpte jag en trav valack på 8 år. Då hade han inte gått med en häst i hagen sen han...
Svar
14
· Visningar
2 274
Senast: More_Champagne
·
Träning En sommar var jag på Öland där en kompis hade sin islandshäst. Där gick drygt 30 hästar, vuxna ston och valackar på ett stort område...
Svar
3
· Visningar
825
Senast: Luleå
·
Träning Behöver lite tips och råd från alla kloka.... om hur hästar i flock beter sig och hur jag kan hjälpa... Hoppas tråden hamnade rätt...
2
Svar
20
· Visningar
2 505
Senast: Iris71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar